Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Begynte rett på 75 mg, ja. Det var det jeg fikk resept på, og trodde ikke det var mulig å dele den. Spenstig. Tror ikke det er meningen man skal starte på 75 mg. Eller kanskje jeg fikk 37,5 fordi jeg uttrykte ganske tydelig at jeg lett får bivirkninger og reagerer på både det ene og det andre. 0 Siter
Trine Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Skrevet 26. desember 2015 Tenker at 50% i januar og så fullt fra februar. Har en grei arbeidsgiver og enige om at jeg skal ta ut feriedager nå og da. Det MÅ bare gå og jeg gleder meg jo egentlig. Vurderer å gå ned til 37,5 imorgen tidlig. Og hvis det viser seg at det er depresjonen som rir meg - og ikke seponering - så må jeg be om å få prøve en annen type (men kjenner at jeg blir fullstendig lammet av tanken på mer prøv og feil). Jeg biter tenna sammen - og håper og tror det vil få meg opp og fram og videre 😱Anonymkode: 4deda...51bAnd for the record; jeg har ikke vært deprimert før i mitt liv - alltid vært et oppkomme av krefter til alt og alle og alltid i godt humør. Det kom snikende med - antagelig - en utbrenthet og så en mageinfeksjon hvor jeg gikk ned 27 kg. Så kom jeg meg aldri opp igjen - og det ble konkludert med depresjon og da jeg lå utover pulten til legen og gråt så gikk jeg med på å prøve antidepressiva - dessverre falt valget til legen på Efexor. I ettertid er det vanskelig å definere om den har gjort meg noe godt. Derfor jeg ønsker AV den - for å sjekke status liksom. Hvor er jeg idag? Klarer jeg dette vha kognitiv terapi og enorm egeninnsats, rutiner og viljen?Ok. Lykke til tilbake i jobb Bra du har en grei arbeidsgiver, det er viktig i slike situasjoner. Desverre virker det som det er mye prøv og feil i psykiatrien. Det som funker på en funker ikke på en annen o.s.v. Bit tenna sammen du. Jeg skal heie på deg Men det du har virker jo som en tydelig depresjon. Da er det vel lurt å ha et visst samarbeid med legen hva gjelder seponering? Vet jeg ikke er rette ræva til å fise siden jeg bestemte meg helt på egenhånd at jeg ikke gadd mer. Men hos meg er det ikke depresjonen som er problemet. Depresjon er bare en følge av ubehandlet adhd og har vært mer eller mindre til stede hele livet. Du får kognitiv terapi? Hvor lenge har du fått det? Er du helt frisk fra mageinfeksjonen? Igjen så vet jeg jo ikke hva jeg prater om, men jeg tenker at en normalt oppegående og førnøyd person kommer seg ut av en depresjon ved hjelp av kognitiv terapi og derfor ikke trenger AD. Noen ganger tror jeg legen bare gir det for at det ikke skal være så jævlig mens man venter på hjelp i spesialisthelsetjenesten. Tror jeg fikk det av samme grunn som deg, Strigråt plutselig inne hos legen. 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Spenstig. Tror ikke det er meningen man skal starte på 75 mg. Eller kanskje jeg fikk 37,5 fordi jeg uttrykte ganske tydelig at jeg lett får bivirkninger og reagerer på både det ene og det andre.Det står at 75 mg er vanlig startdose på Felleskatalogen (375 er maksimal dose). Uansett, glad jeg ikke fortsatte med den rottegiften;) 0 Siter
Strikka Skrevet 26. desember 2015 Skrevet 26. desember 2015 Ok. Lykke til tilbake i jobb Bra du har en grei arbeidsgiver, det er viktig i slike situasjoner. Desverre virker det som det er mye prøv og feil i psykiatrien. Det som funker på en funker ikke på en annen o.s.v. Bit tenna sammen du. Jeg skal heie på deg Men det du har virker jo som en tydelig depresjon. Da er det vel lurt å ha et visst samarbeid med legen hva gjelder seponering? Vet jeg ikke er rette ræva til å fise siden jeg bestemte meg helt på egenhånd at jeg ikke gadd mer. Men hos meg er det ikke depresjonen som er problemet. Depresjon er bare en følge av ubehandlet adhd og har vært mer eller mindre til stede hele livet. Du får kognitiv terapi? Hvor lenge har du fått det? Er du helt frisk fra mageinfeksjonen? Igjen så vet jeg jo ikke hva jeg prater om, men jeg tenker at en normalt oppegående og førnøyd person kommer seg ut av en depresjon ved hjelp av kognitiv terapi og derfor ikke trenger AD. Noen ganger tror jeg legen bare gir det for at det ikke skal være så jævlig mens man venter på hjelp i spesialisthelsetjenesten. Tror jeg fikk det av samme grunn som deg, Strigråt plutselig inne hos legen. kognitiv terapi er hos ei psykologdame som like gjerne kunne vært min venninne. Vi møtes, oppsummerer og skravler litt. Opplever at timene med henne er bare for å ha en avtale liksom. Har vært viktig mens jeg har gått sykemeldt. Legen min er grei nok han, men antidepressiva har han ikke greie på! Mageinfeksjonen ja......... Mellom 3 og 6 sprayrunder (beklager intimterskelen her) på do hver morgen tyder vel på at det ikke er helt i orden enda.Merker også at noe jeg vil tro er angstanfall stadig banker på døra her - og igjen lurer jeg på om det har med seponering eller selve depresjonen å gjøre. Så ille å stå i dette alene - ingen som ser hvordan dette har artet seg dette halve året. Er redd jeg er litt for ivrig på å være uten ad - jeg vil ikke forstå at det kan være en årelang prosess å finne en med som passer meg.Men hvem kan holde ut med svettetokter hvor det renner nedover ryggen, en likegyldighet overfor sine kjære og nære, vektoppgang uten å spise mer, et enormt ønske om bare å sove mm? Nei jeg vet ikke - hva er hva og hva skal jeg gjøre....... 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 kognitiv terapi er hos ei psykologdame som like gjerne kunne vært min venninne. Vi møtes, oppsummerer og skravler litt. Opplever at timene med henne er bare for å ha en avtale liksom. Har vært viktig mens jeg har gått sykemeldt. Legen min er grei nok han, men antidepressiva har han ikke greie på! Mageinfeksjonen ja......... Mellom 3 og 6 sprayrunder (beklager intimterskelen her) på do hver morgen tyder vel på at det ikke er helt i orden enda.Merker også at noe jeg vil tro er angstanfall stadig banker på døra her - og igjen lurer jeg på om det har med seponering eller selve depresjonen å gjøre. Så ille å stå i dette alene - ingen som ser hvordan dette har artet seg dette halve året. Er redd jeg er litt for ivrig på å være uten ad - jeg vil ikke forstå at det kan være en årelang prosess å finne en med som passer meg.Men hvem kan holde ut med svettetokter hvor det renner nedover ryggen, en likegyldighet overfor sine kjære og nære, vektoppgang uten å spise mer, et enormt ønske om bare å sove mm? Nei jeg vet ikke - hva er hva og hva skal jeg gjøre.......Du må vel kunne si til denne psykologdama at du føler behandlingen ikke hjelper nok, kanskje trenger du en annen fremgangsmåte i terapien. Er det crohns du har? Om du sprayer do så mye så er det ikke rart om du er deprimert og humørløs. Jeg har ikke intimterskel på det området, jeg er vokst opp med at hundenes avføring ble diskutert under middagen Har du sjekket at du ikke har noen mangelsykdommer? Det kan være legen satte deg på AD både for depresjon og for magen. Hva som er hva er ikke godt å si. Jeg opplevde ikke å bli flat av medisinene, men det betyr jo ikke at andre ikke kan oppleve det. Jeg tror egentlig du må få skikk på magen før du kan forvente å bli kvitt alle de symptomene du har. Om du har gått ned 27(?) kg så er vel ikke vektoppgang et problem, men rart du går opp i vekt av efexor syns jeg. Går du på noen andre medisiner? 0 Siter
Strikka Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Du må vel kunne si til denne psykologdama at du føler behandlingen ikke hjelper nok, kanskje trenger du en annen fremgangsmåte i terapien. Er det crohns du har? Om du sprayer do så mye så er det ikke rart om du er deprimert og humørløs. Jeg har ikke intimterskel på det området, jeg er vokst opp med at hundenes avføring ble diskutert under middagen Har du sjekket at du ikke har noen mangelsykdommer? Det kan være legen satte deg på AD både for depresjon og for magen. Hva som er hva er ikke godt å si. Jeg opplevde ikke å bli flat av medisinene, men det betyr jo ikke at andre ikke kan oppleve det. Jeg tror egentlig du må få skikk på magen før du kan forvente å bli kvitt alle de symptomene du har. Om du har gått ned 27(?) kg så er vel ikke vektoppgang et problem, men rart du går opp i vekt av efexor syns jeg. Går du på noen andre medisiner?Gikk ned i vekt under mageinfeksjonen. Har gått opp igjen etter jeg startet med Efexor. Nå er jeg så i tvil etter å lese, tenke og gruble; 1. Fortsette nedtrapping?2. Gå opp igjen?3. Prøve et annet merke?har sovet godt i natt, men hadde jeg vært alene hjemme ville jeg ligget i sengen enda - skremmende!!!! 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 Gikk ned i vekt under mageinfeksjonen. Har gått opp igjen etter jeg startet med Efexor. Nå er jeg så i tvil etter å lese, tenke og gruble; 1. Fortsette nedtrapping?2. Gå opp igjen?3. Prøve et annet merke?har sovet godt i natt, men hadde jeg vært alene hjemme ville jeg ligget i sengen enda - skremmende!!!!Er greia at du er usikker på om efexor har noen effekt? En ting er ihvertfall sikkert, det dummeste du gjør er å gå opp og ned og i tide og utide. Du må bestemme deg. F.eks sette en dato. Blir jeg ikke kvitt bivirkningene etter den og den datoen så slutter jeg o.s.v. Jeg slet lenge med nattesvette. Ble gradvis bedre, men ikke helt bra. På slutten så var det ikke værre enn at jeg kunne leve med det. Men så trappet jeg opp siden dps ville det og da var det tilbake for fullt igjen med nattesvette. Så ble jeg hard i magen, sånn "driter du hardere nå så er du garantert hemeorider. Tror faktisk jeg en lang stund hadde det også. Det tok nok ihvertfall 10 mnd før magen begynte å normalisere seg. Har ikke medisinene hatt effekt til nå så er det ikke noen grunn til å ta dem, men dersom du ønsker slutte pga bivirkninger så har du ikke gått på dem lenge nok enda. Å begynne seponering og så øke dosen igjen, for så å seponere igjen og sture sånn fram og tilbake er ihvertfall det dummeste du kan gjøre. Bestem deg, bit tenna sammen, vær konsekvent, gjennomfør! Så da må du egentlig bare ta et valg om du vil fortsette på dem eller ikke. Det føler jeg egentlig er en diskusjon du burde ta både med lege og psykolog før du bestemmer deg.Jeg tror du gir efexor for mye skyld for dine problemer. Du har vært igjennom og er fortsatt ikke bra etter en infeksjon som virker ganske alvorlig. Du gir efexor skyld for vektøkning, mens jeg er temmelig sikker på at det ikke er en bivirkning på efexor. Men når man har rast ned mange kg så er det helt naturlig at man raser opp igjen de samme kg + moms Å bli likegyldig er et symptom på depresjon og kan like mye skyldes dine sykdommer som AD. At du helst bare vil sove er heller ikke så rart når du spruter så mye, du kan jo umulig få i deg nok næring. Om du burde hatt noe AD i det hele tatt vet jeg ikke, men med de køene det er for å komme til psykiatrisk behandling så tror jeg noen leger blir litt desperate i sitt forsøk på å faktisk holde deg på bena til du får ordentlig hjelp. AD skrives nok ut altfor lett, men har fastlegene egentlig noe særlig valg når de vet at psykiatrien innebærer årevis med venting. Legen vil nok at man skal greie seg best mulig i ventetiden. Litt sånn som på sykehuset. Der er de jo veldig til å påpeke at man skal si ifra før smertene egentlig kommer så de får pøset på en ny dose smertestillende, for gud forby om du skulle få vondt. Nei, jeg fikk faktisk en god forklaring på hvorfor og det var ganske enkelt at å holde smertelindringen på et visst nivå, ikke la den gå under, ville gjøre så lindringen ble mer effektiv. Så man skulle ha et paracet-teppe i bunn og spe på med nobligan. Men det var off topic.Jeg treppet ned efexor, tok 37,5 mg i 4 dager før en luring ved navn ISW minnet meg på at det kunne være lurt å he igjen et par tabletter i tilfelle det skulle gå skikkelig galt, så slapp jeg dra på legevakta. Men siden det kom så mye helligdager fant jeg ut at det mest fornyftige da var å slutte på søndag selv om jeg da ville ha igjen 4 piller. Mandag merket jeg ingenting. Da jeg la meg på kvelden fikk jeg impulser av en lyd som høres ut som en pisk tror jeg. Ekkelt, men ikke vondt og varte bare et sek av gangen. Tirsdag lå jeg rett ut, klarte å karre meg igjennom en tur med hundene. Levde resten av dagen på loff og cola. Onsdag var litt bedre. Slapp, kvalm og svimmel, men ikke like ille som på tirsdag. Klarte gå 3 korte (20-30 min) turer i veldig lav fart. Torsdag var litt bedre igjen. Rakk bare en tur pga vi skulle i juleselskap. Jeg kunne ikke bøye meg for da ble jeg både svimmel og kvalm. Lyder skar i øret. Jeg drakk ikke kaffe før langt utpå kvelden og måtte spise veldig forsiktig. Fredag var enda litt bedre, de kvalmestillende jeg hadde fått av legen tok bort kvalmen helt. I går var jeg så som så, men det var ene og alene fordi jeg kun som 3 timer natt til i går. Jeg kan ikke huske formen min noen gang har vært på 100%, nå føler jeg at jeg er tilbake på min normal så da gjelder det bare å ikke kjenne etter så veldig. Huske at man faktisk har en tendens til både magesmerter, svimmelhet og kvalme selv uten å være dårlig. 0 Siter
Strikka Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Her var det rikelig med stoff å lese - takk for utfyllende svar. Er et godt poeng det med å bestemme seg! jeg sliter litt der - er en vinglete person og hele denne Efexorperioden i mitt liv har vært slik. Jeg tenker nå; gå ned på 37,5 1.januar - skal til legen 4.januar og hvis depresjonen er for jævli til å ta med seg på jobb da så må vi finne en annen meds. Jeg vingler som sagt; annethvert minutt tenker jeg "jeg skal klare det uten meds" - og de andre minuttene tenker jeg " ok så må du ha hjelp av medisiner da". Hvis jeg bare visste hva som er hva - alt er bare kaos i hodet mitt. Har sånn tro på å komme tilbake i jobb og endre fokus - det MÅ bare bli bra. Skal be om Afipran også - kvalmen er uutholdelig og gjør at jeg spiser altfor lite! 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 Her var det rikelig med stoff å lese - takk for utfyllende svar. Er et godt poeng det med å bestemme seg! jeg sliter litt der - er en vinglete person og hele denne Efexorperioden i mitt liv har vært slik. Jeg tenker nå; gå ned på 37,5 1.januar - skal til legen 4.januar og hvis depresjonen er for jævli til å ta med seg på jobb da så må vi finne en annen meds. Jeg vingler som sagt; annethvert minutt tenker jeg "jeg skal klare det uten meds" - og de andre minuttene tenker jeg " ok så må du ha hjelp av medisiner da". Hvis jeg bare visste hva som er hva - alt er bare kaos i hodet mitt. Har sånn tro på å komme tilbake i jobb og endre fokus - det MÅ bare bli bra. Skal be om Afipran også - kvalmen er uutholdelig og gjør at jeg spiser altfor lite!Trolig kan du bare ringe legekontoret i morgen så får du resept på afipran. Så slipper du være så kvalm lengre enn nødvendig. Jeg tror det er veldig dumt å være vinglete når det gjelder medisiner som dette. Det fører bare til unødig mye bivirkninger. Jeg begynte ikke å trappe ned før jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle slutte. Kan du kanskje prate litt med legen din om dette? Det er ikke noe galt i å få hjelp av medisiner så lenge de faktisk hjelper. Er bivirkningene for ille så er det kanskje bedre uten medisin. Om medisinen ikke har effekt så er det jo ingen grunn til å ta dem. Det er nok ikke så lett å hele tiden veie fordeler mot ulemper. Før du begynte å trappe ned på efexor, var du mindre deprimert da enn du er nå?Beklager det lange svaret i sta, jeg tror jeg har tastediaré i dag, klarer ikke skrive bare litt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Trolig kan du bare ringe legekontoret i morgen så får du resept på afipran. Så slipper du være så kvalm lengre enn nødvendig. Jeg tror det er veldig dumt å være vinglete når det gjelder medisiner som dette. Det fører bare til unødig mye bivirkninger. Jeg begynte ikke å trappe ned før jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle slutte. Kan du kanskje prate litt med legen din om dette? Det er ikke noe galt i å få hjelp av medisiner så lenge de faktisk hjelper. Er bivirkningene for ille så er det kanskje bedre uten medisin. Om medisinen ikke har effekt så er det jo ingen grunn til å ta dem. Det er nok ikke så lett å hele tiden veie fordeler mot ulemper. Før du begynte å trappe ned på efexor, var du mindre deprimert da enn du er nå?Beklager det lange svaret i sta, jeg tror jeg har tastediaré i dag, klarer ikke skrive bare litt.Hei!Syns det der med kvalmestillende medisiner var en lur ide, for mennesker som trenger bittelitt hjelp med bivirkninger og vil av snri og ssri m.fl.Hvordan kom du på dette? eller kom legen din på dette?Jeg har lest på nettet at mennesker som forsøker slutte, særlig med snri, gjennomgår rene helvete mange/de fleste, det sjokkerte meg, da det ikke var snakk om bråslutt, men sepponering, og særlig fra 35 mg til 0 beskrev mange som det verste,jeg er mer tilhenger av medisiner som gjør en glad :-) 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 Hei!Syns det der med kvalmestillende medisiner var en lur ide, for mennesker som trenger bittelitt hjelp med bivirkninger og vil av snri og ssri m.fl.Hvordan kom du på dette? eller kom legen din på dette?Jeg har lest på nettet at mennesker som forsøker slutte, særlig med snri, gjennomgår rene helvete mange/de fleste, det sjokkerte meg, da det ikke var snakk om bråslutt, men sepponering, og særlig fra 35 mg til 0 beskrev mange som det verste,jeg er mer tilhenger av medisiner som gjør en glad :-)Det finnes jo medisiner for det meste. Jeg har fått afipran før pga kvalme så jeg visste at de finnes og at de er ganske harmløse medisiner som bare demper/fjerner kvalmen. Så etter at lunsjen kom i retur på tirsdag så tenkte jeg at det sikkert var greit med kvalmestillende så da bare ringte jeg legekontoret og vips så hadde jeg resept. Hadde jeg hatt omgangsyke er det ikke sikkert jeg hadde fått det, men min kvalme skyldtes jo ikke sykdom.37,5 til 0 er nok det værste ja. Jeg merket ingenting fra 75-37,5, men så kom det etter at jeg hadde sluttet helt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Det finnes jo medisiner for det meste. Jeg har fått afipran før pga kvalme så jeg visste at de finnes og at de er ganske harmløse medisiner som bare demper/fjerner kvalmen. Så etter at lunsjen kom i retur på tirsdag så tenkte jeg at det sikkert var greit med kvalmestillende så da bare ringte jeg legekontoret og vips så hadde jeg resept. Hadde jeg hatt omgangsyke er det ikke sikkert jeg hadde fått det, men min kvalme skyldtes jo ikke sykdom.37,5 til 0 er nok det værste ja. Jeg merket ingenting fra 75-37,5, men så kom det etter at jeg hadde sluttet helt.oker du helt bra nå? Og helt ferdig med "dritten" ?, jeg syns stjernestøv sin beskrivelse, med ordet, dritten var skikkelig morsom:-) Sjelden jeg liker ordet, drit, og dritt, og driten/dritten, men nå gjorde jeg det:-) 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 oker du helt bra nå? Og helt ferdig med "dritten" ?, jeg syns stjernestøv sin beskrivelse, med ordet, dritten var skikkelig morsom:-) Sjelden jeg liker ordet, drit, og dritt, og driten/dritten, men nå gjorde jeg det:-)Ikke helt bra, men bedre enn jeg var Ihvertfall så er jeg ferdig med medisinene, jeg skal ikke begynne på dem igjen. 0 Siter
Strikka Skrevet 27. desember 2015 Skrevet 27. desember 2015 Trolig kan du bare ringe legekontoret i morgen så får du resept på afipran. Så slipper du være så kvalm lengre enn nødvendig. Jeg tror det er veldig dumt å være vinglete når det gjelder medisiner som dette. Det fører bare til unødig mye bivirkninger. Jeg begynte ikke å trappe ned før jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle slutte. Kan du kanskje prate litt med legen din om dette? Det er ikke noe galt i å få hjelp av medisiner så lenge de faktisk hjelper. Er bivirkningene for ille så er det kanskje bedre uten medisin. Om medisinen ikke har effekt så er det jo ingen grunn til å ta dem. Det er nok ikke så lett å hele tiden veie fordeler mot ulemper. Før du begynte å trappe ned på efexor, var du mindre deprimert da enn du er nå?Beklager det lange svaret i sta, jeg tror jeg har tastediaré i dag, klarer ikke skrive bare litt.godt spørsmål! Og dessverre må svaret bli ja 😱 Akkurat i skrivende stund - jeg lider også av en ubehendig trang til å skrive - har jeg det greit. Fikk meg en god tur ute i snøværet idag - det gjorde nok godt. MEN - når det er sagt - nå går jeg ikke opp igjen. Blir det for ille må jeg prøve en annen type ad. 0 Siter
Trine Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Skrevet 27. desember 2015 godt spørsmål! Og dessverre må svaret bli ja 😱 Akkurat i skrivende stund - jeg lider også av en ubehendig trang til å skrive - har jeg det greit. Fikk meg en god tur ute i snøværet idag - det gjorde nok godt. MEN - når det er sagt - nå går jeg ikke opp igjen. Blir det for ille må jeg prøve en annen type ad.Det finnes mange typer AD så noe må vel fungere greit på deg, men for hver nye medisin du forsøker så må du igjennom ny runde med bivirkninger og seponeringsplager. De fleste bivirkninger gir seg etter en stund, så man må nesten ha litt tålmodighet. Men jeg tenker at du egentlig burde fått litt mer fornuftig samtaleterapi, ikke bare AD. 0 Siter
Strikka Skrevet 5. februar 2016 Skrevet 5. februar 2016 Status; siste Efexor på mandag morgen! Vært på jobb hele uken, gjort alle mine aktiviteter hele uken, dårligere og dårligere i magen, kvalm, litt zapping, mye svetting og mer deprimert igjen. på apoteket og kjøpt noe som skal normalisere bakterieflora i tarmene. Tatt en idag og sier til meg selv at dette skal funke Så kommer tusenkronersspørsmålet; er det normalt også å falle litt tilbake i depresjonen når man har slutta med ad? 0 Siter
Trine Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Skrevet 5. februar 2016 4 timer siden, Strikka skrev: Status; siste Efexor på mandag morgen! Vært på jobb hele uken, gjort alle mine aktiviteter hele uken, dårligere og dårligere i magen, kvalm, litt zapping, mye svetting og mer deprimert igjen. på apoteket og kjøpt noe som skal normalisere bakterieflora i tarmene. Tatt en idag og sier til meg selv at dette skal funke Så kommer tusenkronersspørsmålet; er det normalt også å falle litt tilbake i depresjonen når man har slutta med ad? Noen ganger tar jeg meg selv i å savne den ekstremt harde avføringa jeg fikk av efexor, nå er det mer normalt og normalt for meg er slett ikke det som egentlig er normalt, men ganske bløtt. Mener å ha lest at seponeringssymptomene kan komme en stund etter at man har sluttet, men jeg vet ikke om jeg husker helt riktig der. Opptil 3 uker etter man har sluttet, er det noe inni hodet mitt som påstår, men jeg husker ikke hvor jeg leste det eller om det var så lenge symptomene kunne vare. Kvalmen kan du jo få afipran mot, men noe som normaliserer tarmfloraen hørtes jo lurt ut. Jeg driver og gir hunden min zoolac for tiden og har tenkt litt på hvorfor det ikke finnes noe like effektivt til mennesker. Kanskje det gjør det, bare at jeg ikke vet om det. Jeg har nå en 2 ukers pillefri periode. Er plutselig usikker på om det var så lurt å slutte på efexor og kanskje hadde ritalin mer effekt enn jeg trodde. Er ikke greit altså. Men nå har jeg fått vite at jeg har litt D-vit. mangel også så nå skal jeg knaske vitaminer og håpe at det er det som er skylden i at jeg ikke har følt meg så bra i det siste, unormalt trøtt/slapp, stive muskler (mer enn vanlig) og hanglet litt ganske lenge nå. Vet at D-vit.mangel er vanlig, men jeg tror ikke jeg har hatt det før og jeg håper det vil hjelpe med litt tilskudd. Titusenkronesspørsmålet bør vel helst NHD svare på, men jeg tror det er normalt. Men om det skyldes seponering og derfor vil gå seg til eller om det er depresjonen som kommer tilbake, det vet jeg ikke. 0 Siter
Strikka Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Den 5. februar 2016 at 22.41, Trine skrev: Noen ganger tar jeg meg selv i å savne den ekstremt harde avføringa jeg fikk av efexor, nå er det mer normalt og normalt for meg er slett ikke det som egentlig er normalt, men ganske bløtt. Mener å ha lest at seponeringssymptomene kan komme en stund etter at man har sluttet, men jeg vet ikke om jeg husker helt riktig der. Opptil 3 uker etter man har sluttet, er det noe inni hodet mitt som påstår, men jeg husker ikke hvor jeg leste det eller om det var så lenge symptomene kunne vare. Kvalmen kan du jo få afipran mot, men noe som normaliserer tarmfloraen hørtes jo lurt ut. Jeg driver og gir hunden min zoolac for tiden og har tenkt litt på hvorfor det ikke finnes noe like effektivt til mennesker. Kanskje det gjør det, bare at jeg ikke vet om det. Jeg har nå en 2 ukers pillefri periode. Er plutselig usikker på om det var så lurt å slutte på efexor og kanskje hadde ritalin mer effekt enn jeg trodde. Er ikke greit altså. Men nå har jeg fått vite at jeg har litt D-vit. mangel også så nå skal jeg knaske vitaminer og håpe at det er det som er skylden i at jeg ikke har følt meg så bra i det siste, unormalt trøtt/slapp, stive muskler (mer enn vanlig) og hanglet litt ganske lenge nå. Vet at D-vit.mangel er vanlig, men jeg tror ikke jeg har hatt det før og jeg håper det vil hjelpe med litt tilskudd. Titusenkronesspørsmålet bør vel helst NHD svare på, men jeg tror det er normalt. Men om det skyldes seponering og derfor vil gå seg til eller om det er depresjonen som kommer tilbake, det vet jeg ikke. Vi har så mange spørsmål - og så er det forsvinnende få fasitsvar Jeg skal få skrevet ut Afipran av legen min - har bare glemt det bort. Usikker på om magesmertene kommer først og så kvalmen - eller om det er omvendt. Enkelste løsningen på kort sikt er å la være å spise, men det forekommer meg som en svært dårlig løsning Har en god dag idag - og glemmer å nyte det. Pokker så vanskelig dette sinnet vårt - å få kontroll over det ser ut til å være en svært utfordrende greie!!! 0 Siter
Trine Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Skrevet 8. februar 2016 1 time siden, Strikka skrev: Vi har så mange spørsmål - og så er det forsvinnende få fasitsvar Jeg skal få skrevet ut Afipran av legen min - har bare glemt det bort. Usikker på om magesmertene kommer først og så kvalmen - eller om det er omvendt. Enkelste løsningen på kort sikt er å la være å spise, men det forekommer meg som en svært dårlig løsning Har en god dag idag - og glemmer å nyte det. Pokker så vanskelig dette sinnet vårt - å få kontroll over det ser ut til å være en svært utfordrende greie!!! Det er kanskje det værste med psykiatrien, det er veldig få fasitsvar. Å slutte å spise er nok ikke så lurt nei. Men å spise lettfordøyelig mat kan sikkert være lurt, så tarmene ikke trenger jobbe så hardt. Hahaha...kjenner til det der, de gode dagene farer forbi og de dårlige tar altfor mye plass. Sinnet er helt klart en innvikla greie, umulig å bli klok på føler jeg. 0 Siter
Strikka Skrevet 22. februar 2016 Skrevet 22. februar 2016 Den 8. februar 2016 at 12.48, Trine skrev: Det er kanskje det værste med psykiatrien, det er veldig få fasitsvar. Å slutte å spise er nok ikke så lurt nei. Men å spise lettfordøyelig mat kan sikkert være lurt, så tarmene ikke trenger jobbe så hardt. Hahaha...kjenner til det der, de gode dagene farer forbi og de dårlige tar altfor mye plass. Sinnet er helt klart en innvikla greie, umulig å bli klok på føler jeg. Fasitsvar hadde vært en befrielse I mitt liv I alle fall Sendte en epost til min lege sist uke - og ba han stålsette seg - lese igjennom alt jeg hadde skrevet om "vondter" og ubehag. Og så be han legge begreper som "angst" og "depresjon" til side - og se igjennom historien min en gang til. Skal til han I ettermiddag og er redd det blir en del "jegorkerikkemertårer", men det har han sett før Føler meg langt bedre psykisk etter jeg sluttet med Efexor, men POKKER så mye vondt I kropp, muskler, ledd osv. osv. osv. Blir jaggu meg sliten av dette her altså!!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.