AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 Skrevet 18. desember 2015 Noen som har vært hos psykiater på Volvat? Var det verd pengene i så fall? Anonymkode: efe94...14d 0 Siter
Elionoe Skrevet 18. desember 2015 Skrevet 18. desember 2015 Noen som har vært hos psykiater på Volvat? Var det verd pengene i så fall? Anonymkode: efe94...14dJeg har ikke vært til psykiater, men til en legespesialist innen psykiatri og min erfaring var positiv. Hva ønsker du med psykiateren? Jeg tenker at det er ganske avgjørende for om det er verdt pengene eller ikke. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. desember 2015 Skrevet 18. desember 2015 Legespesialist innen psykiatri = psykiater 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har ikke vært til psykiater, men til en legespesialist innen psykiatri og min erfaring var positiv. Hva ønsker du med psykiateren? Jeg tenker at det er ganske avgjørende for om det er verdt pengene eller ikke.Takk for svar! Jeg trenger hovedsakelig hjelp med medisinering (affektiv lidelse) som per tiden kun følges opp av fastlegen. Så bra du var fornøyd. Var dette i Oslo? Anonymkode: efe94...14d 0 Siter
Elionoe Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Takk for svar! Jeg trenger hovedsakelig hjelp med medisinering (affektiv lidelse) som per tiden kun følges opp av fastlegen. Så bra du var fornøyd. Var dette i Oslo?Anonymkode: efe94...14dEr du ikke fornøyd med fastlegens vurdering og valg av medisiner? Jeg var tvilende når jeg oppsøkte psykiateren, for om h*n ville gjøre endringer i medisinene mine når h*n ikke kjente meg, og det kan det jo være du møter. Om du forklarer hvorfor du oppsøker psykiateren og ikke fastlegen, kan det jo være du får hjelp. Be om at fastlegen får journal fra konsultasjonen slik at h*n vet hva som skjer ift. medisineringen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Er du ikke fornøyd med fastlegens vurdering og valg av medisiner? Jeg var tvilende når jeg oppsøkte psykiateren, for om h*n ville gjøre endringer i medisinene mine når h*n ikke kjente meg, og det kan det jo være du møter. Om du forklarer hvorfor du oppsøker psykiateren og ikke fastlegen, kan det jo være du får hjelp. Be om at fastlegen får journal fra konsultasjonen slik at h*n vet hva som skjer ift. medisineringen.Fastlegen min er veldig snill og hyggelig, men psykiatri er ikke hans spesialitet. Skulle derfor gjerne hatt en vurderingstime hos en spesialist. Anonymkode: efe94...14d 0 Siter
Elionoe Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Fastlegen min er veldig snill og hyggelig, men psykiatri er ikke hans spesialitet. Skulle derfor gjerne hatt en vurderingstime hos en spesialist. Anonymkode: efe94...14dOm du ikke følges opp av det psykiatriske hjelpeapparatet når du har en affektiv lidelse, kan det jo kanskje være verdt et forsøk? Hvis du har økonomi til det og tror det vil være til hjelp, ville jeg nok vurdert det. Jeg har som nevnt kun oppsøkt privat psykiater en gang, men vil ikke nøle med å gjøre det igjen om jeg ser behov for det. Jeg kjenner andre som også har positive erfaringer med å gå privat når det har blitt nødvendig. Jeg har også hatt to operasjoner privat og har utelukkende positive erfaringer. Nå vil jeg ikke snakke negativt om det offentlige hjelpeapparatet, men jeg har opplevd å bli sett mer som menneske og fått bedre service privat. Det har kanskje noe å gjøre med at det offentlige har et større press på seg til å være effektive mens når jeg betalte ca. 900 kr. for konsultasjonen, brukte h*n god tid på meg og h*n konsulterte med andre fagkyndige der h*n selv var usikker og ikke hadde tilstrekkelig kompetanse. Jeg synes det er en svært positiv egenskap når en lege innser sine begrensninger og konsulterer med sine kollegaer.Når jeg gikk til psykiateren, hadde jeg skrevet så kortfattet som mulig, men ikke for kort til å utelukke detaljer, om situasjonen, hvorfor jeg oppsøkte psykiater privat, hvilke faste medisiner jeg gikk på, hva jeg hadde forsøkt tidligere osv. Min erfaring er at det spares en god del tid med at legen kan lese alt jeg ev. måtte sagt muntlig. Dessuten, når man skal fortelle noe, er det fort gjort å glemme noe, få formulert ting slik at det oppfattes feil, ikke få fortalt det jeg vil få frem ryddig nok og jeg får kanskje ikke sagt det jeg ønsker pga. avbrytelser med spørsmål. Min erfaring er også at legen synes det er positivt å kunne "støtte seg til" det skriftlige både under konsultasjonen og når journal skal skrives, men det er selvsagt opp til deg om du vil ta med deg skrivet tilbake eller la legen beholde det. Jeg la f.eks. merke til at når psykiateren konsulterte en annen spesialist, var det nyttig og nødvendig for h*n at jeg hadde listet opp medisiner, dose og hva de var for, for å kunne sette spesialisten raskt inn i situasjonen. Da sparte vi tid på at jeg måtte fortelle og psykiateren måtte notere ned før h*n kontaktet spesialisten.Jeg var opptatt av at fastlegen ikke skulle mistro meg for å gå bak ryggen hans og derfor ba jeg om at journal ble sendt til ham. I neste time får jeg forklare hvorfor jeg valgte å gå privat. Dette for å ha en mest mulig åpen og ryddig kommunikasjon med fastlegen min.Lykke til, enten det blir privat eller ikke! Håper du får hjelp til det du trenger hjelp til 0 Siter
ISW Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Jeg anbefaler ikke psykiater hos Volvat pga prisen. Volvat (og andre private legesentre) skal ha sin andel av det du betaler. Hvis man først skal gå til privat behandler, så finnes det kompetente psykiatere som tar 1100-1300 kr for en konsultasjon. Volvat tar godt over 2000, hvilket til og med er langt dyrere enn Psykia.Volvat er heller ikke noe senter med spesialkompetanse innen psykiatri som kunne forsvare prisen. 0 Siter
Elionoe Skrevet 19. desember 2015 Skrevet 19. desember 2015 Jeg anbefaler ikke psykiater hos Volvat pga prisen. Volvat (og andre private legesentre) skal ha sin andel av det du betaler. Hvis man først skal gå til privat behandler, så finnes det kompetente psykiatere som tar 1100-1300 kr for en konsultasjon. Volvat tar godt over 2000, hvilket til og med er langt dyrere enn Psykia.Volvat er heller ikke noe senter med spesialkompetanse innen psykiatri som kunne forsvare prisen. Du har nok rett, Volvat som institusjon skal ha sin andel av prisen, men selve prisen varierer fra sted til sted, så jeg når jeg studerte prislistene deres. Det finnes nok mange gode private psykiatere utenfor Volvat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.