AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg føler meg ikke "trist" eller "nedstemt" lenger, jeg føler ingenting nå. Verken positive eller negative følelser. Jeg føler meg emosjonelt frakoblet fra alle sammen rundt meg, til å med de jeg er mest glad i. Er dette en vanlig form av depresjon? Denne følelsesløsheten startet etter jeg begynte på medisiner, jeg føler alt de har gjort er å ta vekk alle følelsene mine. Ja, de tok vekk tristheten. Men de tok også vekk andre viktige følelser. Akkurat nå prøver jeg å justere dosene og forskjellige kombinasjoner for å se om det kan hjelpe med dette. Hvis ingenting virker, vurderer jeg seriøst å kutte medisiner helt ut.God jul, forresten. Anonymkode: d5624...476 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg føler meg ikke "trist" eller "nedstemt" lenger, jeg føler ingenting nå. Verken positive eller negative følelser. Jeg føler meg emosjonelt frakoblet fra alle sammen rundt meg, til å med de jeg er mest glad i. Er dette en vanlig form av depresjon? Denne følelsesløsheten startet etter jeg begynte på medisiner, jeg føler alt de har gjort er å ta vekk alle følelsene mine. Ja, de tok vekk tristheten. Men de tok også vekk andre viktige følelser. Akkurat nå prøver jeg å justere dosene og forskjellige kombinasjoner for å se om det kan hjelpe med dette. Hvis ingenting virker, vurderer jeg seriøst å kutte medisiner helt ut.God jul, forresten. Anonymkode: d5624...476Er dessverre en vanlig "bivirkning" av antidepressiva, dessverre (har det sånn selv). Anonymkode: 6e51e...5eb 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Har det også sånn, tror det er AD og AP. 0 Siter
ISW Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Hei!SSRI fjerner tristhet og nedstemthet, men gjør deg ikke glad. Hvis du skal bli glad, så må du gjøre ting i livet ditt som gir deg glede. Det skjer ikke over natten, dessverre.Det finnes andre medisiner du kan ta i tillegg som kan hjelpe deg, hvis det ikke bedrer seg med tiden.Fortsatt god jul :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Er dessverre en vanlig "bivirkning" av antidepressiva, dessverre (har det sånn selv).Anonymkode: 6e51e...5ebDet må vel finnes noen antidepressiva som kan forbedre følelser istedet for å fjerne dem helt? Jeg vet at Wellbutrin er bra for dette, men den slutta å virke for meg dessverre. Akkurat nå prøver jeg meg på medisiner som er dopaminerg eller noradrenerg, som jeg har hørt har de ikke denne bivirkningen som SSRI har. Anonymkode: d5624...476 0 Siter
slabbedask Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Det må vel finnes noen antidepressiva som kan forbedre følelser istedet for å fjerne dem helt? Tror du må satse på annet enn medisiner. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Hei!SSRI fjerner tristhet og nedstemthet, men gjør deg ikke glad. Hvis du skal bli glad, så må du gjøre ting i livet ditt som gir deg glede. Det skjer ikke over natten, dessverre.Det finnes andre medisiner du kan ta i tillegg som kan hjelpe deg, hvis det ikke bedrer seg med tiden.Fortsatt god jul :-)Jeg er ikke på SSRI, de gjorde meg også veldig flat. Akkurat nå er jeg på en stemningstabiliserende, og det er etter jeg begynte på denne tristheten forsvant men følelsene mine ble dempet. Jeg prøver å gjøre aktiviteter som ga meg glede før hver dag, men får absolutt ingenting ut av det.Tror du må satse på annet enn medisiner.Har du noen forslag? Anonymkode: d5624...476 0 Siter
ISW Skrevet 24. desember 2015 Skrevet 24. desember 2015 Jeg er ikke på SSRI, de gjorde meg også veldig flat. Akkurat nå er jeg på en stemningstabiliserende, og det er etter jeg begynte på denne tristheten forsvant men følelsene mine ble dempet. Jeg prøver å gjøre aktiviteter som ga meg glede før hver dag, men får absolutt ingenting ut av det.Har du noen forslag?Anonymkode: d5624...476Jeg tenker at det er veldig viktig å ikke katastrofetenke rundt manglende følelser. Det er den sikreste måten å ikke oppleve hyggelige følelser på. Jeg husker at jeg en stund var så utkjørt av angst at jeg følte meg helt flat. Dette kavet jeg meg voldsomt opp over, og gjorde nesten tvangsmessig "hyggelige" ting for å teste om jeg følte noe. En meget dårlig strategi.Følelsene kommer når de kommer. Det finnes ingen medisin som magisk kan fjerne alle følelser. Du kommer heller ikke til å gå resten av livet uten å føle noe. Du trenger ikke være bekymret. Nyt det faktum at du ikke føler deg nedstemt og la de positive følelsene komme når de kommer. 3 Siter
ungfølsomjente25 Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Hei! Jeg tror jeg kan komme med et positivt innspill: Du er et flott og unikt menneske, som føler mange ulike ting i ulike situasjoner. Jeg også gjør det. Men det er greit. Og noen ganger føler man ikke noe. Jeg har gått på antidepressiva og stemningsstabiliserende, som ja, kan hjelpe i perioder noen ganger, men hvis ikke du liker dem så er det helt greit å slutte på dem, og ha mange følelser også. Det er ikke farlig eller unormalt å være deppa. Og de rundt deg aksepterer deg for den du er:) Det beste du kan gjøre er å gjøre èn liten hyggelig ting, og ta det derfra. Og det trenger ikke være stort, viktig, eller gi store resultater. Foreksempel flytt oppmerksomheten mot noe du liker. 0 Siter
ungfølsomjente25 Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Og jeg tror ikke medisiner er løsningen. Gjør noe du liker, så blir du god på det etterhvert:) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. desember 2015 Skrevet 25. desember 2015 Dette heter anhedoni og er et viktig depresjonssymptom. SSRI virker lite på dette. Her er det best med Wellbutrin 300 mg (evt 450 mg). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.