Gå til innhold

NHD/andre: Busporion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har angst (GAD og OCD, indre uro) og tilbakevendende depresjon.

Jeg bruker Lamictal og Efexor for depresjon, og Elvanse for mulig ADHD/tankekjør. De hjeler også mot OCD.

Disse medisinene hjelper, men gjør lite for GAD som er det som er mest plagsomt i det daglige. JEg har også vært på angstpoliklinikken for min GAD, men det hjalp heller ikke.

Ei venninne fortalte meg om Buspar/Busporion. Kan det være noe jeg kunne hatt nytte av? Kan det trigge depresjon? Jeg er veldig sensitiv for medisiner som kan trigge depresjon.

Hadde satt pris på erfaringer med Buspar og mulige bivirkninger.

Skrevet (endret)

Litt morsomt at du har effekt av Elvanse mot OCD. Det virker som denne behandlingen brukes litt i USA men jeg har aldri hørt om det i Norge før. Snakket en gang med en som hadde kjempeeffekt av Elvanse og ble omtrent kvitt sine tvangstanker på dagen. Hvorfor det virker aner jeg ikke, det er skikkelig motsatt av hva jeg skulle tro, spesielt siden AP som virker motsatt er en mer anerkjent behandling.

Buspiron, tja. Det skader sikkert ikke å prøve. Har prøvd det selv og hadde bittelitt effekt, men ikke nevneverdig. Virker som mange har akkurat denne erfaringen med medisinen. Det jeg husker best fra jeg prøvde det var at jeg en times tid etter jeg tok første tablett ble fullstendig følelsesløs i et par timer. Aner ikke hvorfor og det skjedde ikke flere ganger.

Etter hva jeg forstår kan Buspiron ha en antidepressiv effekt. Men alle serotonerge midler KAN jo i starten forverre depresjon tror jeg.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Ja morsomt at jeg har virkning av elvanse mot OCD. Tror det er virkningen med å "roe ned" hjernen som er gunstig.
 I tillegg har jeg fått litt energi igjen, så jeg ikke sover hele ettermiddagen etter jobb.

Jeg får høre med psykiater hvorvidt det er lurt å prøve busporion.  Skal vistnok ha få bivirkninger.

Skrevet

jeg så forøvrig at depresjon var en vanlig bivirking v bruk av buspar, derfor jeg var urolig for akkurat den biten

Skrevet

Kanskje teit spørsmål ettersom det jo er en ADHD medisin; men hvordan har det blitt med konsentrasjon og oppmerksomhet etter du begynte med Elvanse? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan godt prøve buspiron. Du kan ikke forvente effekt før du kommer opp i 15 mg x 3. 

Mange har effekt, men ikke forvent svært store endringer.

Skrevet

NHD: Det står at depresjon er en vanlig bivirking. Er det risiko for at den kan utløse depresjon hos folk som er sårbare for dette?

Hilsen trådstarter

Anonymkode: 1d1cb...90d

Skrevet

Kanskje teit spørsmål ettersom det jo er en ADHD medisin; men hvordan har det blitt med konsentrasjon og oppmerksomhet etter du begynte med Elvanse? 

Det har kanskje blitt litt bedre, men ikke så mye, men nå sleit jeg ikke så mye med det fra før heller.

Skrevet

Du kan godt prøve buspiron. Du kan ikke forvente effekt før du kommer opp i 15 mg x 3. 

Mange har effekt, men ikke forvent svært store endringer.

Hva er mange? Finnes det noen konkrete tall? Du sier også at en ikke skal forvente svært store endringer, hvilke endringer kan en eventuelt forvente?

Skrevet

NHD: Det står at depresjon er en vanlig bivirking. Er det risiko for at den kan utløse depresjon hos folk som er sårbare for dette?

Hilsen trådstarter

Buspiron stimulerer såkalte "autoreseptorer" for serotonin, som har ansvaret for å overvåke mengden serotonin i synapsene. Når disse etterhvert blir mindre sensitive så aksepterer nervecellen at det er mer serotonin der og man får mindre angst og depresjon. Men frem til det skjer, så fremkaller stimuleringen en reaksjon som gjør at noen kan få mer angst eller bli mer deprimerte, akkurat som SSRI.

Men siden buspiron også stimulerer de vanlige serotoninreseptorene direkte, så er den "snillere" enn SSRI sånn sett.

Altså, eventuell depresjon er forbigående.

Skrevet

Buspiron stimulerer såkalte "autoreseptorer" for serotonin, som har ansvaret for å overvåke mengden serotonin i synapsene. Når disse etterhvert blir mindre sensitive så aksepterer nervecellen at det er mer serotonin der og man får mindre angst og depresjon. Men frem til det skjer, så fremkaller stimuleringen en reaksjon som gjør at noen kan få mer angst eller bli mer deprimerte, akkurat som SSRI.

Men siden buspiron også stimulerer de vanlige serotoninreseptorene direkte, så er den "snillere" enn SSRI sånn sett.

Altså, eventuell depresjon er forbigående.

Tusen takk for et veldig oppklarende svar :) Skjønner hvem jeg kan spørre om medisinspørsmål :)Depresjon og angst en periode kan jeg leve med!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange? Ut fra min erfaring mer enn halvparten. Når du spør om hjelp mot GAD av en medisin, synes jeg det ligger i kortene at endring/effekt har med bedring av angst å gjøre.

Hvis ingen endring av angsten er 0 og angstfrihet er 10, er min erfaring at effekten ligger i området 3-5 for de fleste. Også her er det sikkert normalfordelt DVs at hos noen få er det 0 og hos noen få andre er det > 8.

Skrevet

Til trådstarter (takk forresten :-) 

Jeg må i lys av det NHD sa, si at jeg nok sto på en for lav dose til å ha "prøvd" Buspiron skikkelig. Startet på 5 mg to ganger daglig, og var vel oppe i 10 mg to ganger daglig (eller var det tre ganger daglig?). I lys av at jeg gjerne trenger store doser medisiner for å få skikkelige serumkonsentrasjoner, var nok dosen for lav for å trekke noen konklusjon.

Skrevet

Til trådstarter (takk forresten :-) 

Jeg må i lys av det NHD sa, si at jeg nok sto på en for lav dose til å ha "prøvd" Buspiron skikkelig. Startet på 5 mg to ganger daglig, og var vel oppe i 10 mg to ganger daglig (eller var det tre ganger daglig?). I lys av at jeg gjerne trenger store doser medisiner for å få skikkelige serumkonsentrasjoner, var nok dosen for lav for å trekke noen konklusjon.

Ikke meningen å spore av tråden, men noe jeg har undret meg over lenge; jeg må også opp i høye doser for å oppnå tilfredsstillende serumkonsentrasjon. F.eks. måtte jeg bruke 1200 mg Seroquel (selv om det står i Felleskatalogen at 800 mg er maksimal døgndose). Vdet du hvorfor det er slik? Jeg går også på OxyContin som skal virke i 12 timer, men på meg virker den i ca. 9 timer. Dårlig formulert spørsmål, men håper du forstår hva jeg spør om ;)

Skrevet

Ikke meningen å spore av tråden, men noe jeg har undret meg over lenge; jeg må også opp i høye doser for å oppnå tilfredsstillende serumkonsentrasjon. F.eks. måtte jeg bruke 1200 mg Seroquel (selv om det står i Felleskatalogen at 800 mg er maksimal døgndose). Vdet du hvorfor det er slik? Jeg går også på OxyContin som skal virke i 12 timer, men på meg virker den i ca. 9 timer. Dårlig formulert spørsmål, men håper du forstår hva jeg spør om ;)

Det kan ha mange grunner. Man kan ha en høyere enzymaktivitet for de enzymene som bryter ned legemidlene i leveren, man kan ha dårligere opptak av legemidler, man kan ha større kroppsmasse enn gjennomsnittet å fordele legemidlene på, det er sikkert flere grunner også.

Det er jo konsentrasjonen av legemidlet i kroppen som betyr noe, ikke hvor mye man inntar. På samme måte som det er promillen som sier noe om hvor alkoholpåvirket man er, ikke antallet øl man drikker :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...