Gå til innhold

NHD:Efexor og serotinin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Slik jeg har forstått det virker Efexor på noradrenalin gjenomsnittlig rundt 150 mg. Det er vel og bra. Men stopper den da å øke serotinnivået samtidig. Dvs at uansett hvor mye efexor en tar over 150 mg, så vil det ikke påvirke serotinin nivået, og dermed vil en kanskje ikke få den bedringen en ville fått om serotinin nivået var høyere?

Jeg bruker 225 mg, men tror min symptomer til en stor grad skyldes mangel på serotinin (men ikke noradrenalin) , jeg får bedring av efexor, men ikke så god som jeg skulle ønske. Har tidligere prøvd fluoxetin (fungerte ikke) og cipralex (måtte slutte pga forhøyede leververdier). Vil det være et alternativ for meg å bytte til et mer "serotininpotent" medikament?

Finnes det en god artikkel om forskjellene mellom SNRI/SSRI når det gjelder bedring av symptomer?

Hva med en artikkel om forskjellene mellom de ulike SSRIene ?

Anonymkode: ca677...670

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke slik du antyder at virkningen på serotoninsystemet flater ut på 150 mg. Virkningen øker med økende dose.

Men det er korrekt at virkningen på NA-systemet ikke kommer før ved 150 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...