Gå til innhold

spørsmål om serumsverdi på lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår stod jeg på 300mg lamictal og var da rett over nedre referanseområdet (12). På grunn av flere årsaker trappet jeg i sommer ned til 100mg på egenhånd uten å ha snakket med noen om det først og har i høst begynt å kjenne meg deprimert igjen. Har nå etter råd fra sykepleier på dps gått med på å øke dosen igjen. Tar nå 200mg pr dag og lurer på om det er sannsynlig at jeg må øke til 300mg for å få effekt eller om det vil holde med 200mg nå? (200mg lå i vår under 10, så derfor de satt meg på 300mg etter hva jeg har forstått...)

Anonymkode: 24d00...530

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mer sannsynlig at du vil få hjelp av 300 mg enn av 200 mg.

Skrevet

Det er mer sannsynlig at du vil få hjelp av 300 mg enn av 200 mg.

Hiver meg på her jeg. Hvor mye bør serumkonsentrasjonen ligge på for å få hjelp mot tilbakevendende depresjon (mulig bipolar2?)

Jeg er nå oppe i 175 mg (må gå veldig sakte opp fordi jeg får allergiske reaksjoner om jeg øker for fort) men merker ikke altfor mye bedring.. Betyr dette at lamictal sannsynligvis ikke vil virke på meg? Har serumkonsentrasjon på 8,75

Anonymkode: e5161...6d4

Skrevet

Den siste store studien på dette publisert i november 2014, anbefaler at serumkonsentrasjonen ligger i området 20-44 mikromol/l (for bipolar lidelse).

Skrevet

Den siste store studien på dette publisert i november 2014, anbefaler at serumkonsentrasjonen ligger i området 20-44 mikromol/l (for bipolar lidelse).

jeg ser at det er mange ulike teorier på dette. I denne artikkelen feks sier de at alt over 20 er giftig! http://www.mayomedicallaboratories.com/test-catalog/Clinical+and+Interpretive/80999 (annen måleskala ?)

hva skal man tro på?

hvot stor er dosen gjennomsnittlig for å komme opp i 20?

Anonymkode: e5161...6d4

Skrevet (endret)

Dessverre bruker en her en gammel måleenhet, mikrogram/ml. Amerikanerne henger etter på mange områder når det gjelder innføring av SI-enheter.

I Europa bruker vi mikromol/l.

Kanskje noen orker å finne molekylvekten og regne om fra mcg/ml til mikromol/l.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Dessverre bruker en her en gammel måleenhet, mikrogram/ml. Amerikanerne henger etter på mange områder når det gjelder innføring av SI-enheter.

I Europa bruker vi mikromol/l.

Kanskje noen orker å finne molekylvekten og regne om fra mcg/ml til mikromol/l.

256 g/mol.

Det skulle vel bety at mcg/ml x 1000/256 = umol/l? 

Eller at 20 mcg/ml tilsvarer ca 80 umol/l

(med forbehold om at den matematiske delen av hjernen min er litt i dvale nå i jula :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er korrekt.

Da er jeg også enig med Mayoklinikken (det bør en være): Over 80 mikromol/l bør en ikke dosere :-)

Deres anbefaling tilsvarer 10 - 60 mikromol/l.

Skrevet

Det er korrekt.

Da er jeg også enig med Mayoklinikken (det bør en være): Over 80 mikromol/l bør en ikke dosere :-)

Deres anbefaling tilsvarer 10 - 60 mikromol/l.

Bra. 

Det jeg ikke forstår, er hvorfor Lamictal gir en serumkonsentrasjon som er nesten 100 ganger høyere enn Zoloft (f.eks 15 mikromol/l for Lamictal og 0,15 mikromol/l for Zoloft, til tross for at dosene og molekylvekten nesten er den samme)?

Ønsker deg og dine en riktig god julefeiring. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...