Gå til innhold

Asperger og selgerjobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og går igjennom et vedtak/arbeidsevnevurdering fra NAV i kveld, og stusser litt på hva de skriver. Først så anbefaler de søknad om uføre, men så lister de samtidig opp aktuelle yrker over flere sider (hva mener de egentlig med dette, er ikke dette en slags dobbeltkommunikasjon?). Bl.a. har de listet opp butikkmedarbeider og salg/service. Hvordan mener mener NAV at en med Asperger og mye angst skal fungere i en selgerjobb med mye reising? Jeg fortsår ingen ting.

Skrevet

Jeg jobbet som selger i et års tid da jeg var yngre, lærte mye av det og ble kvitt en del engstelser. Det er fantastisk når du mestrer det men samtidig tøft og veldig utfordrende for en som har angst.

Jeg er ikke overbevist om at det er jobben for deg slik situasjonen din er nå. Du risikerer å gå på en smell mentalt.

Skrevet

Tipper det er en liste over yrker du kunne utført (når en ser bort ifra helse) og kun ser på utdanning etc,

Det er jo de jobbene en så skal vurdere om helsen er god nok til å utføre (en må nemlig være for syk til å utføre alle jobber en kan utføre inklusive alle ufaglærte jobber selvsagt)

Hvorfor de sender deg den listen så langt inn i løpet det tør jeg ikke tippe engang, sikkert bare en glipp/rot

Skrevet

Sitter og går igjennom et vedtak/arbeidsevnevurdering fra NAV i kveld, og stusser litt på hva de skriver. Først så anbefaler de søknad om uføre, men så lister de samtidig opp aktuelle yrker over flere sider (hva mener de egentlig med dette, er ikke dette en slags dobbeltkommunikasjon?). Bl.a. har de listet opp butikkmedarbeider og salg/service. Hvordan mener mener NAV at en med Asperger og mye angst skal fungere i en selgerjobb med mye reising? Jeg fortsår ingen ting.

Det er bare tull det nav sier der. Det er forskjell på dem der også, noen passer utmerket som selger, andre ikke. Men det kan være lurt å selge noe du selv har tro på.

Skrevet

Tipper det er en liste over yrker du kunne utført (når en ser bort ifra helse) og kun ser på utdanning etc,

Du kan nok ha rett i det, Heissenberg. Ser nå àt den listen var hentet fra et vedtak fra før utredning var påbegynt.

Skrevet

Jeg jobbet som selger i et års tid da jeg var yngre, lærte mye av det og ble kvitt en del engstelser. Det er fantastisk når du mestrer det men samtidig tøft og veldig utfordrende for en som har angst.

Det er det sikkert, men selv uten angst ville jeg følt en slik jobb var som å hoppe i Holmenkollen uten aldri å ha hatt ski på bena før.

Skrevet (endret)

Det er det sikkert, men selv uten angst ville jeg følt en slik jobb var som å hoppe i Holmenkollen uten aldri å ha hatt ski på bena før.

Ja da ville det nok være bedre å tenke på en annen jobb for deg. Men hvis du tror kunne trives med en slik jobb, så er det bare å begynne i det små ,et lite skritt av gangen .

Endret av FGT
Skrevet (endret)

hei!

Uff skal dele en erfaring. Jeg jobbet som selger, i en butikk en gang, jeg var kun ansatt noen få uker, og grunnen var at sjefen ble kjempesint fordi jeg sa hva jeg mente da damene prøvde klær.

Ikke at jeg blandet meg med smaken deres, jeg sa bare feks at noe satt for stramt over baken, ryggen...jeg husker egentlig ikke kjempegodt, bare at det føltes som om jeg ble kastet fysisk rett ut i trikkeskinnene i en handlegate, med beskjed om å aldri, aldri komme tilbake.:-(

Jeg kunne faktisk ikke i dag heller, med bedre sosiale antenner, lyve, for å selge noe, til noen som  ikke trengte det, eller ikke ser pene ut i noe,  eller lignende, man må alltid være ærlig. Min psykiater sa at det første tegnet på asperger syndrom er en usedvanlig ærlighet, den kan man ikke ta feil av, altså den kan ikke erfarne psykiatere med kompetanse ta feil av, og derfor egner nok ikke mennesker med autisme seg som selgere, fordi vi er for ærlige-.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...