mariaflyfly Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Neger er bare et ord, som vi har valgt å mene at er ufint. Hva spiller det for noen rolle om det heter neger eller mørkhudet? Om noen kaller meg bleik eller lyshudet så hadde det vært ett fett, begge deler er like riktig. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være slik at så fort et ord blir misbrukt så må det byttes ut. Hvor mange ord har det ikke vært for funksjonshemmede opp igjennom tidene. Og hvorfor kan nordmenn kalles potet, mens en neger ikke kan kalles en neger?Jaja, sorry TS, nå sporet det av her.Hvem sier det er ok st nordmenn kalles potet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Til TS: Det har jeg ingen begrunnet mening om.Men jeg synes det er både trist og skremmende at 10% av hvert årskull aldri kommer inn i lønnet arbeid, men havner i uføretrygd. 0 Siter
gråstein Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 (endret) Til TS: Det har jeg ingen begrunnet mening om.Men jeg synes det er både trist og skremmende at 10% av hvert årskull aldri kommer inn i lønnet arbeid, men havner i uføretrygd.Sånn går det når det ikke finnes jobb til alle. Aller minst til de som sliter og ikke makter å yte 100%. Endret 23. desember 2015 av gråstein 0 Siter
gråstein Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Hvem sier det er ok st nordmenn kalles potet? Hvorfor skulle det være et problem? 1 Siter
gråstein Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Neger er bare et ord, som vi har valgt å mene at er ufint. Hva spiller det for noen rolle om det heter neger eller mørkhudet? Om noen kaller meg bleik eller lyshudet så hadde det vært ett fett, begge deler er like riktig. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være slik at så fort et ord blir misbrukt så må det byttes ut.Nei, det kan man lure på. Et annet eksempel er "sigøyner" som ble byttet ut med "romfolk". Hvor lang tid tar det før "romfolk" blir byttet ut med et annet ord? 1 Siter
Inner self Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Romfolk er vel sigøynernes sitt foretrukkne navn. De kaller seg jo roma, etter som det er navnet på menneske i romani (sigøynernes språk), som ironisk nok Ikke har noe med romania og gjøre. Rom folket kommer fra india, men mange endte i romania. Masse rom (hehe) for misforståelser der... Neger har en odiøs klang, fordi det ble brukt da afrikanerne ble undertrykt, så det kan jeg forstå att de ikke liker å bli kalt. Afrikaner er da helt greit. Men gammel vane er vond og vende, så jeg sier ofte neger selv, men det er ett ord som ikke har noen god klang, egentlig. NEGER, seriøst det høres ut som ett skjellsord. 1 Siter
Trine Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Hvem sier det er ok st nordmenn kalles potet? Jeg ble ihvertfall ikke fornærmet da en i klassen på ungdomskolen kalte meg og andre for "jævla potet". Jeg bare svarte med "jævla tulling". Men oi, det kan man ikke si til en afganer uten å få klar beskjed om at man er rasist. Ordet neger stammer fra det latinske ordet niger som betyr svart. Neida, en neger er ikke svart, de er ulike nyanser av brun, men en nordmann er heller ikke hvit, men en nyanse av beige. Jeg hadde ikke brydd meg om lyshudede hadde blitt kalt albus, som er det latinske ordet for hvit. Den opprinnelige betydningen av neger er ikke på noen måte ufin, vi har bare valgt å gjøre den det. 1 Siter
Inner self Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 (endret) klassisk rasisme er det lite av i norge pr idag tror jeg. Istedet har man blitt så redd for å være rasist, att man stempler det å mislike en tilbakestående kultur eller religion, som rasisme. Selv om det bare er antipati mot religion/kultur, og ikke til genene til de fremmede. Endret 23. desember 2015 av Inner self 2 Siter
laban Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg synes vi kan la være å bruke et ord om folk som selv uttrykker at de helst vil slippe å bli kalt for akkurat det. Det er ingen nålevende sin feil at neger har fått en dårlig klang, men jeg synes ikke det er opptil den hvite delen av befolkningen å bestemme hva den ikke-hvite skal kalles. På 70-tallet var det PK å si "farget" i stedet for "svart", inntil de "fargede" selv ga beskjed om at de visste utmerket godt hvilken "farge" de hadde, så det var ingen grunn til å omskrive det - vi sier jo "hvite", så hvorfor ikke "svarte"? (Nå er det ikke alle ikke-hvite som er kullsvarte, men poenget er altså at jeg synes vi skal respektere hva de selv ønsker, så lenge det bare handler om ett enkelt ord.) En annen sak er at jeg ikke tror noe på at avis- eller reklamedistribusjonen har bestemt seg for at ingen hvite skal få jobbe for dem (at det er de med annen bakgrunn som har "monopol" på slike jobber). Hvis arbeidsgiverne har noen preferanser under ellers like forhold, er det nok fordi de har visse erfaringer med etnisk norskes evne til å komme seg opp tidlig nok til å levere avisen eller med å være effektive nok til å holde fristene for reklamedistribusjonen. Dette er ikke akkurat overbetalte jobber, så de kan også ha erfaringer med hvor lenge hvite ungdommer holder ut. Det er selvfølgelig ikke greit å generalisere dette til alle hvite ungdommer, men der møter man kanskje seg selv litt i døra... 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg synes vi kan la være å bruke et ord om folk som selv uttrykker at de helst vil slippe å bli kalt for akkurat det. Det er ingen nålevende sin feil at neger har fått en dårlig klang, men jeg synes ikke det er opptil den hvite delen av befolkningen å bestemme hva den ikke-hvite skal kalles. På 70-tallet var det PK å si "farget" i stedet for "svart", inntil de "fargede" selv ga beskjed om at de visste utmerket godt hvilken "farge" de hadde, så det var ingen grunn til å omskrive det - vi sier jo "hvite", så hvorfor ikke "svarte"? (Nå er det ikke alle ikke-hvite som er kullsvarte, men poenget er altså at jeg synes vi skal respektere hva de selv ønsker, så lenge det bare handler om ett enkelt ord.) Det norske språket har endel mangler her. Synes det er veldig greit å forholde meg til "caucasian" (hvit) og afro(american) hispanic etc. Skulle gjerne sett at det ble innført tilsvarende PK ord/begrep på Norsk. Anonymkode: ca9b9...0b8 1 Siter
Inner self Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg har da jobbet masse med avislevering, både morgen (natt og kveld) ikke er det fryktelig lenge siden heller. Jeg hadde nesten bare etnisk norske kollegar, så det med att det bare er svarte som får det, tar jeg med en stor klype salt. MM er en sympatisk dame det, men har noen ganger ett litt vel skråsikkert syn på ting... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Handlet ikke denne tråden om uføretrygd? Hvorfor snakker man om ordet neger og avislevering da, liksom? Anonymkode: 62f6a...7ef 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Handlet ikke denne tråden om uføretrygd? Hvorfor snakker man om ordet neger og avislevering da, liksom?Gammel DOL-tradisjon. Anonymkode: b594d...802 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Handlet ikke denne tråden om uføretrygd? Hvorfor snakker man om ordet neger og avislevering da, liksom?Anonymkode: 62f6a...7efFordi uføretrygd er kjedelig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 er selv nysgjerrig på hvorfor de kaller alle som går på NAV for uføre. er sikkert en god del av de som går på dagpenger, og kanskje også noen på AAP som utnytter systemet, men blant de som faktisk er uføre, og da særlig unge uføre tror jeg det er en veldig lav prosent som faktisk er funksjonelle i forhold til arbeidslivet. kjenner jeg irriterer meg rød over at hele NAV systemet blir kalt uføre og trygdede. når en veldig stor prosentandel er folk som kun er arbeidsløse eller sykemeldte, blir satt i samme gruppe som oss med alvorlige diagnoser.Uføretrygd krever minimum at arbeidsevnen din er nedsatt med 50% i form av at du har en eller flere sykdommer som er kategorisert som alvorlig og kroniske. denne beskriver hvordan hele systemet blir blandet sammenhttp://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--NAV-debatten-gar-ut-over-de-alvorlig-syke-6800884.htmlvil også anbefale folk å lese denne.http://tidsskriftet.no/article/370914 Anonymkode: bf53c...23a 0 Siter
frosken Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Jeg synes vi kan la være å bruke et ord om folk som selv uttrykker at de helst vil slippe å bli kalt for akkurat det. Det er ingen nålevende sin feil at neger har fått en dårlig klang, men jeg synes ikke det er opptil den hvite delen av befolkningen å bestemme hva den ikke-hvite skal kalles.Enig! Selv om enkeltindivider mener at de selv ikke mener å uttrykke noe negativt ved å bruke betegnelsen, så koster det lite å ta hensyn til de som opplever det som degraderende å bli betegnet som neger. Av samme grunn betegner jeg heller ikke mennesker som pakkiser, idioter og krøplinger. Språk er et sosialt fenomen. Hver og en av oss kan ikke med særlig hell bruke språket helt forskjellig fra hva som er vanlig i det kulturelle fellesskapet vi tilhører. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.