Trine Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Merkelig fenomen. At man kan bli så slått ut av å slutte å ta en pille. Kvalm, svimmel og susete i hodet. Håper det bare varer noen dager. At jeg ikke er en av disse worst case og må være dårlig i et par uker.Jeg nekter å starte på pillene igjen, det blir jo bare å utsette problemet. Snart klart meg i to dager. Kanskje i morgen blir bedre. Om ikke så slipper jeg å feire jul ihvertfall. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe 1 Siter
slabbedask Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Merkelig fenomen. At man kan bli så slått ut av å slutte å ta en pille. Kvalm, svimmel og susete i hodet. Håper det bare varer noen dager. At jeg ikke er en av disse worst case og må være dårlig i et par uker.Jeg nekter å starte på pillene igjen, det blir jo bare å utsette problemet. Snart klart meg i to dager. Kanskje i morgen blir bedre. Om ikke så slipper jeg å feire jul ihvertfall. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe AD er et helvete å slutte på, og Effexor er vel verstingen. Tror du må regne med at det kan være en uke eller to... 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Merkelig fenomen. At man kan bli så slått ut av å slutte å ta en pille. Kvalm, svimmel og susete i hodet. Håper det bare varer noen dager. At jeg ikke er en av disse worst case og må være dårlig i et par uker.Jeg nekter å starte på pillene igjen, det blir jo bare å utsette problemet. Snart klart meg i to dager. Kanskje i morgen blir bedre. Om ikke så slipper jeg å feire jul ihvertfall. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe Kanskje du burde ventet til etter jul? 0 Siter
Trine Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Skrevet 23. desember 2015 AD er et helvete å slutte på, og Effexor er vel verstingen. Tror du må regne med at det kan være en uke eller to...Ja, da satser jeg på en uke 0 Siter
Trine Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Skrevet 23. desember 2015 Kanskje du burde ventet til etter jul? Burde sikkert det, men dette er jo en knall unnskyldning for å slippe unna litt av maset 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. desember 2015 Skrevet 23. desember 2015 Burde sikkert det, men dette er jo en knall unnskyldning for å slippe unna litt av maset Ja i grunn 0 Siter
Strikka Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Hvordan går det med nedtrappingen? Jeg har selv gått på Efexor opp og ned siden 18.juni. Prøver å trappe ned nå - svæææææært sakte, men syns det er bare et helvete. 0 Siter
Elionoe Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Merkelig fenomen. At man kan bli så slått ut av å slutte å ta en pille. Kvalm, svimmel og susete i hodet. Håper det bare varer noen dager. At jeg ikke er en av disse worst case og må være dårlig i et par uker.Jeg nekter å starte på pillene igjen, det blir jo bare å utsette problemet. Snart klart meg i to dager. Kanskje i morgen blir bedre. Om ikke så slipper jeg å feire jul ihvertfall. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe Jeg måtte pga. et medisinsk forhold autoseponere Efexor fra 300 mg til 0 mg i løpet av ett døgn. For meg gikk det heldigvis fint uten de store problemene. Jeg tror at det verste du kan gjøre, er å gå et skritt tilbake og øke dosen igjen for å ikke ha for stort ubehag ved seponeringen. Det er å lure seg selv. Jeg tror man rett og slett må bite tennene sammen og holde ut det ubehagelige. Og ta en rolig nedtrappingen. Man kan jo ta tabletter som kun har 37,5 mg Efexor og kanskje det går bedre å redusere så langsomt? Jeg bare undrer. Dette må du gjøre i samarbeid med legen.Ønsker deg lykke til 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Jeg måtte pga. et medisinsk forhold autoseponere Efexor fra 300 mg til 0 mg i løpet av ett døgn. For meg gikk det heldigvis fint uten de store problemene. Jeg tror at det verste du kan gjøre, er å gå et skritt tilbake og øke dosen igjen for å ikke ha for stort ubehag ved seponeringen. Det er å lure seg selv. Jeg tror man rett og slett må bite tennene sammen og holde ut det ubehagelige. Og ta en rolig nedtrappingen. Man kan jo ta tabletter som kun har 37,5 mg Efexor og kanskje det går bedre å redusere så langsomt? Jeg bare undrer. Dette må du gjøre i samarbeid med legen.Ønsker deg lykke til Oi, det hørtes jo nesten farlig ut å gå fra 300 til 0 på et døgn. Jeg har gått på 75 mg i et år ca. Så ville de ha meg opp på 150 mg. Men på veien opp så bestemte jeg meg for å heller trappe ned så etter ca 3 uker på 112,5 mg så gikk jeg tilbake til 75 mg. Tok det i ca en uke, så tok jeg 37,5 i 4 dager også var jeg på 0. Har hørt flere tilfeller hvor folk må over på annen SSRI for å klare å komme seg fra 37,5 og til 0. Jeg tok siste pille på søndag, på tirsdag smalt det, men er allerede mye bedre så dette fikser jeg. Så får jeg bare håpe jeg ikke får kjeft av legen eller dps for å slutte mot dps sitt ønske. Dps har fullstendig misforstått hva som feiler meg og efexor er ikke en medisin jeg trenger.Takk Ser, som sagt, ut til å komme meg greit igjennom dette. Fikk kvalmestillende av legen, det hjelper 1 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Hvordan går det med nedtrappingen? Jeg har selv gått på Efexor opp og ned siden 18.juni. Prøver å trappe ned nå - svæææææært sakte, men syns det er bare et helvete.Jeg fikk ikke noe helvete før jeg gikk fra 37,5 og til 0. Får du noen symptomer på nedtrappingen annet enn fra 37,5 til 0? Hvor høy dose går du på? Hørt mange som sier det er et helvete å slutte på dem. Jeg hadde et helvete på tirsdag, så ble det gradvis bedre. Nå er det bare et lite snev av ugg som henger igjen. Jeg tror man må være sta og bare ikke gi seg. Men jeg forstår at jeg nok slapp billig unna i forhold til mange andre. Hadde 3 dager som var leie. 0 Siter
Strikka Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Jeg startet på 37,5 = verste 14 dagene i mitt liv!!! Så gikk jeg opp til 75 = gikk greit! Så økte jeg litt til = helvete på jord!! Nå åpner jeg en 75 mg kapsel, tar ut 27 granulater og kaster, lukker kapselen og tar den. Største utfordringer; stiv nakke, svetting, KVALME, mismot, trøtt og viljeløs. Mulig jeg sliter både med seponering og at selve depresjonen kommer fram igjen. HVER morgen er vanskelig - og utover dagen - helt til kvelden og natta = da har jeg det greit nok, men er selvfølgelig sliten etter å ha hatt det vanskelig hele dagen. Er så usikker på om jeg bør prøve en annen AD, men det frister så lite siden jeg har allerede brukt opp 6 mnd av mitt liv på å prøve Efexor. Dette er så vanskelig og jeg klamrer meg fast til hvert minutt jeg har det bra. 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Jeg startet på 37,5 = verste 14 dagene i mitt liv!!! Så gikk jeg opp til 75 = gikk greit! Så økte jeg litt til = helvete på jord!! Nå åpner jeg en 75 mg kapsel, tar ut 27 granulater og kaster, lukker kapselen og tar den. Største utfordringer; stiv nakke, svetting, KVALME, mismot, trøtt og viljeløs. Mulig jeg sliter både med seponering og at selve depresjonen kommer fram igjen. HVER morgen er vanskelig - og utover dagen - helt til kvelden og natta = da har jeg det greit nok, men er selvfølgelig sliten etter å ha hatt det vanskelig hele dagen. Er så usikker på om jeg bør prøve en annen AD, men det frister så lite siden jeg har allerede brukt opp 6 mnd av mitt liv på å prøve Efexor. Dette er så vanskelig og jeg klamrer meg fast til hvert minutt jeg har det bra.Jeg ble dausjuk av 75 mg Effexor. Måtte bare kutte ut etter en uke. Aldri vært så dårlig noen gang. Oppstartbivirkningene av Cipralex var ingen ting i forhold. 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Jeg startet på 37,5 = verste 14 dagene i mitt liv!!! Så gikk jeg opp til 75 = gikk greit! Så økte jeg litt til = helvete på jord!! Nå åpner jeg en 75 mg kapsel, tar ut 27 granulater og kaster, lukker kapselen og tar den. Største utfordringer; stiv nakke, svetting, KVALME, mismot, trøtt og viljeløs. Mulig jeg sliter både med seponering og at selve depresjonen kommer fram igjen. HVER morgen er vanskelig - og utover dagen - helt til kvelden og natta = da har jeg det greit nok, men er selvfølgelig sliten etter å ha hatt det vanskelig hele dagen. Er så usikker på om jeg bør prøve en annen AD, men det frister så lite siden jeg har allerede brukt opp 6 mnd av mitt liv på å prøve Efexor. Dette er så vanskelig og jeg klamrer meg fast til hvert minutt jeg har det bra.Du glemte skrive hva du økte til som var helvete på jord. Jeg startet på 37,5 og våknet hver morgen av at jeg var gjennomvåt, hadde også litt over snittet interessante drømmer og ble stein hard i magen. Dette ble gradvis bedre i løpet av ca 8-9 mnd. Men i en uke hver mnd så våknet jeg av svette. Ganske slitsomt det der. Det er rart du får så mye plager før du er nede på 0. Normalt, har jeg lest, går plagene over i løpet av noen dager, opp til 2 uker. Er 27 granulater 37,5 mg? Om du virkelig vil slutte på dem så vil jeg anbefalle å bare gjøre det. Om du nå går på 37,5 mg, og har gjort det en ukes tid så dør du ihvertfall ikke av å slutte. Jeg ville ringt legen og fått afipran (kvalmestillende), utsyrt meg med ibux og paracet, og bare biti tenna sammen. Om det ikke blir gradvis bedre i løpet av et par uker så ville jeg nok snakket med legen for å få noe som hjelper. Har gått mye i cola og loff her i det siste, men afipran hjelper faktisk mye. Også må du komme deg litt ut. En stiv nakke blir ikke mindre stiv om den holdes i ro (var egentlig litt interessant at du skrev det for min er noe inn i helvete stiv, men jeg har ikke tenkt det i sammenheng med nedtrapping, den er jo alltid litt stiv). Jeg gikk ut og stabba meg gjennom noen turer hver dag. Syns du efexor har hjulpet på depresjonen? Hvorfor seponerer du? Jeg har jo fått Ritalin som hjelper meg mye mer enn det efexor noen gang har gjort. Jeg trodde efexor hadde effekt i begynnelsen, jeg syns liksom jeg ikke begynte så lett å gråte. Men nå tror jeg det er fordi jeg fikk efexor samtidig som det var en lege som endelig faktisk brydde seg om at jeg ikke hadde det bra. For jeg følte meg litt bedre en stuns, så var det litt opp og ned. Men da jeg havnet i klørne på ei angstkåt psykiater på dps så fant jeg ut at det var ikke efexor som holdt meg oppe, jeg gikk jo fortsatt på efexor da, hu\indret ikke meg i å ta turen i kjelleren. Får du noen annen behandling enn medisiner? Depresjonen min er jo ikke styrt av medisinene så jeg ble ikke mer deprimert av å slutte. Er jo ikke noe jeg egentlig kan uttale meg om, det er du som kjenner kroppen din og hvordan medisinene fungerer på deg. Er effekten bra og bivirkningene til å leve med så er det jo ingen grunn til å seponere. Enkelte bivirkninger kan godt også fortsatt bli borte, det tok mange mnd på meg. Man må veie fordeler mot ulemper. Så må man bare bestemme seg og stålsette seg. 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Jeg ble dausjuk av 75 mg Effexor. Måtte bare kutte ut etter en uke. Aldri vært så dårlig noen gang. Oppstartbivirkningene av Cipralex var ingen ting i forhold.Dæven, og jeg som troddejeg var dronninga av bivirkninger. Men du begynte ikke rett på 75 mg? Jeg begynte på 37,5 og siden jeg så lett får bivirkninger så gikk jeg på den dosen mye lengre enn normalt før jeg trappet opp på 75 mg. 0 Siter
Strikka Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Tror det er rundt 200-250 granulater i 75mg så det er jo et årelang prosjekt å ta ut 2 granulater av gangen! Vet ikke helt hva jeg driver med - og det gjør ikke legen heller Ble fortalt på dps at det tar rundt 9 mnd å bli kvitt en depresjon - 6 til 9 mnd med meds. Derfor tenkte jeg at jeg ønsker å klare dette uten meds fordi jeg ble så likegyldig - totalt uinteressert i barn og barnebarn, huset mitt og det meste annet. Jeg er en person med sterke pasjoner i livet, mye glede osv - da er det sååååå inni helvete vanskelig å plutselig ikke være interessert i noe. Derfor vil jeg slutte. Mulig jeg må over på noe annet for slik det er nå orker jeg ikke å ha det - rett og slett.Hadde det bare vært fysisk så skulle jeg klart det, men tristheten og motløsheten er det vanskeligste. Går tur hver dag - og lengter etter hver kveld hvor jeg kan krype under dyna og SOVE! Eller - de nettene jeg sover dårlig, men er über positiv. 0 Siter
Strikka Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Tror faktisk bare jeg lurer meg selv ved å trekke det ut i langdrag - jeg hadde et håp om å slippe å ha det så jævli hvis jeg tok det veldig smått, men mulig jeg bare forlenger prosessen. Klarer jo å stå opp, få i meg små biter mat, dusje og gå tur - til og med å strikke - så kanskje jeg skal kjøre på med hardere nedtrapping. Uansett rekker jeg ikke få det ut av kroppen før jeg skal i jobb ogjen 4.januar - etter et år sykemelding. Er så vanskelig dette - skulle så ønske jeg fikk en tettere oppfølging eller oppfølging i det hele tatt........ 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Tror det er rundt 200-250 granulater i 75mg så det er jo et årelang prosjekt å ta ut 2 granulater av gangen! Vet ikke helt hva jeg driver med - og det gjør ikke legen heller Ble fortalt på dps at det tar rundt 9 mnd å bli kvitt en depresjon - 6 til 9 mnd med meds. Derfor tenkte jeg at jeg ønsker å klare dette uten meds fordi jeg ble så likegyldig - totalt uinteressert i barn og barnebarn, huset mitt og det meste annet. Jeg er en person med sterke pasjoner i livet, mye glede osv - da er det sååååå inni helvete vanskelig å plutselig ikke være interessert i noe. Derfor vil jeg slutte. Mulig jeg må over på noe annet for slik det er nå orker jeg ikke å ha det - rett og slett.Hadde det bare vært fysisk så skulle jeg klart det, men tristheten og motløsheten er det vanskeligste. Går tur hver dag - og lengter etter hver kveld hvor jeg kan krype under dyna og SOVE! Eller - de nettene jeg sover dårlig, men er über positiv.Du, jeg er sikker på at du like godt bare kan slutte da. Du tar så lite at jeg egentlig også tror du bare driver med seigpining. Hvordan kan de si at en depresjon varer i 6-9 mnd? Så utrolig tullete. Jeg har jo flydd opp og ned på depresjonsskalaen hele livet og jeg er mer enn 9 mnd gammel. Føler du at du blir likegyldig av efexor? Det ble ikke jeg, jeg bare fikk bort de værste dalene. Men nå tror jeg jo ikke det skyldtes efexor, men at jeg endelig ble hørt. For dalene kom tilbake før jeg trappet ned. Det finnes jo uendelig mange foskjellige medisiner. Jeg har hørt at efexor er ganske brutal. Det kan jo være en ide å prøve noe annet.Du kan rekke å få det ut, 3 dager var trasige for meg. Nå føler jeg meg ikke værre enn jeg pleier. Har bare sovet 3 timer i natt så derfor er jeg blæ i formen i dag. Men en annen ting er at om du ikke er klar for jobb så er du ikke det og da må de forlenge sykemeldingen din. Men, da håper jeg legen din allerede har satt igang nav-prosessen ellerså tror jeg du blir gående litt uten penger. Tenker du at du skal tilbake i 100% stilling etter 1 år sykemelding? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Tenker at 50% i januar og så fullt fra februar. Har en grei arbeidsgiver og enige om at jeg skal ta ut feriedager nå og da. Det MÅ bare gå og jeg gleder meg jo egentlig. Vurderer å gå ned til 37,5 imorgen tidlig. Og hvis det viser seg at det er depresjonen som rir meg - og ikke seponering - så må jeg be om å få prøve en annen type (men kjenner at jeg blir fullstendig lammet av tanken på mer prøv og feil). Jeg biter tenna sammen - og håper og tror det vil få meg opp og fram og videre 😱 Anonymkode: 4deda...51b 0 Siter
Strikka Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 And for the record; jeg har ikke vært deprimert før i mitt liv - alltid vært et oppkomme av krefter til alt og alle og alltid i godt humør. Det kom snikende med - antagelig - en utbrenthet og så en mageinfeksjon hvor jeg gikk ned 27 kg. Så kom jeg meg aldri opp igjen - og det ble konkludert med depresjon og da jeg lå utover pulten til legen og gråt så gikk jeg med på å prøve antidepressiva - dessverre falt valget til legen på Efexor. I ettertid er det vanskelig å definere om den har gjort meg noe godt. Derfor jeg ønsker AV den - for å sjekke status liksom. Hvor er jeg idag? Klarer jeg dette vha kognitiv terapi og enorm egeninnsats, rutiner og viljen? 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Dæven, og jeg som troddejeg var dronninga av bivirkninger. Men du begynte ikke rett på 75 mg? Jeg begynte på 37,5 og siden jeg så lett får bivirkninger så gikk jeg på den dosen mye lengre enn normalt før jeg trappet opp på 75 mg. Begynte rett på 75 mg, ja. Det var det jeg fikk resept på, og trodde ikke det var mulig å dele den. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.