Gå til innhold

Hvis du har 169 kroner til overs..

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først til deg som ikke har det: Du kan gå på biblioteket.

Til deg som har 169 kroner til overs, vil jeg anbefale boken Marshmallowtesten av Walter Mischel.

Skrevet

Har ikke lest boka, men leste hva det sto om den. Bl.a sto det "Nærmere studier har vist at de som klarer å vente, blir voksne som lykkes bedre med vennskap og partnere, færre av dem er overvektige og rusavhengige, de er faglig dyktigere og friskere. Kort sagt, de lykkes bedre i livet."

Da lurer jo jeg på hvorfor min søster er lykkelig gift, har mange venner, er faglig veldig dyktig og frisk, mensjeg ikke er god på vennskap, ikke klarer å ha partner, ikke er faglig dyktig og absolutt ikke er frisk. Hadde vi blitt testet som små så er det jeg som hadde ventet på marshmallow nr 2, trolig hadde jeg sikker spart den ene så jeg kunne kost meg med den dagen etter, mens hun hadde spist den første ganske fort og dermed ikke fått en til.

Så leste jeg dette: http://forskning.no/dna-psykologi/2012/10/marshmallow-testen-slar-sprekker Det er tydeligvis flere faktorer som spiller inn for om barnet klarer vente eller ikke.

Så hva er det med denne boken som gjør at du anbefaller den?

Skrevet

Handler den om marshmallows??

Anonymkode: 6794b...6a7

Skrevet

Har ikke lest boka, men leste hva det sto om den. Bl.a sto det "Nærmere studier har vist at de som klarer å vente, blir voksne som lykkes bedre med vennskap og partnere, færre av dem er overvektige og rusavhengige, de er faglig dyktigere og friskere. Kort sagt, de lykkes bedre i livet."

Da lurer jo jeg på hvorfor min søster er lykkelig gift, har mange venner, er faglig veldig dyktig og frisk, mensjeg ikke er god på vennskap, ikke klarer å ha partner, ikke er faglig dyktig og absolutt ikke er frisk. Hadde vi blitt testet som små så er det jeg som hadde ventet på marshmallow nr 2, trolig hadde jeg sikker spart den ene så jeg kunne kost meg med den dagen etter, mens hun hadde spist den første ganske fort og dermed ikke fått en til.

Så leste jeg dette: http://forskning.no/dna-psykologi/2012/10/marshmallow-testen-slar-sprekker Det er tydeligvis flere faktorer som spiller inn for om barnet klarer vente eller ikke.

Så hva er det med denne boken som gjør at du anbefaller den?

Jeg hadde også garantert ventet på marshmallow nr 2. Men har ikke lykkes spesielt bra i livet fordet.

Så sånn er det med det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forskningsresultater som dette rapporterer på gruppenivå. Individnivå er noe annet.

"Alle" kjenner en gammel mann som hele livet har vært storrøyker og som fortsatt ikke har fått lungekreft i en alder av 92 år.

Skrevet

Jeg er ikke overbevist. Jeg tror ikke det å vente på marshmallow nr 2 dreier seg om viljestyrke. Det er lett å vente så lenge resultatet kommer så fort.

Eller så er vel bare slabbedask og jeg unntakene som bekrefter regelen. I vår familie er det ihvertfall de som virker mest utålmodige som er de som oppnår mest. Man blir ikke rik av å vente på marshmallow ;)

Skrevet

Til den som vil vite mer om boken:

Forlagets omtale:
"Walter Mischel var, på slutten av sekstitallet, den første til å gjøre et forsøk som ga psykologisk innsikt i mestring og viljestyrke. Barnehagebarn ble satt for seg selv med en marshmallow foran seg. De fikk lov til å spise den opp når de selv ville, eller de kunne vente til forskeren kom tilbake,  og få to marsmallows som belønning. Først flere år senere forsto man hvor mye forsøket kan lære oss. Nærmere studier har vist at de som klarer å vente, blir voksne som lykkes bedre med vennskap og partnere, færre av dem er overvektige og rusavhengige, de er faglig dyktigere og friskere. Kort sagt, de lykkes bedre i livet. I Marshmallow-testen demonstrerer Mischel viktig-heten av viljestyrke og selvbeherskelse, og viser hvilke mekanismer som ligger bak. Sitter du med følelsen av at du selv eller dine barn aldri ville klart å la marshmallowen ligge, fortvil ikke: Et hovedpoeng i boka er å vise hvordan viljestyrken kan trenes opp, hos oss selv og barna. Med akademisk innsikt og oversikt, og klokskap, viser Mischel oss et nytt selvbilde - vi skjønner bedre hvem vi er og hva vi kan bli."

Skrevet

Dette ble skikkelig hjernetrim for meg, hvor i alle dager er det jeg har hørt om dette eksperimentet før? Jeg vet at jeg har hørt om det for jeg husker at jeg tenkte at siden jeg ikke liker marshmallows så ville testen være vanskelig å relatere seg til for meg. 

Enten har det vært i forbindelse med studier (hadde en del psykologifag), DOL eller behandling. Uansett skal jeg kjøpe boka, står vel en del mer der enn bare beskrivelse av testen. 

Skrevet

Dette ble skikkelig hjernetrim for meg, hvor i alle dager er det jeg har hørt om dette eksperimentet før? Jeg vet at jeg har hørt om det for jeg husker at jeg tenkte at siden jeg ikke liker marshmallows så ville testen være vanskelig å relatere seg til for meg.

Enten har det vært i forbindelse med studier (hadde en del psykologifag), DOL eller behandling. Uansett skal jeg kjøpe boka, står vel en del mer der enn bare beskrivelse av testen.

Marsmallowtesten har blitt omtalt utallige ganger i mediene de siste årene, så det ville vært mer rart om du ikke hadde hørt om den enn det motsatte:-) Det er også gjort flere varianter av forsøket de senere årene.

Skrevet

Marsmallowtesten har blitt omtalt utallige ganger i mediene de siste årene, så det ville vært mer rart om du ikke hadde hørt om den enn det motsatte:-) Det er også gjort flere varianter av forsøket de senere årene.

Ja det kan nok stemme :-) Takk for oppklaringen og god jul :-)

Skrevet

Ja det kan nok stemme :-) Takk for oppklaringen og god jul :-)

God jul til deg også:-)

Skrevet

Jeg har hørt om denne studien både i ex.fac på psykologisk fakultet og i pedagogikkfaget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...