Gå til innhold

Magetrøbbel (Monica)

Gjest flauGutt17

Anbefalte innlegg

Gjest flauGutt17

Jeg har et problem! Magen min rumler, små hyler og bobbler ganske mye (Mye luft i magen). Dette er veldig flaut (særlig i STILLE klasserom). Jeg har gått til legen og han har ikke klart å finne ut noe. Jeg har prøvd noen fordøyelses piller for å prøve å bli kvitt det. Prøvd å være uten noe "sukkersaker" i 1 uke. Ingenting gikk særlig bra. Dermed kom jeg til å tenke på kosthold.

1. Er det BARE meg som har en pratsom mage eller er det flere?

2. Monica: Er det noe mat jeg burde holde meg unna eller noe jeg burde spise mer av? Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magen min bråker også mye i perioder, særlig etter jeg har spist for mange sukkerfrie pastiller (har en forkjærlighet for läkerol salvi). Kanskje det kan hjelpe med mer fiber i kostholdet? Bland kli i frokostblandingen, mye fiber minsker trykket i tarmen. Drikk mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei flauGutt17,

Det er helt normalt å ha luft i magen, men det skal selvfølgelig ikke bli så plagsomt som du beskriver. Har du forandret kostholdet ditt i det siste. Forandringer kan føre til magetrøbbel en liten stund. Det sammen kan skje ved et kaotisk og ustabilt kosthold.

Typiske matvarer som gir luftplager er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol.

Matvarereaksjoner kan også forårsake luftplager. Det mest vanlig er laktoseintoleranse (reaksjon på melkesukker laktose). Du kan lett teste ut dette ved å unngå inntak av melk og melkeprodukter en ukes tid. Innfør så disse produktene igjen og registrer hva som skjer. Dersom du blir bedre av å utelukke, og deretter verre ved introduksjon er det en indikasjon på at melkesukkeret er problemet. Vanligvis holder det at man i slike tilfeller begrenser bruken av søte melkeprodukter.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...