Gå til innhold

Tolvon 20 mg + alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tar 20 mg tolvon ca. 1 time før jeg legger meg, for å sikre god søvn hver kveld (har ADHD og høyt energinivå, og litt søvnproblemer pga. jeg tar ritalin 20 mg på dagen). Synes dette fungerer bra, men noe jeg ikke synes er så bra er at det står at man ikke bør drikke alkohol når man tar disse pillene.. Jeg liker å kose meg med et glass vin eller to, og noen ganger en drink i godt lag. Er ikke deprimert fra før (aldri vært), men kjenner at dette er gjør meg litt nedfor (uansett hvor dumt det kanskje høres ut..). Er det virkelig ingen sjanse for at det kan gå bra å ta en fest i ny og ne, dersom man ikke tar medisinen samme kveld i alle fall? Er det rom for å prøve seg frem forsiktig uten å helle innpå? Eller er det rett og slett dødelig?

Jente, 21 

Anonymkode: 01124...1dd

Skrevet

Du bør ikke drikke alkohol fordi tolvon kan forsterke effekten av alkohol. Det står i felleskatalogen at man ikke skal drikke alkohol mens man går på ritalin heller. Så uansett bør du nok være veldig forsiktig og kanskje høre med fastlegen din. Virket som både tolvon og ritalin påvirker blodtrykket og det vil jeg tro alkohol også gjør. Mulig kombinasjonen kan bli litt hard for leveten også. 

Skrevet

Hei.

Jeg tar 20 mg tolvon ca. 1 time før jeg legger meg, for å sikre god søvn hver kveld (har ADHD og høyt energinivå, og litt søvnproblemer pga. jeg tar ritalin 20 mg på dagen). Synes dette fungerer bra, men noe jeg ikke synes er så bra er at det står at man ikke bør drikke alkohol når man tar disse pillene.. Jeg liker å kose meg med et glass vin eller to, og noen ganger en drink i godt lag. Er ikke deprimert fra før (aldri vært), men kjenner at dette er gjør meg litt nedfor (uansett hvor dumt det kanskje høres ut..). Er det virkelig ingen sjanse for at det kan gå bra å ta en fest i ny og ne, dersom man ikke tar medisinen samme kveld i alle fall? Er det rom for å prøve seg frem forsiktig uten å helle innpå? Eller er det rett og slett dødelig?

Jente, 21 

Anonymkode: 01124...1dd

Under Interaksjoner står det om Tolvon og alkohol: "Mianserin kan potensere alkoholens dempende effekt på CNS, og pasienten bør rådes til å unngå bruk av alkohol under behandlingen."

Du dør trolig ikke, men det anbefales ikke. Halveringstiden på Tolvon er fra 21-61 timer, dvs. at du fortsatt har Tolvon i kroppen selv om det har gått ett døgn uten inntak.

Dessuten, alkohol er heller ikke anbefalt når du går på Ritalin: "Alkohol kan forsterke CNS-bivirkningene av metylfenidat. Pasienten bør derfor avstå fra bruk av alkohol under behandlingen."

Jeg har kun lest meg til dette ut i fra Felleskatalogen. Jeg anbefaler deg å snakke med legen din og forhøre deg hva han tenker om alkoholbruk og din medisinering. Det er han som kjenner deg best. Jeg merker meg bare at ved Tolvon står det "bør rådes til å unngå..." og under Ritalin står det "bør derfor avstå...".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Prøv med et halvt glass vin. Om det går bra, kan du neste gang prøve et glass. Mer en to glass (to alkoholenheter) bør du uansett ikke drikke når du bruker disse medisinene.

Husk at du aldri skal drikke for å fjerne en dårlig følelse - kun for å forsterke en god.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøv med et halvt glass vin. Om det går bra, kan du neste gang prøve et glass. Mer en to glass (to alkoholenheter) bør du uansett ikke drikke når du bruker disse medisinene.

Husk at du aldri skal drikke for å fjerne en dårlig følelse - kun for å forsterke en god.

Gjelder det om man kun går på ritalin også, eller når man tar begge deler?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det beste er selvsagt å være uten alkohol eller andre rusmidler. Men om en først MÅ drikke, gjelder denne regelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...