Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden jeg tidligere har opprettet, "Hjelp til søvnen?", kan du følge min frusterasjon over dårlig søvn gjennom flere uker og min vei mot å få bedre søvn. Jeg har kun sovet noen få timer annenhver natt i flere uker. Jeg hadde på egenhånd forsøkt å øke Truxal fra 50 mg til 100 mg, men uten virkning og bør ikke av medisinske årsaker ikke øke dosen ytterligere.

Jeg fikk utskrevet Remeron og første 30 mg-tablett tok jeg torsdas kveld (uten Truxal). Da sov jeg 9 timer sammenhengende + 1 1/2 time i tillegg. Neste natt sov jeg 2 timer, var våken i 2 timer hvor jeg tok Truxal, sovnet og sov i 9 timer igjen. Natt til i dag sov jeg kun 2 timer. Første natt kunne jeg nok akseptere å sove 9 timer for å la kroppen hvile ut, men jeg ser jo at jeg burde ha stilt vekkerklokken slik at jeg sto opp kl. 8.00 og ikke kl. 12.00 i går. En fast døgnrytme uansett kvalitet på søvnen bør alle ha. Det som jeg vet så godt jf. god søvnhygiene... Det var bare så fantastisk å sove - etter flere døgn med lite eller ingen søvn. Uansett, heretter legge seg rundt 00.30-tiden og opp kl. 8.00-8.30-tiden. Nå får jeg hunden min tilbake, så da har jeg ikke noe valg ;)

Kan gårsdagens antall timer med søvn forklare at jeg kun sov 2 timer i natt?

Eller er det Remeronen som viser seg å ikke ha effekt likevel siden jeg kun sov 2 timer? Legen sa jeg skulle trappe opp til 45 mg etter en uke (dvs. kommende torsdag), men er fristende å ta 45 mg allerede i kveld. Gjør selvsagt ikke det; jeg følger legens råd der han t.o.m. valgte å trappe opp medisinen raskere enn anbefalt i Felleskatalogen for å hjelpe meg raskest mulig.

Eller er det kroppen og hodet som strever litt med å finne riktig døgnrytme igjen?

Eller noe annet? Jeg ønsker at noen tenker høyt med meg.

Jeg vet ikke om det er Remeronens virkning eller det at jeg har sovet godt et par netter, men kroppen føles i balanse. Vet ikke helt hvordan forklare det, men jeg føler en ro og harmoni mellom hode og kropp jeg ikke kan huske å ha hatt før. Det er svært behagelig. Jeg vet jo at Remeronen har en halveringstid på 20-40 timer og virker derfor inn på kroppen ellers i døgnet også, og ikke kun de timene jeg sover. Mulig den rett og slett har en beroligende effekt på meg.

Mange opplever en nesten ustoppelig hunger av Remeron, men den har jeg ikke sett noe til hittil. Det fikk jeg forrige gang jeg forsøkte Remeron, men da sov jeg kun 3 timer på 30 mg (smeltetabl.).

Skrevet

Følger denne tråden, da jeg også sliter ganske mye med søvn og har gjort det det siste året.

Har ingen erfaring med Remeron, men som jeg forstår det har du nettopp begynt på den, så full virkning får du kanskje ikke enda (ettersom du spør om du ikke har fått effekt)?

Skrevet

Følger denne tråden, da jeg også sliter ganske mye med søvn og har gjort det det siste året.

Har ingen erfaring med Remeron, men som jeg forstår det har du nettopp begynt på den, så full virkning får du kanskje ikke enda (ettersom du spør om du ikke har fått effekt)?

Jo, jeg håper jo å få full effekt når jeg øker til 45 mg. Jeg utnytter jo egentlig kun bivirkningen av Remeron, og ikke den antidepressive effekten primært. Jeg går jo på Brintellix fra før av. Jeg håper at den søvndyssende effekten vil vedvare og stabilisere søvnen ytterligere ved økning til 45 mg.

Det er slitsomt å sove dårlig. Det går utover hverdagen og livskvaliteten generelt.

Skrevet

En ting jeg anbefaler om du ikke gjør det allerede, er å registrere søvnen din. Jeg bruker en app som heter Sleep Better. Da får jeg en oversikt over hvor mange timer jeg sover, oppvåkninger i løpet av natten, og hvor mye tid jeg har brukt i lett og dyp søvn. Man kan også legge inn faktorer som: alkohol, trening, stress i løpet av dagen mm.

Skrevet

En ting jeg anbefaler om du ikke gjør det allerede, er å registrere søvnen din. Jeg bruker en app som heter Sleep Better. Da får jeg en oversikt over hvor mange timer jeg sover, oppvåkninger i løpet av natten, og hvor mye tid jeg har brukt i lett og dyp søvn. Man kan også legge inn faktorer som: alkohol, trening, stress i løpet av dagen mm.

Det var et godt tips. Hvordan gjør du det fysisk med telefonen? Må du ha noe ekstra bluethooth-utstyr for å registrere dette?

Skrevet

høres merkelig ut at du sov 9 timer for så å bare sove 2 timer igjen neste natt. mitt tips til deg er å aldri sove mer enn 7-8 timer pr natt med mindre du bruker storslegge søvnmedisiner. for meg funket det ok å innstille meg på 6 timer pr natt når jeg brukte svake sovemedisiner 50mg vallargan og 10 mg melatonin tror jeg. men straks jeg forsover meg slik du gjorde måtte jeg ty til 150 mg truxal for å sovne igjen neste kveld, jeg gjorde det på en slik måte at jeg tok 100 mg, for så å pulverisere 50 mg til og drikke det i vann, føler at det virker mye kjappere og hardere da, men det er muligens usunt-mer skadelig å pulverisere det. 
spurte legen min om jeg kunne pulverisere det, han virket svært usikker, men mente jeg kunne gjøre det.

vil muligens tippe at grunnen til at du sovnet så lett og godt av remeron, var at du ikke hadde sovet på lenge, og at du normalt sett vil du slite med å få sove noe særlig av remeron alene. 

slik situasjonen er kan du muligens spørre om å få noen benzo rohypnole eller annet, siden du nevnte at du hadde ett medisinsk forhold som gjorde at du ikke kunne ta mye truxal. mye mulig du kan få noen sterke benzo medisiner og bruke det periodevis siden du sliter soppas hardt med søvnen. 

mitt svar er kun basert på personlige erfaringer og egne tanker. men jeg hadde neppe klart å sovet ett par timer pr natt over tid, da hadde jeg blitt alvorlig syk.

Skrevet

I tråden jeg tidligere har opprettet, "Hjelp til søvnen?", kan du følge min frusterasjon over dårlig søvn gjennom flere uker og min vei mot å få bedre søvn. Jeg har kun sovet noen få timer annenhver natt i flere uker. Jeg hadde på egenhånd forsøkt å øke Truxal fra 50 mg til 100 mg, men uten virkning og bør ikke av medisinske årsaker ikke øke dosen ytterligere.

Jeg fikk utskrevet Remeron og første 30 mg-tablett tok jeg torsdas kveld (uten Truxal). Da sov jeg 9 timer sammenhengende + 1 1/2 time i tillegg. Neste natt sov jeg 2 timer, var våken i 2 timer hvor jeg tok Truxal, sovnet og sov i 9 timer igjen. Natt til i dag sov jeg kun 2 timer. Første natt kunne jeg nok akseptere å sove 9 timer for å la kroppen hvile ut, men jeg ser jo at jeg burde ha stilt vekkerklokken slik at jeg sto opp kl. 8.00 og ikke kl. 12.00 i går. En fast døgnrytme uansett kvalitet på søvnen bør alle ha. Det som jeg vet så godt jf. god søvnhygiene... Det var bare så fantastisk å sove - etter flere døgn med lite eller ingen søvn. Uansett, heretter legge seg rundt 00.30-tiden og opp kl. 8.00-8.30-tiden. Nå får jeg hunden min tilbake, så da har jeg ikke noe valg ;)

Kan gårsdagens antall timer med søvn forklare at jeg kun sov 2 timer i natt?

Eller er det Remeronen som viser seg å ikke ha effekt likevel siden jeg kun sov 2 timer? Legen sa jeg skulle trappe opp til 45 mg etter en uke (dvs. kommende torsdag), men er fristende å ta 45 mg allerede i kveld. Gjør selvsagt ikke det; jeg følger legens råd der han t.o.m. valgte å trappe opp medisinen raskere enn anbefalt i Felleskatalogen for å hjelpe meg raskest mulig.

Tror ikke Remeron hjelper MER på søvn i store doser (snarere tvert i mot), hvis du ikke har søvnproblemer pga depresjon da.

Anonymkode: 22f11...134

Skrevet

Det var et godt tips. Hvordan gjør du det fysisk med telefonen? Må du ha noe ekstra bluethooth-utstyr for å registrere dette?

Nei det trenger du ikke. Du legger mobilen ved siden av hodeputen. Jeg setter telefonen i flymodus så jeg ikke vekkes av meldinger eller varsler.

Skrevet

vil muligens tippe at grunnen til at du sovnet så lett og godt av remeron, var at du ikke hadde sovet på lenge, og at du normalt sett vil du slite med å få sove noe særlig av remeron alene.

I natt sov jeg godt i 7 timer, men da tok jeg 5 mg Zyprexa i tillegg. Remeron hjelper meg helt klart med innsovningen, men den har en noe humoristisk bivirkning med at jeg hikker etter ca. 30 min. etter inntak. Det er ikke nevnt som bivirkning i Felleskatalogen.

Jeg har vært sløv og trøtt i hele dag, men det kan også skyldes høye doser smertestillende. Jeg tror rett og slett jeg må prøve meg frem. Kanskje ikke Remeron hjelper alene, men i en kombinasjon med Truxal eller Zyprexa.

slik situasjonen er kan du muligens spørre om å få noen benzo rohypnole eller annet, siden du nevnte at du hadde ett medisinsk forhold som gjorde at du ikke kunne ta mye truxal. mye mulig du kan få noen sterke benzo medisiner og bruke det periodevis siden du sliter soppas hardt med søvnen.

Jeg har forsøkt flere benzo og har liten eller ingen effekt av disse, dessverre. Dette skyldes trolig at jeg går fast på Rivotril (som er benzo). Jeg har forsøkt Sobril, Stesolid og Valium i hye doser. Å be om Rohypnol blir siste utvei. Jeg synes legen min er generøs allerede når jeg får OxyContin og er redd for å virke krevende eller hypokonderisk om jeg ber om Rohypnol.

mitt svar er kun basert på personlige erfaringer og egne tanker. men jeg hadde neppe klart å sovet ett par timer pr natt over tid, da hadde jeg blitt alvorlig syk.

Ja, jeg har blitt ganske utenfor selv i denne perioden...

Takk for at du bryr deg og deler dine erfaringer med meg :)

Skrevet

Tror ikke Remeron hjelper MER på søvn i store doser (snarere tvert i mot), hvis du ikke har søvnproblemer pga depresjon da.

Anonymkode: 22f11...134

Jeg går allerede på Brintellix pga. depresjon. Det er ofte at man bruker medisiner som gir døsighet som bivirkning, selv om indikasjonen sier at medisinen brukes til annet. F.eks. brukes Zyprexa og Seroquel mot psykose, men den gir døsighet som bivirkning og brukes derfor i mange tilfeller ved søvnproblemer. Flere epilepsimedisiner brukes også som stemningsstabiliserende  og smertestillende medisiner.

Flere bruker Tolvon, som også er en antidepressiv medisin, mot søvn og det samme gjelder Remeron. Jeg forsøker i første omgang å følge legens råd. Søvnen har i hvert fall bedret seg etter at jeg fikk prøve Remeron. Om den vil vedvare gjenstår å se :) Jeg lever fremdeles i håpet inntil det motsatte er bevist. Det er ikke sikkert at økning har noe å si, men jeg er villig til å prøve. Det beste for min medisinske tilstand er å kutte ut all antipsykotisk medisin (dvs. Truxal og Zyprexa).

Skrevet

Nei det trenger du ikke. Du legger mobilen ved siden av hodeputen. Jeg setter telefonen i flymodus så jeg ikke vekkes av meldinger eller varsler.

OK. Svært interessant - denne skal absolutt testes! :D 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...