Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 18 år, og tilsynelatende frisk og rask. Jeg har greit med energi og nyter livet. Likevel er det en ting ingen vet, men som kanskje flere mistenker. De ser jeg raser ned i vekt, har gått ned 10 kilo på ca 2-3 måneder. Har litt bein som stikker ut her og der. Jeg trener ikke, såpass har jeg ikke energi til. 

Likevel, jeg spiser en gang til dagen, og da snakker vi veldig lite. Kanskje en sjokolade. Jeg er ikke helt dum, jeg vet jeg ikke får i meg alt av næringsstoffer og sånn som jeg trenger, men jeg klarer bare ikke å spise. Jeg vet selv at vekten raser av, ingen av klærne mine passer lengre. Jeg har gått ned to bh-størrelser. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Er aldri sulten, og blir jeg først det, går det over med en gang.. Har jeg spiseforstyrrelse, eller hva søren er det som skjer med meg?! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409129-jeg-spiser-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt bein som stikker ut her og der. Jeg trener ikke, såpass har jeg ikke energi til. 

Jeg spiser en gang til dagen, og da snakker vi veldig lite. Kanskje en sjokolade. Jeg er ikke helt dum, jeg vet jeg ikke får i meg alt av næringsstoffer og sånn som jeg trenger, men jeg klarer bare ikke å spise. Jeg vet selv at vekten raser av, ingen av klærne mine passer lengre. Jeg har gått ned to bh-størrelser. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Er aldri sulten, og blir jeg først det, går det over med en gang.. Har jeg spiseforstyrrelse, eller hva søren er det som skjer med meg?! 

Hva tror du selv, hvis du spiser veldig lite og sjelden, går kraftig ned i vekt og ikke har særlig mye energi?  Riktig - du har en spiseforstyrrelse og du trenger hjelp.  Start hos fastlegen eller annet helsepersonell du har tillit til og si det som det er.  Nå i juledagene blir det kanskje vanskelig, men i mellomtiden erstatter du den sjokoladen med noe mer næringsrikt, f.eks. en boks cottage cheese (gjerne mer og oftere selvfølgelig).  Gå på apoteket før det stenger på julaften og kjøp næringsdrikk, det er mange sorter / smaker å velge mellom.  Drikk det når du føler at du ikke klarer mat som skal tygges.  Tenk på at alternativet snart blir tvangsernæring med sonde, det vil du garantert ikke.  Forsøk å spise etter klokka, ikke tenk på at du må være sulten først.

For at du skal forstå alvoret, tenk gjennom følgende: Når det ikke er noe mer fett på beina å ta av, begynner kroppen å spise av organene dine.  Hvis den da tilfeldigvis velger nyrene (og det kan du ikke styre), kan det tenkes at du ikke våkner en morgen.  Beklager, men det er sant.

I juledagene er du kanskje såpass under "overvåkning" av familien at du ikke kan slippe unna. med å spise bare en gang i blant.  Pass på at du da spiser mat, ikke (bare) julegodterier.  Betro deg gjerne til mor, far eller andre du stoler på, hvis du trenger dem når du skal søke profesjonell hjelp.         

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409129-jeg-spiser-ikke/#findComment-3668593
Del på andre sider

Jeg tror nok selv du vet svaret. Det er ikke bra å kun spise en sjokolade til dagen. Du blir ikke bare underernært, men du blir også feilernært og vil garantert få mangelsykdommer om kort tid. Jeg synes det er flott at du skrev dette innlegget. Nå har du skrevet ned at noe er galt. Det er det første steget i riktig retning. Jeg er enig med Laban, oppsøk fastlegen eller annet helsepersonell.

Hvorfor vil du ikke spise?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409129-jeg-spiser-ikke/#findComment-3668603
Del på andre sider

Hei! Jeg er 18 år, og tilsynelatende frisk og rask. Jeg har greit med energi og nyter livet. Likevel er det en ting ingen vet, men som kanskje flere mistenker. De ser jeg raser ned i vekt, har gått ned 10 kilo på ca 2-3 måneder. Har litt bein som stikker ut her og der. Jeg trener ikke, såpass har jeg ikke energi til. 

Likevel, jeg spiser en gang til dagen, og da snakker vi veldig lite. Kanskje en sjokolade. Jeg er ikke helt dum, jeg vet jeg ikke får i meg alt av næringsstoffer og sånn som jeg trenger, men jeg klarer bare ikke å spise. Jeg vet selv at vekten raser av, ingen av klærne mine passer lengre. Jeg har gått ned to bh-størrelser. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Er aldri sulten, og blir jeg først det, går det over med en gang.. Har jeg spiseforstyrrelse, eller hva søren er det som skjer med meg?! 

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Har gått ned 8 kg fra det jeg brukte å veie, og alle mistenker meg for å ha anoreksi. På skolen er alle bare helt rare, og når jeg kommer inn i klasserommet ser folk stygt på meg.. Ja. Mamma jar også blitt helt rar rundt meg..men du anoreksi er en psykisk sykdom. Selvom at du går ned i vekt, eller er blitt tynn vil ikke det si at du har det. Handler om hva du tenker og føler om deg selv. Ser du på deg selv som feit? Det virker ikke som om du sliter med noe sånn siden du sier at du blir bare tynnere og tynnere ;)

Anonymkode: bedb6...fcf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409129-jeg-spiser-ikke/#findComment-3668760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...