Gå til innhold

Livredd for å få TD

Anbefalte innlegg

Skrevet

er så redd for å få TD. Er blitt så bra og frisk på abilify maintena, men kanskje jeg burde klare meg med lamictal 

men er så redd for psykose og kaos i hjernen som ikke er til å holde ut og abilify hjelper sånn. 

Dette er et dilemma for meg.

hva er sjansen til å klare seg med lamictal etter manisk psykose? En gang etter slurv med litium, som gikk helt greit å kutte ut med abilify, og en gang på fontex?

igår hadde jeg ufrivillige bevegelser i fingern hele dagen

Skrevet

1. Abilify har vel TD på placebonivå? Lavere enn andre AP.

2. Rykninger i en finger er ikke TD.

3. Jeg trodde TD stort sett skjedde med store doser av gamle AP?

Skrevet

1. Abilify har vel TD på placebonivå? Lavere enn andre AP.

2. Rykninger i en finger er ikke TD.

3. Jeg trodde TD stort sett skjedde med store doser av gamle AP?

jeg var på et forum for folk med schizoaffektiv og bp med psykose på facebook, og der var noen som hadde fått TD...

mange fikk urolig tunge av abilify også og suger på tennene. Jeg gjør det også, men tror det er fordi fortennene er tyngre enn tennene i underkjeven fordi jeg har kroner. En på forumet fikk TD av Latuda, som han må leve med resten av livet...

Jeg blir veldig bekymret, jeg vil ikke at livet skal ødelegges av nevrologisk sykdom basert på antipsykotika. Synes det er utrolig skremmende, særlig når jeg føler jeg får små symptomer selv...

Men takk for svaret ditt, det var delvis betryggende likevel.

Skrevet

jeg var på et forum for folk med schizoaffektiv og bp med psykose på facebook, og der var noen som hadde fått TD...

mange fikk urolig tunge av abilify også og suger på tennene. Jeg gjør det også, men tror det er fordi fortennene er tyngre enn tennene i underkjeven fordi jeg har kroner. En på forumet fikk TD av Latuda, som han må leve med resten av livet...

Jeg blir veldig bekymret, jeg vil ikke at livet skal ødelegges av nevrologisk sykdom basert på antipsykotika. Synes det er utrolig skremmende, særlig når jeg føler jeg får små symptomer selv...

Men takk for svaret ditt, det var delvis betryggende likevel.

Latuda har en virkningsprofil som jeg tror lettere kan gi TD enn Abilify. Man kan lese seg til ganske mye "faenskap" i bivirkningslisten til AP, f.eks plutselig død av hjertestans. Mye av dette er klasseeffekter, som ikke nødvendigvis har noe med medisinen man tar å gjøre. F.eks vil alle AP merkes med risiko for hjertestans og alle AD ha advarsel mot selvmordstanker, uten at det betyr at medisinen man tar trenger å ha denne bivirkningen.

Skrevet

er abilify egentlig AP eller mood stabilizer?

jeg syns forresten alle AP har virket som en bra mood stabilizer.

men de andre ga vektøkning

Skrevet

er abilify egentlig AP eller mood stabilizer?

jeg syns forresten alle AP har virket som en bra mood stabilizer.

men de andre ga vektøkning

Mange AP har stemningsstabiliserende effekt. Abilify er vel et slikt, det er ikke "enten eller".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...