Gå til innhold

Nye medisiner mot depresjon holder på å utvikles

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ketamin er det gjort en del forskning på, og det ser ut til å være lovende som depresjonsbehandling, blant annet pga veldig rask antidepressiv effekt. Leste nettopp en artikkel om det.

Skrevet

Ketamin blir allerede brukt som behandling for depresjon i USA, håper virkelig de kan begynne med det her også snart.

Anonymkode: 1e0ee...5e8

Skrevet

Leste at det til nå har vært mange bivikrninger knytta til ketaminbehandling, men at en av de medisinene det forskes på nå, har redusert disse bivirkingene kraftig, og ikke minst ser de ut til å gi veldig god effekt.

Men det tar vel vinter og vår og mere enn det for å få disse til Norge.

Anonymkode: 08f53...2a5

Skrevet

Jeg er veldig glad for at det utvikles og testes ny medisin, og har tro på at det vil komme noe som er enda bedre enn det vi har i dag - med færre bivirkninger.  Det er en naturlig konsekvens av utviklingen. 

Er generelt optimistisk på vegne av alle oss som er avhengige av medisiner. Det forskes på mange fronter.

For egen del sender jeg ofte varme tanker til de som fant opp Triptaner. 

Skrevet

Synes artikkelen var interessant. Selv om det jo er en del ymse rart der.

Har ikke så mye tro på flere SSRI med 5HT1a-agonistaktivitet. Der har jo flere alternativer allerede kommet på markedet, først Vilazodon (ikke tilgjengelig i Norge) og så Vortioksetin (Brintellix). Fordelen disse har vist i forhold til SSRI er vel primært færre ubehagelige bivirkninger i oppstartsfasen, ikke så mye økt effekt.

Ser at det er et par triple reuptake inhibitors der. Frykter at disse, hvis dopaminreopptakshemningen er betydelig, ikke kommer på markedet pga misbrukspotensial (dopaminreopptakshemning = sentralstimulerende effekt) og bivirkninger. Er kanskje bedre med kvalifiserte leger som greier å identifisere hvilken nevrotransmitter som er problemet og gi rett behandling fremfor å "teppebombe".

De ketaminlignende stoffene synes jeg høres mer interessante ut. Alltid forfriskende med forskere som tenker nytt!

Skrevet

De ketaminlignende stoffene synes jeg høres mer interessante ut. Alltid forfriskende med forskere som tenker nytt!

Og når de nye medisinene kommer på markedet kommer vi da til endelig å få høre (offisielt) hvor elendig SSRI virker, og hvor ille bivirkningene er?

Anonymkode: 12c93...b7c

Skrevet

Jeg reiste til Amazonas og fikk hjelp av en sjaman og deres  plantemedisin. Mange sammen med meg der, som hadde slitt med kronisk depresjon i over 15 år, som hadde prøvd det meste, og de fikk hjelp.  Det er håp...om å bli helt frisk, selv om verden fortsetter å være gal! 

Skrevet

Jeg reiste til Amazonas og fikk hjelp av en sjaman og deres  plantemedisin. Mange sammen med meg der, som hadde slitt med kronisk depresjon i over 15 år, som hadde prøvd det meste, og de fikk hjelp.  Det er håp...om å bli helt frisk, selv om verden fortsetter å være gal! 

Hva slags plantemedisin?

Anonymkode: bab34...f38

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...