AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Det er det, da. Det er ikke lett å få en fot innenfor arbeidslivet nå. Jeg tror vi må satse knallhardt på å få folk til å bli i de jobbene de allerede har, men med tilrettelegging. Enda mer oppfølging sykmeldte selv om det er upopulært, flere krav til aktivitet i sykemeldingperioden, mer fokus på og støtte til tilrettelegging. Er du først ute er det veldig vanskelig å komme inn, dessverre.Det hadde sikkert også hjulpet om en slapp å vente årevis på utredning og behandling. Anonymkode: 9b990...b88 1 Siter
Inner self Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Jeg har hatt schizofreni diagnose siden jeg var 18, og jeg fikk ikke ufør med en gang, det tok 4 år med "tiltak" utredninger og slikt. Kunne jeg jobbet? Sikkert litt, men fulltid neppe. Litt har jeg også jobbet, men det begynner å bli lenge siden. Hadde jeg ikke hatt forpliktelser for handicapet person i nær familie, så kanskje jeg hadde hatt overskudd til å jobbe ett par kvelder i uken.. Avisruter som ISW nevnte har jeg hatt, og det var bra helt til jeg fikk div fobier. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Jeg synes det er et helt umulig spørsmål å svare ja eller nei til. Dessverre er det slik at det er vanskelig å få et regelverk og en praksis hvor man både oppnår størst mulig begrensning av misbruk og samtidig sikrer at dette ikke går noe utover de som har et legitimt behov. Jeg skulle selvsagt ønske det var mulig å oppnå begge deler fullt ut, men det synes vanskelig.Min erfaring er også at de fleste saker (ikke de som på grunn av sykdommen er helt kurante), har vært gjennom et lengre løp før uføretrygd innvilges. Det er varierende hvor heldig løpet har vært, både behandlingsmessig og avklaringsmessig. De vondeste sakene er nok de som har falt gjennom av ulike årsaker. Og til slutt det finnes en rekke uføretrygdede som kommer seg tilbake i jobb. Så for enkelte som får tid finnes absolutt den muligheten Anonymkode: bda63...248 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Jeg er ikke uføretrygdet og vet ikke hvor lett/vanskelig det er å få uføretrygd. Jeg reagerte på hvor mye diagnosen har å si for om NAV forstår deg eller ikke. Da jeg sa jeg skulle utredes for asperger så var det nesten litt sånn "stakkars deg, vi lar deg være i fred til du er ferdig utredet". Så da jeg informerte om at utredningen viste at jeg ikke har asperger, men adhd så var plutselig tonen en helt annen. Men mine problemer er da de samme uavhengig av hva diagnosen heter. Jeg fikk et inntrykk av at diagnosens navn er viktigere enn personens funksjonsevne.Det kan godt være. Men det er også mulig NAV sin erfaring viser at folk med ADHD-diagnose fungerer bedre (siden det finnes medisiner). Men jeg er ingen ekspert, og vet ingen ting om dette. Anonymkode: 9b990...b88 0 Siter
Trine Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Det kan godt være. Men det er også mulig NAV sin erfaring viser at folk med ADHD-diagnose fungerer bedre (siden det finnes medisiner). Men jeg er ingen ekspert, og vet ingen ting om dette.Anonymkode: 9b990...b88Ja, det forstår jeg, men der og da så var jo jeg akkurat den samme. En med ubehandlet adhd fungerer nødvendigvis ikke bedre enn en med asperger. Og jeg forandrer meg jo ikke bare fordi symptomene fikk et nytt navn. Men har man adhd så skal man kunne kastes ut i alskens tiltak lenge før man har fått noe behandling. Uansett, NAV-dama forsto etter at jeg hadde skrevet ned endel om meg og i tillegg sagt at legen min mente jeg måtte ha behandling først. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Ja, det forstår jeg, men der og da så var jo jeg akkurat den samme. En med ubehandlet adhd fungerer nødvendigvis ikke bedre enn en med asperger. Og jeg forandrer meg jo ikke bare fordi symptomene fikk et nytt navn. Men har man adhd så skal man kunne kastes ut i alskens tiltak lenge før man har fått noe behandling. Uansett, NAV-dama forsto etter at jeg hadde skrevet ned endel om meg og i tillegg sagt at legen min mente jeg måtte ha behandling først.Bra ikke alle NAV-folk er ufølsomme djevler ja. Anonymkode: 9b990...b88 0 Siter
Trine Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Bra ikke alle NAV-folk er ufølsomme djevler ja.Anonymkode: 9b990...b88Ja, det er bra. Noen har bare litt tungt for det. Men min saksbehandler i nav forstår mer og er flinkere til å lytte enn psykiateren på dps så kanskje de to egentlig burde bytte jobb. 0 Siter
kasssy Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 ikke spesielt lett å få ufør i norge, og da spesielt ikke ung ufør. Grunnen til at mange tror det er lett å få ufør er at de blander hele NAV-spekteret sammen og tror alle er uføre, mens de fleste har arbeidsavklaringspenger eller dagpenger. når det blir refert til unge trygdebruker-NAVERE i diverse avisartikkler osv, Så tror folk flest at dette er snakk om folk med uføretrygd, mens det egentlig bare er snakk om folk med en midlertidig stønad. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Mener du det er for lett å få uføretrygd her i landet?Anonymkode: 9358a...67fHei!Nei med den kunnskap jeg har, så er det ikke lett, hadde du lurt på for 30-40 år siden, så hadde kanskje svaret vært, ja.,men idag, nei, jeg tror det krever en god grunn, som er forståelig og godtatt som alvorlig nok.Jeg kunne lett vært i 100% jobb, og jeg ønsker det, men konkurransen og intervjurundene greier jeg ikke med, pga autisme,og det er så få stillinger på feks unicus. Men jeg hadde takket ja på dagen til feks feilsøking eller annet datarellatert arbeide, der jeg bare slipper, lunjspauser, julebord og andre pauser/ eller hva de kaller det.Uføretrygd er bare en måte å "redde" oss som ikke mestrer stresset i den ordinære arbeidsliv like godt som mange, jeg tror ikke det er manges ønske akkurat. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Ja tror dette er for lett vis du bare er sleip nok det fordi jeg vet flere som er 100% ufør og som jobber svart som bare det.Riktig forbanna blir jeg av sånn Jeg mener at det skulle være sånn med 100 % ufør at enten kan du jobbe eller så kan du ikke, hva er meningen med å være helt ufør men så kan du jobbe inn 30 - 60 000 i året utenom trygda da kan du jo jobbe da og skal ikke ha full uføretrygd.50% er anderledes bra at det kan kombineres arbeid å tryggd for de med nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 4ad43...e41 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Ja tror dette er for lett vis du bare er sleip nok det fordi jeg vet flere som er 100% ufør og som jobber svart som bare det.Riktig forbanna blir jeg av sånn Jeg mener at det skulle være sånn med 100 % ufør at enten kan du jobbe eller så kan du ikke, hva er meningen med å være helt ufør men så kan du jobbe inn 30 - 60 000 i året utenom trygda da kan du jo jobbe da og skal ikke ha full uføretrygd.50% er anderledes bra at det kan kombineres arbeid å tryggd for de med nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 4ad43...e41Hvorfr melder du ikke fra da når du vet sikkert? Anonymkode: 9b990...b88 0 Siter
kasssy Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Ja tror dette er for lett vis du bare er sleip nok det fordi jeg vet flere som er 100% ufør og som jobber svart som bare det.Riktig forbanna blir jeg av sånn Jeg mener at det skulle være sånn med 100 % ufør at enten kan du jobbe eller så kan du ikke, hva er meningen med å være helt ufør men så kan du jobbe inn 30 - 60 000 i året utenom trygda da kan du jo jobbe da og skal ikke ha full uføretrygd.50% er anderledes bra at det kan kombineres arbeid å tryggd for de med nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 4ad43...e41Hvordan vet du at det er Ufør de har, og ikke arbeidsavklaringspenger eller dagpenger? stort sett alltid når jeg hører om folk som har jobbet i tillegg til såkalt trygd, så er det snakk om arbeidsavklaringspenger eller dagpenger... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Jeg mener at et ypperlig sted å starte er å levere aviser eller reklame (bud). Da får man samtidig med at man tjener penger en tur utendørs hver dag, frisk luft og trening. Tre ting i ett. I tillegg kan man bruke den tiden man selv trenger på å gjøre jobben.Så gjør man en god jobb der, får det med seg som attest, og fortsetter med noe annet.Hei!Da mine barn som mange barn og unge ønsker en jobb, søkte de på avisruter,her vi bor eksisterer ikke slike ruter, dvs de er ikke mulige å få tak i for oss nordmenn,men er man neger, ja.det er de som har "monopol" på slike jobber,for de som er 13 år, og ønsker sin første jobb, så fins det få muligheter, men blir de 16 år benytter man seg av kontakter og de ansettes i gjerne familiens bedrifter, eller via via,men jeg syns det er leit at det ikke fins jobb for tenåringer som ønsker det, og selv søker og strever.men ang avisruter så tror jeg både disse pga av overgang fra papir til net, er i sterkt dalende kurs, men videre, er rutene, slike vi ser det bessatt av andre kulturer.:-) 0 Siter
gråstein Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Hei!Da mine barn som mange barn og unge ønsker en jobb, søkte de på avisruter,her vi bor eksisterer ikke slike ruter, dvs de er ikke mulige å få tak i for oss nordmenn,men er man neger, ja.det er de som har "monopol" på slike jobber,for de som er 13 år, og ønsker sin første jobb, så fins det få muligheter, men blir de 16 år benytter man seg av kontakter og de ansettes i gjerne familiens bedrifter, eller via via,Hva med de som ikke har kontakter eller familie med egen bedrift? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 Skrevet 22. desember 2015 Jeg vet det fordi jeg kjenner dem godt og det er samme grunn til at jeg ikke melder fra vil ikke bli avslørt som den som meldte fra for vet aldri hvordan reaksjonen kan bli fra folk som må betale tilbake tunere tusener eller kanskje fengsel.Da får heller Norge ha et par trygdesnylltere ekstra. Anonymkode: 4ad43...e41 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Hei!Da mine barn som mange barn og unge ønsker en jobb, søkte de på avisruter,her vi bor eksisterer ikke slike ruter, dvs de er ikke mulige å få tak i for oss nordmenn,men er man neger, ja.det er de som har "monopol" på slike jobber,for de som er 13 år, og ønsker sin første jobb, så fins det få muligheter, men blir de 16 år benytter man seg av kontakter og de ansettes i gjerne familiens bedrifter, eller via via,men jeg syns det er leit at det ikke fins jobb for tenåringer som ønsker det, og selv søker og strever.men ang avisruter så tror jeg både disse pga av overgang fra papir til net, er i sterkt dalende kurs, men videre, er rutene, slike vi ser det bessatt av andre kulturer.:-)Det er ganske lenge sida det var stuereint å benytte begrepet "neger". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Det er ganske lenge sida det var stuereint å benytte begrepet "neger".Det er ikke alle som har et sterkt ønske om å være stuerene/PK. Noen vil gjerne "si det som det er ". 1 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Det er ikke alle som har et sterkt ønske om å være stuerene/PK. Noen vil gjerne "si det som det er ".Så vidt meg bekjent er det aldri noen som har tatt skade av å utvise normal folkeskikk. Det kan jo være noe å tenke over, pk eller ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Hei!Da mine barn som mange barn og unge ønsker en jobb, søkte de på avisruter,her vi bor eksisterer ikke slike ruter, dvs de er ikke mulige å få tak i for oss nordmenn,men er man neger, ja.det er de som har "monopol" på slike jobber,"Neger"Har du glemt du skrev dette for to år siden?Det ble derfor ubehagelig, dessuten er ord som neger ikke lenger okey å bruke, jeg har selv avlært meg selv og forstått at det brukes av mennesker jeg ikke identifiserer meg med pga av holdninger jeg ikke liker.http://forum.doktoronline.no/topic/394206-10-15-negere-sparket-og-ranet-to-norske-gutter/?do=findComment&comment=3495747 Anonymkode: 9358a...67f 0 Siter
Trine Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Neger er bare et ord, som vi har valgt å mene at er ufint. Hva spiller det for noen rolle om det heter neger eller mørkhudet? Om noen kaller meg bleik eller lyshudet så hadde det vært ett fett, begge deler er like riktig. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være slik at så fort et ord blir misbrukt så må det byttes ut. Hvor mange ord har det ikke vært for funksjonshemmede opp igjennom tidene. Og hvorfor kan nordmenn kalles potet, mens en neger ikke kan kalles en neger?Jaja, sorry TS, nå sporet det av her. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.