Gå til innhold

medisiner og førerkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal vist bli strengere krav for førerkort etter nyttår, må jeg kutte i noen eller alle av disse medisinene da?

Imovane 7.5 mg pr kveld 

Solbriller 45 mg i døgnet 

Norspan 15 mg pr døgn.

Cetirizin 10 mg døgn

Og er det noen medisiner som kan erstatte de som jeg  eventuelt må slutte med?

Trenger alle for å fungere og har bruk dem i mange år men bor uten bussforbindelser så avhengig av bil.

Anonymkode: 0ac2b...936

Skrevet

Du kan ikke kjøre bil når du tar Imovane og Sobril samtidig. Da må man kutte ut en av delene, og om du kutter ut Imovane kan du ikke ta mer enn 15 mg Sobril i døgnet om du skal kjøre bil. Om du kutter ut Sobril, kan du fremdeles ta Imovane. Det kom nye og strengere regler om dette i 2012. De to andre medisinene kjenner jeg ikke til, men om det er rød trekant på dem, gjelder det samme.

Hvis du kjører bil og kommer ut for en ulykke, og de så finner rester av disse medikamentene i blodet ditt, blir du mest sannsynlig erstatningspliktig om du skader et annet menneske og/eller en annens kjøretøy, for eksempel. Det kan bli svært dyrt om den andre personen blir ufør eller dør. I tillegg kommer selvsagt den psykiske belastningen det er å være skyld i et annet menneske sin død eller skade.

Anonymkode: 33aa5...811

Beautiful_Creatures
Skrevet

Solbriller 45 mg i døgnet 

Solbriller stilles det spesielt høye krav til;-) 😉 

Unnskyld, men kunne ikke dy meg LOL😂

Skrevet

Du kan ikke kjøre bil når du tar Imovane og Sobril samtidig. Da må man kutte ut en av delene, og om du kutter ut Imovane kan du ikke ta mer enn 15 mg Sobril i døgnet om du skal kjøre bil. Om du kutter ut Sobril, kan du fremdeles ta Imovane. Det kom nye og strengere regler om dette i 2012. De to andre medisinene kjenner jeg ikke til, men om det er rød trekant på dem, gjelder det samme.

Hvis du kjører bil og kommer ut for en ulykke, og de så finner rester av disse medikamentene i blodet ditt, blir du mest sannsynlig erstatningspliktig om du skader et annet menneske og/eller en annens kjøretøy, for eksempel. Det kan bli svært dyrt om den andre personen blir ufør eller dør. I tillegg kommer selvsagt den psykiske belastningen det er å være skyld i et annet menneske sin død eller skade.

http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/hva-betyr-varseltrekanten-paa-tablettesken-og-hvor-mye-slik-medisin-kan-jeg-kjoere-bil-paa.html#toc1

Såvidt jeg forstår av linken er det ikke absolutt at man ikke kan kjøre bil selvom man bruker Imovane og Sobril, men må selvfølgelig ta hensyn til når medisin inntas og når man skal kjøre.   

Anonymkode: 95d39...400

Skrevet

http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/hva-betyr-varseltrekanten-paa-tablettesken-og-hvor-mye-slik-medisin-kan-jeg-kjoere-bil-paa.html#toc1

Såvidt jeg forstår av linken er det ikke absolutt at man ikke kan kjøre bil selvom man bruker Imovane og Sobril, men må selvfølgelig ta hensyn til når medisin inntas og når man skal kjøre.   

Legen min viste meg reglene som kom, og der stod det at to slike medikamenter ikke kunne kombineres. Uansett ser det ut som TS må søke om dispensasjon for Sobrilbruken bl.a. 

Den eneste som kan svare på dette helt rett er NHD eller ts sin fastlege.

Skrevet

Og det står følgende i de reglene du linket til:

"Det er lett å komme over grensen om man kombinerer to eller flere trafikkfarlige medikamenter. Bruker man to så halveres grensen for hvert enkelt av medikamentene. Bruker man tre så reduseres grensene til en tredjedel."

Skrevet

Og det står følgende i de reglene du linket til:

"Det er lett å komme over grensen om man kombinerer to eller flere trafikkfarlige medikamenter. Bruker man to så halveres grensen for hvert enkelt av medikamentene. Bruker man tre så reduseres grensene til en tredjedel."

Jeg synes den linken gir en bedre forklaring ved bruk av flere medikamenter enn det jeg har funnet andre steder.  Sobril mellom 31-50 mg daglig har allerede krav til å søke dispensasjon .    

Det blir strengere over nyttår, men jeg vet ikke hvordan det slår ut.  Mitt forbruk er lavt, men hvis det blir absolutt at Imovane og Sobril ikke kan brukes innenfor 24 timer får  jeg og en utfordring.  Mitt forbruk er 3,75 mg Imovane ca kl 23-24, og hvis jeg tar Sobril, tar jeg  den (15 mgx1!) i 14-17 tiden på ettermiddag.  Jeg bruker stort sett bilen mellom kl 13-16, så jeg håper at jeg kan fortsette å kjøre.  

Skrevet

TS her,jeg må regne med at jeg kjører lovlig nå når det er fastlegen i samarbeid med spesialhelsetjenesten som skriver ut medisinene.

Har sett på den tabellen håper at det han ende  med kutt fra

45 mgSobril  til 30 mg

Ingen Imovane 

Norspan er kunstig morfin vet ikke om det gir rus men jeg har aldri kjent noe .

Den siste med. er en alergi medisin .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...