Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Kanskje mye av søvnproblemene dine ligger i det at du ikke "tør" å la deg selv slappe av? Jeg har også vært på mindfulnesskurs, og Anonymkode: 0cfae...3b9Ja, mulig det. Jeg skal begynne til psykomotorisk fysioterapi etter nyttår for å få mer kontakt med kroppen. Jeg tror jeg må begynne der før jeg tør prøve meg på mindfulness igjen. Den har bare gjort meg skrekkslagen".Jeg har lest boken "Tilbake til nåtid", men synes den ga meg lite, men har nå igjen lest kapittelet "Hvordan sove bedre?" og jeg har nok falt i fellen: "Hvis du opplever at du mye av tiden er overaktivert, er musklene dine ofte anspente, puls og pust går hurtig, og sanseapparatet er fokusert på å oppdage tegn på at noe er farlig. Kroppens behov for hvile i nåtid kommer i motsetning til dens behov for å passe på og beskytte seg. Og mens du i løpet av dagen kan klare å holde vanskelige følelser og vonde tanker på avstand, kan det være at det vanskelige melder seg med full styrke når du skal sove. I mørket føler du deg kanskje mer alene og sårbar, og du har mindre motstandskraft for tanker og følelser som du helst vil slippe. Mørket kan også oppleves skremmende, spesielt hvis det var om natten de traumatiske hendelsene skjedde. Det kan også hende at du blir sint eller oppgitt over at du ikke klarer å sove. Det øker aktiveringen av nervesystemet og gjør det enda vanskeligere å finne hvile. Når kropp, følelser og tanker er i høyspenn, kan det ta lang tid før du sovner. Du våkner kanskje flere ganger i løpet av natten og opplever at det er like vanskelig å sovne igjen hver gang. Da er det naturlig at du gruer deg til natten, utsetter å gå til sengs eller legger deg først når det er lyst ute."Problemet mitt er at jeg kun sover noen timer annenhver natt... Og jeg våkner ikke og sovner igjen... Jeg bare våkner...Og videre i kapittelet foreslås det en rekke tiltak. Mange av de har jeg rutinert og tilpasset. 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Jeg forstår veldig godt hva du sier om Mindfullness. Jeg fullførte kurset (8 uker), men det skulle jeg gjerne ikke ha gjort, i ettertid (jeg har og traumer). Hvis det ikke føles riktig for deg, synes jeg ikke du skal forsøke det mer. Det finnes noen som kan kropp og spenninger, det er sjelden de samme som har kursene i Mindfullness. Jeg har en behandler nå som jeg tror på sikt kan hjelpe meg, men det er langsiktig behandling. Jeg fant frem til h'n etter å ha googlet spesifikt hva jeg tenkte kunne hjelpe. Det tok meg ganske mange titalls timer, men er verdt timene foran PC'en Anonymkode: 973d5...526Kan jeg spørre hvilken tilnærming/utdanning din terapeut har? Kanskje verdt å skjekke opp. Jeg har vært i psykiatrisystemet så lenge jeg har hatt søvnproblemer, men står nå på bar bakke og skal selv finne frem til en terapeut. Heldigvis har jeg en god kontakt innen traumepsykologi som skal utrede meg grundig før h*n finner en kyndig terapeut. Det tenkte aldri DPS på... De har vært opptatt av her og nå-terapi, men etter 13-14 år med det, har jeg gått noe lei og ønsker en annen tilnærming. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Kan jeg spørre hvilken tilnærming/utdanning din terapeut har? Kanskje verdt å skjekke opp. Jeg har vært i psykiatrisystemet så lenge jeg har hatt søvnproblemer, men står nå på bar bakke og skal selv finne frem til en terapeut. Heldigvis har jeg en god kontakt innen traumepsykologi som skal utrede meg grundig før h*n finner en kyndig terapeut. Det tenkte aldri DPS på... De har vært opptatt av her og nå-terapi, men etter 13-14 år med det, har jeg gått noe lei og ønsker en annen tilnærming.Det er en psykomotorisk fysioterapeut, og med en phd i det jeg googlet på. H'n har avtale så jeg får dekning under Fritak2. Jeg beklager litt kort svar..er litt opptatt men ville svare Anonymkode: 973d5...526 0 Siter
737 Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Psykomotorisk fysioterapi er nok en god ting å starte med! Jeg har nettopp begynt med det selv og syns det virker bra så langt :) 0 Siter
cilie Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Hei! Jeg sliter også mye med søvn. Får imovane eller stil nocht, men sliter med oppvåkning - og mareritt er også kjent her... Innbiller meg dog at imovane er best. Circadin var helt uten virkning for meg.Jeg bruker sobril når jeg flyr og har brukt de på kvelden noen ganger - da er det lettere å sovne. Kvier meg dog til å spørre om å få bruke det til søvn...Jeg har også kjøpt sterke magnesium tbl i Tysklad - für die Nacht - og disse tror jeg gjør meg søvnig. Håper det ordner seg for deg! 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Psykomotorisk fysioterapi er nok en god ting å starte med! Jeg har nettopp begynt med det selv og syns det virker bra så langt Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi i til sammen 5 år tidligere, men det er nå 10 år siden og jeg og motivasjonen har nok endret seg en del i positiv retning siden da, så jeg ser frem til å begynne. Begynne med blanke ark og jobbe mot nye og konkrete mål. Tidligere visste jeg ikke hva jeg ville, jeg var bare med, og jeg tror det blir noe helt annet når jeg selv har ønsker.Håper du også vil få god nytte av psykomotorisk fysioterapi Lykke til! Vi har mye positivt i vente 0 Siter
frosken Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Jeg forstår veldig godt hva du sier om Mindfullness. Jeg fullførte kurset (8 uker), men det skulle jeg gjerne ikke ha gjort, i ettertid (jeg har og traumer). Hvis det ikke føles riktig for deg, synes jeg ikke du skal forsøke det mer. Det finnes noen som kan kropp og spenninger, det er sjelden de samme som har kursene i Mindfullness. Jeg har en behandler nå som jeg tror på sikt kan hjelpe meg, men det er langsiktig behandling. Jeg fant frem til h'n etter å ha googlet spesifikt hva jeg tenkte kunne hjelpe. Det tok meg ganske mange titalls timer, men er verdt timene foran PC'en Anonymkode: 973d5...526Det finnes egne mindfulnessbaserte tilnærminger for mennesker som har vært utsatt for traumer. Det er velkjent at "standard" mindfulnesskurs må tilpasses for å være egnet for mange. Se f.eks. http://www.wastlundsalvesen.no/boken/ . D 0 Siter
frosken Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Jeg har vært til legen. Ikke min faste lege, for dette var en akuttime. H*n snakket om god søvnhygiene, alt jeg visste fra før, foreslo Vallergan og Circadin. H*n er kjent for å være gnien med reseptblokken. H*n ville ikke "blande inn" andre antiepileptiske medisiner siden jeg allerede går på Rivotril og Lamictal. H*n foreslo en uke med minst mulig søvn for at jeg skulle sove OK i julen. Er det forsvarlig å si av en lege når jeg informerer om fare for epilepsianfall og stemmeaktivering ved for lite søvn over tid? Det har allerede gått 6 uker... Jeg var omtrent på gråten da jeg forlot legekontoret og jeg må tørke tårer i øyekroken mens jeg skriver dette.I 2003 forsøkte jeg 6 mg Melatonin, sov lite og gjorde merkelige ting uten hukommelse for det før jeg må ha sovnet. Jeg skal la Circadin få en ærlig sjanse med åpent sinn, men hva om jeg har like dårlig effekt som for 12 år siden? Jeg har bare frem til fredag å prøve ut Circadin før jeg drar på juleferie hvor det er flere mil til nærmeste legevakt og hvor medisiner blir sendt fra apoteket i løpet av 1-2 virkedager.Kan jeg oppsøke en privatlege og ta med en oversikt over medisinene jeg bruker og håpe på et bedre resultat der? Eller skal jeg på eget ansvar øke Truxal og legge til Zyprexa og risikere i ytterste konsekvens et fatalt utfall?Beklager mye sutring, jeg er bare så fortvilet og desperat...Jeg har forståelse for at legen ikke vil blande inn enda flere antiepileptiske medisiner, særlig når verken neurontin eller lyrica er ansett for å være velegnet mht søvn. Det bør i det minste være din fastlege - eller en nevrolog eller psykiater - som igangsetter en slik medisinering, mener jeg. Hva har du gjort tidligere i en tilsvarende situasjon? Får du nok allsidig aktivitet på dagtid for tiden? Finnes det alternativer til truxal som du har hatt effekt av?Jeg har liten tro at en privatlege ønsker å blande seg inn i din medisinering, så jeg tror du oppnår lite ved å bestille time der. 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Hei! Jeg sliter også mye med søvn. Får imovane eller stil nocht, men sliter med oppvåkning - og mareritt er også kjent her... Innbiller meg dog at imovane er best. Circadin var helt uten virkning for meg.Jeg bruker sobril når jeg flyr og har brukt de på kvelden noen ganger - da er det lettere å sovne. Kvier meg dog til å spørre om å få bruke det til søvn...Jeg har også kjøpt sterke magnesium tbl i Tysklad - für die Nacht - og disse tror jeg gjør meg søvnig. Håper det ordner seg for deg!Takk for det. Merkelig at innsovningsmedisiner gir drømmer/mareritt, men de påvirker kanskje REM-søvnen? Ikke vet jeg... Jeg har uansett bestilt time til lege med spesialisering innenfor psykiatri og epilepsi ved Volvat i morgen. Det koster meg nærmere 900 kr., men om det kan hjelpe meg betaler jeg de kronene gladelig. Jeg har større tiltro at h*n kan vurdere situasjonens helhet sammenliknet med legen jeg var til i dag, siden h*n kan både psykiatri og epilepsi. Jeg håper bare ikke at min fastlege vil se på dette som at jeg går bak ryggen på X. Det er ikke meningen. Vil uansett be om journalnotat som jeg tar med til neste time til fastlegen. Jeg forsøker ikke å skjule noe. Jeg forsøker bare å få litt hjelp og søvn.Jeg har tatt Circadin for 2 1/2 time siden, men kjenner ingen effekt. Nå skal jeg straks ta de øvrige medisinene, så får jeg håpe på en god natt Det hadde vært vidunderlig!Ønsker deg også en god natt 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 (endret) Du må legge deg når du tar Circadin. Jeg sovner faktisk på det, men foretrekker sugetabletter med Melatonin. Og jeg har slitt med søvn i årevis og av alt annet jeg har forsøkt så har det virket i to dager og så er det slutt. Men man må ta opphold på Circadin/Melatonin også, men ikke så ofte og da kan jeg forsøke noe annet de dagene. Legen min mener at det er greit å ta en halv Rivotril ekstra hvis jeg ikke får sove, men det kan jeg ikke gjøre hver dag. Endret 17. desember 2015 av Dorthe 0 Siter
Elionoe Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Hva har du gjort tidligere i en tilsvarende situasjon? Får du nok allsidig aktivitet på dagtid for tiden? Finnes det alternativer til truxal som du har hatt effekt av?Jeg får ikke nok fysisk aktivitet om dagen (av visse årsaker), men forsøker å være aktiv i hjemmet så godt jeg kan. Legger meg i hvert fall ikke ned for å slappe av på dagtid.Jeg har forsøkt det meste av hypnotika, antidepressiv og antipsykotisk medisin som nevnt tidligere i tråden, men kan ikke lenger ta disse pga. epilepsi og et annet forhold. Jeg bør egentlig ikke øke Truxal opp til 100 mg, slik jeg har gjort. Tidligere har jeg tatt en stor dose Zyprexa i tillegg, men det er lenge siden nå - og bør ikke gjøres... Jeg har liten tro at en privatlege ønsker å blande seg inn i din medisinering, så jeg tror du oppnår lite ved å bestille time der. Jo, den ser jeg. Jeg får se hva legen sier om 12 timers tid. Jeg får forsøke å ikke ha for store forventninger, men et lite håp. Til fastlegen kommer jeg uansett ikke til før i midten av januar. Takk for at du bryr deg 0 Siter
Elionoe Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Du må legge deg når du tar Circadin. Jeg sovner faktisk på det, men foretrekker sugetabletter med Melatonin. Og jeg har slitt med søvn i årevis og av alt annet jeg har forsøkt så har det virket i to dager og så er det slutt. Det er forskjell på sugetabletter og depttabletter.Sugetabletter tas opp gjennom slimhinnene og direkte i blodet mens depttabletter tar lenger tid før de virker. På apoteket sa farmasøyten 2 timer og mulig lenger tid siden jeg ikke er vant til Circadin. Ser den har en relativt kort halveringstid, så hvor legen fikk det fra at Circadin skal bevare søvnen natten igjennom vet jeg ikke. Jeg finner imidlertid ikke sugetabletter av Melatonin (?). Det hadde jo vært fint å prøve... Legen min mener at det er greit å ta en halv Rivotril ekstra hvis jeg ikke får sove, men det kan jeg ikke gjøre hver dag.Nei, Rivotril skal man normalt sett ikke gå på fast (det er jo et B-preparat), men jeg bruker Rivotril fast mot epilepsi og har nok utviklet toleranse for denne. Å øke dosen Rivotril i mitt tilfelle har dessverre ingen effekt.Håper du får sove i løpet av natten 0 Siter
frosken Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg får ikke nok fysisk aktivitet om dagen (av visse årsaker), men forsøker å være aktiv i hjemmet så godt jeg kan. Legger meg i hvert fall ikke ned for å slappe av på dagtid.Jeg har forsøkt det meste av hypnotika, antidepressiv og antipsykotisk medisin som nevnt tidligere i tråden, men kan ikke lenger ta disse pga. epilepsi og et annet forhold. Jeg bør egentlig ikke øke Truxal opp til 100 mg, slik jeg har gjort. Tidligere har jeg tatt en stor dose Zyprexa i tillegg, men det er lenge siden nå - og bør ikke gjøres... Jo, den ser jeg. Jeg får se hva legen sier om 12 timers tid. Jeg får forsøke å ikke ha for store forventninger, men et lite håp. Til fastlegen kommer jeg uansett ikke til før i midten av januar. Takk for at du bryr deg Jeg synes det er en god løsning at du skal snakke med en spesialist i dag. 1 Siter
Elionoe Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Det kunne virke som at Circadin virket negativt på meg. I formiddag fikk jeg en uvanlig sterk angst til meg å være. Jeg var urolig i både tanker og kropp. Jeg tok 5 mg Zyprexa og det hele roet seg ned. Tankene og oppmerksomheten ble stabilisert. Jeg kunne igjen fungere som menneske og ikke sitte i min egen verden og skjelve. Fantastiske Zyprexa jeg kan ta ved behov. Når jeg sjekket bivirkninger, sto det at man både kunne få nervøsitet, rastløshet og angst av Circadin. Søvn ble det lite av, som nevnt.Legekonsultasjonen i ettermiddag var absolutt verdt de 900 kr. Jeg kom til en seriøs lege som brukte hele 40 min. på meg. Jeg skriver alltid ned det jeg vil ha sagt. Da får jeg sagt det jeg vil si på en gjennomtenkt og ryddig måte og glemmer ikke noe. "Du ga meg litt av en utfordring" smilte h*n når h*n hadde lest gjennom skrivet. H*n valgte å rådføre seg med vakthavende nevrolog på sykehuset og se om de kunne gjøre endringer på epilepsimedisinene, men siden jeg har vært anfallsfri i 3 1/2 år ønsket nevrologen ikke å gjøre noen endringer. Det forstår jeg i og for seg. Det var jo en liten kabal i sin tid å finne frem til riktige medisiner for å bli anfallsfri. Å øke på Rivotril har jeg selv ikke noe ønske om, siden det er et benzo, noe jeg tror nevrologen var enig i. Forslaget nevrologen og legen kunne enes om var oppstart på 30 mg og en uke senere 45 mg Remeron vanlige tabletter.Sist jeg forsøkte disse, var det smeltetabletter og jeg sov i 2-3 timer. Jeg forsøker på ny med nytt mot . Min erfaring er at medisiner, av en eller annen grunn, kan ha ulik virkning og ulike bivirkninger fra gang til gang. Jeg gikk kun på Remeron i kun 2 uker, fordi den ikke hjalp tilstrekkelig med søvn og fordi den ga meg en ustoppelig mathunger. Jeg måtte stå opp om natten for å spise. På den tiden hadde jeg ikke godt av det, men som legen sa i dag, gjorde det ingenting om jeg la på meg 5-6 kg. Hvis Remeron kan være med på å øke appetitten min i tillegg til søvn, blir det jo en vinn-vinn-effekt. Jeg takket legen hjertelig for at h*n hadde brukt så mye tid på meg og tatt meg på alvor og gjort et grundig arbeid. Det var godt å føle at legen forsto, og ikke avfeide det med søvnhygiene og en uke med minst mulig søvn, slik gårsdagens lege gjorde.Jeg ser frem mot en natt med forhåpentlig litt flere sovende timer Jeg mister aldri håpet.Mister du penger, mister du ingenting.Mister du venner, mister du mye.Mister du kjærlighet, mister du mye.Mister du håpet, mister du alt.Samboeren min og jeg må le litt når vi tenker tilbake på de 2 ukene med min ustoppelige mathunger. En helg jeg var alene hjemme bestilte jeg 3 (!) store pizzaer; mye ble frosset ned, men det sier noe om mathungeren jeg følte på. Jeg kunne stå opp på natten og varme meg 2 stk. Hold-it eller lage meg 4 ostesmørbrød (!). Jeg innså alvoret og sluttet på Remeron da jeg reflekterte over galskapen i at jeg kunne spise 7 (!!!) brødskiver til frokost... 0 Siter
frosken Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Jeg prøvde circadin for noen år siden, men innså fort at jeg fikk mye dårligere søvn med enn uten dem. Hadde haugevis med oppvåkninger på natten og masse mareritt. For meg var det opplagt at også uskyldige circadin kunne ha negative bivirkninger for noen, selv om medikamentet ofte blir "markedsført" som bivirkningsfritt og uskyldig (selges reseptfritt i mange andre land).Håper du får god effekt av remeron. Jeg stiller meg imidlertid noe tvilende til at du er helt avslappet i forhold til en eventuell vektoppgang. Forhåpentligvis blir du ikke mer stresset enn at du kan ha utbytte av søvneffekten til remeron. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Legekonsultasjonen i ettermiddag var absolutt verdt de 900 kr. Jeg kom til en seriøs lege som brukte hele 40 min. på meg.Jeg ser frem mot en natt med forhåpentlig litt flere sovende timer Jeg mister aldri håpet.Mister du penger, mister du ingenting.Mister du venner, mister du mye.Mister du kjærlighet, mister du mye.Mister du håpet, mister du alt. Håper du finner søvnen nå da - den legekonsultasjonen høres oppløftende ut. Masse lykke til og takk for fint dikt Anonymkode: 973d5...526 0 Siter
Elionoe Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Jeg prøvde circadin for noen år siden, men innså fort at jeg fikk mye dårligere søvn med enn uten dem. Hadde haugevis med oppvåkninger på natten og masse mareritt. For meg var det opplagt at også uskyldige circadin kunne ha negative bivirkninger for noen, selv om medikamentet ofte blir "markedsført" som bivirkningsfritt og uskyldig (selges reseptfritt i mange andre land).Circadin er absolutt ikke fri for bivirkninger. Det er listet opp en rekke i Felleskatalogen, der i blant mareritt og dårlig søvnkvalitet, som du nevner. Håper du får god effekt av remeron. Jeg stiller meg imidlertid noe tvilende til at du er helt avslappet i forhold til en eventuell vektoppgang. Forhåpentligvis blir du ikke mer stresset enn at du kan ha utbytte av søvneffekten til remeron.Nei, selvsagt, hvilken kvinne som vil trives med kroppen sin ønsker vektoppgang... Men rundt 50-tallet skal jeg akseptere. Jeg håper også at tanken på en ev. vektoppgang ikke vil forstyrre en forhåpentlig søvnfremmende effekt. Time will show Men ja, forrige gangs mathunger var skremmende... Men jeg har gått på høy dose Zyprexa i flere år, som regnes som "verstingen" mtp. vektoppgang, uten å legge på meg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 Skrevet 17. desember 2015 Det finnes egne mindfulnessbaserte tilnærminger for mennesker som har vært utsatt for traumer. Det er velkjent at "standard" mindfulnesskurs må tilpasses for å være egnet for mange. Se f.eks. http://www.wastlundsalvesen.no/boken/ . DTakk for info Jeg visste ikke at det fantes tilpassede kurs. Jeg har nå en psykomotorisk behandler ( i tillegg til psykolog) som jeg er fornøyd med og som har en tilsvarende tilnærming til det jeg forstår boken omhandler. Denne behandlingen kan ikke sammenlignes med tidligere psykomotorisk jeg har hatt. Mindfullnesskurset jeg tok var ikke tilpasset. Uheldig - men jeg lever godt med det. Anonymkode: 973d5...526 0 Siter
Elionoe Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Skrevet 17. desember 2015 Håper du finner søvnen nå da - den legekonsultasjonen høres oppløftende ut. Masse lykke til og takk for fint dikt Anonymkode: 973d5...526Ja, den legetimen i dag ble en vitamininnsprøytning psykisk, selv om jeg ikke har noen garanti for en god natt. Der møtte jeg i hvert fall et medmenneske, en lege, som forsto og forsøkte å hjelpe meg så langt han kunne. Det var nok. Jeg liker de legene som ser sin begrensning og konsulterer annen fagpersonell, slik han gjorde ved å kontakte nevrolog, når han ikke så en åpenbar løsning.PS: Diktet klarte jeg å sitere feil. "Mister du venner, mister du noe" og ikke mye Diktet ble skrevet av en kreftsyk jente fra Kristiansand som het Brita (husker ikke etternavn) og ga ut kassetter (i sin tid). Jeg ble kjent med diktet på en kassett laget til minne om Brita. 0 Siter
Elionoe Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Skrevet 18. desember 2015 Liten positiv oppdatering for den som orker: I går tok jeg Remeron (og ikke Truxal) og klarte ikke å fullføre samtalen med samboeren min før jeg sluknet. Jeg sov i 9 timer i strekk. Våknet én time senere, sovnet og våknet av at telefonen ringte. Siden den lå i et annet rom ble det en brå oppvåkning Med andre ord var Remeron en suksess første natt. Om jeg kan klare meg helt uten Truxal er det best for det medisinske forholdet jeg har nevnt. Det kan jo også være at jeg sov ekstra godt når jeg først sovnet og at både hode og kropp trengte litt hvile. I hvert fall er jeg litt mer uthvilt i dag og har fått litt av energien fysisk og psykisk tilbake. Først nå oppdaget jeg hvor sliten jeg egentlig må ha vært av lite søvn over lang tid. Jeg er helt rolig i kroppen, i det siste har den vært anspent, og jeg mistenker at det har sammenheng med at medisinen fortsatt virker i kroppen. Det er i så fall også positivt Ingen tegn til mathunger hittil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.