Gå til innhold

Tilbakevendende vinterdepresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden tidlige tenår har jeg vært plaget med tilbakevendende depresjoner som typisk begynner i oktober/november og letner i mars/april og er på sitt verste i desember/januar. Det arter seg som søvnproblemer med tidlig oppvåkning, irritasjon, følelse av meningsløshet samt at alt føles som et ork og er uten poeng. Mister all tiltakslyst og vil bare være alene og ligge på sofaen. Er også matt, sliten, har vansker med å trekke pusten, føler meg fortvilt. Alvorlighetsgrad kan variere fra år til år, noen ganger ganske lett, andre ganger dyp depresjon.

Noen ganger om våren har jeg perioder med bedre humør enn normalt og mer energi. Jeg tror selv jeg har SAD, sykolotmi eller veldig mild bipolar. Har brukt Cipralex noen år, som har hjulpet, men vil helst ikke stå på disse fast da depresjonene jo går over. Har vurdert lyslampe, litium eller andre medisiner. Kan jeg ta litium bare i vinterhalvåret eller må man stå på det fast? Tanker?

Anonymkode: e5ee4...bb0

Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring med dette, men har en venn som sliter med det samme og h*n har svært god nytte av lyslampe. Disse koster ikke all verdens, f.eks. på www.enklereliv.no eller butikker som selger elektrisk utstyr. Jeg tror også du kan få låne en lyslampe for å se om den virker før du selv kjøper en. Jeg tenker at det må være svært slitsomt å streve med dette. Om det hadde vært meg, hadde jeg gruet meg til hver høst, men forsøk å se fremover og til våren nårr det blir lysere. Vanskelig i praksis, vil jeg tro...

Jeg fant mer informasjon her: Slik takler du høstdepresjonen (egentlig rettet mot studenter). Der sto det også noen tips til hva du selv kan gjøre:

10 forebyggende tiltak mot høstdepresjon:
- Stå opp til samme tid hver morgen selv når du ikke har noe viktig å gjøre
- Prøv å få tid til en tur ut midt på dagen mens det er mest lys
- Sov ikke bort helgene, men vær mest mulig ute i dagslyset
- Slutt ikke å gå på trening selv om det kjennes tungt
- Vær sosial selv om du har mest lyst til å isolere deg
- Dropp ikke middagen og glem ikke frukt og grønt
- Prøv lysterapi, dagslyslamper kan lånes eller leies, spør fastlegen eller studenthelsetjenesten
- Hvis du vet at plagene kommer tilbake hver høst kan det være lurt å investere i egen dagslyslampe. Kan kjøpes i vanlig elektrobutikk
- Prøv å være oppmerksom på egne reaksjoner, på hva du reagerer positivt og negativt på og ta hensyn til dette
- Hvis du er så sterkt plaget at det går ut over studiene og funksjonsevnen din, søk hjelp hos studenthelsetjenesten eller fastlegen

(Disse rådene gjelder trolig ved alle depresjoner, enten de er sesongrelatert eller ikke.)

Skrevet

Siden tidlige tenår har jeg vært plaget med tilbakevendende depresjoner som typisk begynner i oktober/november og letner i mars/april og er på sitt verste i desember/januar. Det arter seg som søvnproblemer med tidlig oppvåkning, irritasjon, følelse av meningsløshet samt at alt føles som et ork og er uten poeng. Mister all tiltakslyst og vil bare være alene og ligge på sofaen. Er også matt, sliten, har vansker med å trekke pusten, føler meg fortvilt. Alvorlighetsgrad kan variere fra år til år, noen ganger ganske lett, andre ganger dyp depresjon.

Noen ganger om våren har jeg perioder med bedre humør enn normalt og mer energi. Jeg tror selv jeg har SAD, sykolotmi eller veldig mild bipolar. Har brukt Cipralex noen år, som har hjulpet, men vil helst ikke stå på disse fast da depresjonene jo går over. Har vurdert lyslampe, litium eller andre medisiner. Kan jeg ta litium bare i vinterhalvåret eller må man stå på det fast? Tanker?

Anonymkode: e5ee4...bb0

Samme som meg. Jeg har fått Lamictal, og går på det som forebyggende. Dvs jeg tar det hele året.

Prøvde lyslampe et år men det hjalp ikke meg. Tror egentlig ikke jeg har såkalt "vinterdepresjon", men depresjon som typisk kommer om vinteren (har hatt det andre tider på året også). Men fordi om jeg ikke hadde effekt av lyslampe trenger ikke bety at ikke du vil ha det, så det kan absolutt være verd å prøve.

Skrevet

Sørg for å få i deg d-vtaminer og omega 3 gjennom vinterhalvåret. Kanskje ta noen timer solarium. Medisiner har jeg ingen kunnskap om i forhold til dette.

Anonymkode: 05d40...c85

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SAD finnes ikke. Du har tilbakevendende depresjoner som hos deg kommer om vinteren. Fast bruk av AD evt stemningsstabiliserende er nok det som skal til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...