Gå til innhold

NHD: Når Escitalopram gjør deg søvnig og wellbutrin ikke fungerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sliter med mistet interesse for alt i livet (mangel på motivasjon spesielt), senket stemningsleie, lite energi, søvnproblemer og økt apetitt. Dette er et stort problem for meg da jeg er skoleelev. Jeg har prøvd cipralex 5mg og 10mg. Etter en god stund ga dette resultater på noen områder (humør men ikke interesse). Men dette førte til ekstrem søvnighet hele dagen. Deretter ble wellbutrin (150 og 300mg) lagt til med cipralex, dette ga dårlige resultater, så jeg prøvde wellbutrin alene. Dette ga mer energi, men humøret og tankene ble forverret, samt søvnproblemer. Nå holder jeg på å prøve en SNRI, men jeg føler muligens søvnigheten kommer tilbake her. Derfor lurte jeg på om du kunne foreslå en AD som ville kunne fungere for meg? Som hjelper på både energi og motivasjon, samt humør/angst effekten en SSRI har? 

Vil feks. Trisykliske, MAOH, MAO, RIMA, eller til og med stemningsstabilserende medikamenter brukt mot Bipolar lidelse fungere? Noen tips? 

Takk på forhånd. 

Anonymkode: 026fb...100

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil foreslå Efexor ( > 150 mg) eller Cymbalta 60 mg.

Skrevet

Jeg vil foreslå Efexor ( > 150 mg) eller Cymbalta 60 mg.

Angående Efexor og Cymbalta: Er en av disse bedre enn den andre mtp virkning/b

Er det mulig å vite om det er for lite serotinin, for lite noradrenalin eller for lite dopamin som gir angst/depresjon? Feks ulike symptomer som dominerer ved den ene eller andre?

Kan feks tilskudd av noradrenalin gjøre ting verre, dersom det kun er serotinin en mangler osv?

Anonymkode: df94d...2e0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Angst og den delen av depresjon som går på de vonde følelsene, har nok mest med serotoninsystemet å gjøre.

Den delen av depresjonen som går på fravær av det positive (initiativ, energi, glede) går mer på noradrenalin (NA) og dopamin.

De to nevnte midler er omtrent like gode. Forskjellen er at du har en balansert serotonin/NA-virkning i hele doseområdet med cymbalta. Efexor er et SSRI til 150-225 mg. Først over denne dosen kommer NA-virkningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...