Gå til innhold

Hvordan håndtere nedsløving av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på OxyContin og Ketorax for sterke smerter og de siste dagene har jeg måttet ta 30 mg OxyContin og 5-10 mg Ketorax når de sterkeste "smerteriene" kastes over meg. Smertne har økt i intensitet  de 2-3 siste dagene og jeg vet det vil vare ut juleferien før smertne "normaliseres" og hovedmedisinering blir 10-20 mg OxyContin og de akutte smertene blir færre.

På OxyContin står det: Opioidanalgetikum med kraftig analgetisk effekt
På Ketorax står det: Opioidanalgetikum, opioidreseptoragonist

OxyContin virker langsomt, men er effektive i de 12 timene de varer. Ketorax virker heldigvis raskt og er effektive mot akutte smerter. Jeg blir ganske nedsløvet, spesielt av OxyContin, men også når Ketorax blandes midt i det hele. Ikke nok nedsløvet til å sove (jeg blir ikke trøtt), men det går utover "hastiheten" i hodet/på tankene, finmotorikken og litt for slapp i muskelaturen generelt i kroppen. For ordens skyld, medisineringen er avklart og i samarbeid med fastlegen. Jeg kan i grunnen sammenlikne det med overmedisinering på antipsykotisk medisin. Jeg opplever f.eks. at jeg kan ta meg i at jeg sitter og at underkjeven har falt ned. Vanskelig å holde øynene åpne. Det tar lang tid å skrive på tastaturet. Få tanker og fingre til å samarbeide. Kroppen føles avslappet, men ikke en fysisk ro. Avslappet, men samtidig fysisk sliten. Vanskelig å forklare. At noen gjør seg avhengig av slike medisiner klarer jeg ikke å forestille meg. Jeg gruer meg til å besøke svigerfamilien og de vil se hvordan jeg påvirkes av smertestillende. Jeg føler det mer ubehagelig med bivirkninger fra medisiner for fysiske ting enn det psykiske. Medisinvirkningene av psykofarmaka har de blitt vant til. De er heldigvis ikke like uttalte på dagtid.

Jeg synes denne sløvheten ikke føles OK. Jeg skulle gjerne ha klart meg uten OxyContin og Ketorax, men uten blir jeg sittende i helspenn mens tårene triller av smerte. Dette vet legen, han har selv sett meg i en "smerteri", og skriver ut djevelskapen. Jeg har ikke noe reelt valg og må ta djevelskapen så lenge jeg har disse smertene.

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre for å "aktivere meg ut av" denne nedsløvende bivirkningen? Eller må jeg bare slå meg til ro med at slik må livet være? Jeg har gått på disse medisinene de 3 siste månedene og bivirkningen gir seg ikke. Heldigvis har jeg ikke utviklet toleranse for medisinene. Jeg har forsøkt å være fysisk aktiv og det går fint, men med en gang jeg setter meg ned og slapper av, kommer den nedsløvende effekten tilbake.

Paradoksalt nok, selv om jeg går på disse og blir nedsløvet, har jeg strevet svært mye med søvnen. Nå ser det ut til at dette er i ferd med å løse seg takket være Remeron.

Tanker - noen?

... Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje få ut litt frusterasjon og håper på at noen kan dele sine tanker eller erfaringer på hvordan håndtere dette på best mulig måte.

(PS: For å vise hvor sakte det går i hodet og finmotorikken i fingrene, har jeg nå brukt mer enn halvannen time på å skrive dette...)

Takk for at du tok deg tid til å lese alt dette! :)

Skrevet

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha unngått ketorax. Ketorax er ansett som en versting i forhold til utvikling av toleranse og avhengighet.

Skrevet

Du står på en voksen dose opiater, og jeg tror vel det ved slike doser (tilsvarer vel ca 80 mg morfin daglig) nesten ikke er til å unngå at du kjenner en del sløvende effekter, særlig hvis denne dosen er større enn den du pleier å ta.

Det er vel ikke all verden å få gjort med dette nå i julen (bortsett fra å ikke ta større doser enn strengt nødvendig). Nå er jo de syntetiske opiatene slik at ikke alle påvirker alle de samme reseptorer (det er 3 av dem) og sånn sett er det nok mulig å finne medisiner som har mer av en effekt og mindre av en annen. Men det eksperimentet er nok vanskelig i julen.

tror det er viktig å holde seg så aktiv som du klarer, og kjenne minst mulig etter at du blir sløv. Sikkert ikke enkelt i praksis, men jeg har dessverre ikke så mye råd å gi. Kanskje noen andre som kjenner slike medisiner bedre vet?

Skrevet

En tilleggskommentar (det var for sent å endre det andre innlegget mitt): Det høres ut for meg som om du muligens nå tar mer smertestillende enn du har utbytte av. Har du tilgang også til oxynorm?

Skrevet

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha unngått ketorax. Ketorax er ansett som en versting i forhold til utvikling av toleranse og avhengighet.

Ja, Ketorax er jeg svært restriktiv med og bruker kun når de akutte smertene "river til". Dessverre har de akutte smertene kommet hyppig de siste dagene. Kanskje jeg bør bite i meg smertene fremfor å ta Ketorax? Da blir jeg i så fall sengeliggende i samme stilling i flere timer. Det er ikke så lystige tanker midt i julen... Til vanlig holder det med Ketorax 1-2 ganger i uken, om ikke sjeldnere.

Skrevet

Du står på en voksen dose opiater, og jeg tror vel det ved slike doser (tilsvarer vel ca 80 mg morfin daglig) nesten ikke er til å unngå at du kjenner en del sløvende effekter, særlig hvis denne dosen er større enn den du pleier å ta.

Det er vel ikke all verden å få gjort med dette nå i julen (bortsett fra å ikke ta større doser enn strengt nødvendig).

Legen har forskrevet 10-20 mg morgen og kveld, men jeg forsøker å kun ta på morgenen, siden jeg kan slappe mest mulig av i den stillingen som er best om natten, i tillegg til at jeg nå klarer å sove bedre. Litt av utfordringen er at smertene øker ved fysisk aktivitet, men jeg kan i hvert fall gå turer med hunden. Ellers holder jeg meg opptatt med strikking og PC for å ikke kjenne etter smerter og døsighet. Men, så klart, jeg blir minnet om smerter og nedsløving med disse aktivitetene også. Jeg forsøker selvsagt å ta minst mulig dose med OxyContin, men etter flere måneder kjenner jeg kroppen og smertene godt og vet hvilken dose som er nødvendig.

Nå er jo de syntetiske opiatene slik at ikke alle påvirker alle de samme reseptorer (det er 3 av dem) og sånn sett er det nok mulig å finne medisiner som har mer av en effekt og mindre av en annen. Men det eksperimentet er nok vanskelig i julen.

Jeg er jo nysgjerrig av meg: Kan du gi en kort beskrivelse av de ulike opiatene, om du orker? Jeg har tidligere brukt Nobligan, men denne ga ingen smertelindring. Det var derfor legen ordinerte OxyContin.

Skrevet

Legen har forskrevet 10-20 mg morgen og kveld, men jeg forsøker å kun ta på morgenen, siden jeg kan slappe mest mulig av i den stillingen som er best om natten, i tillegg til at jeg nå klarer å sove bedre. Litt av utfordringen er at smertene øker ved fysisk aktivitet, men jeg kan i hvert fall gå turer med hunden. Ellers holder jeg meg opptatt med strikking og PC for å ikke kjenne etter smerter og døsighet. Men, så klart, jeg blir minnet om smerter og nedsløving med disse aktivitetene også. Jeg forsøker selvsagt å ta minst mulig dose med OxyContin, men etter flere måneder kjenner jeg kroppen og smertene godt og vet hvilken dose som er nødvendig.

Jeg er jo nysgjerrig av meg: Kan du gi en kort beskrivelse av de ulike opiatene, om du orker? Jeg har tidligere brukt Nobligan, men denne ga ingen smertelindring. Det var derfor legen ordinerte OxyContin.

Jeg tror det er et dårlig valg å kun ta OxyContin en gang i døgnet. Du bør ta det morgen og kveld regelmessig. Hele poenget med oxycontinen er at du skal ha minimalt med smertetopper, og da må du ta de regelmessig.

Hvorfor bruker du ketorax ved smertegjennombrudd i stedet for oxynorm?

Skrevet

Det høres ut for meg som om du muligens nå tar mer smertestillende enn du har utbytte av. Har du tilgang også til oxynorm?

Nei, jeg har ikke tilgang til OxyNorm. Er denne å foretrekke fremfor Ketorax? Ketorax har jo den fordelen at den virker svært raskt, noe som er nødvendig når jeg får de akutte smertene. Jeg ser at OxyNorm virker innen 60 min. Jeg har time til fastlegen 2 uke i januar og kan ta dette opp med ham da. Vi har en god kommunikasjon sammen når det kommer til smertebehandling og han registrerer trolig hver gang jeg ber om ny pakning med både OxyContin og Ketorax.

Selv mener jeg at jeg er restriktiv mot meg selv. Jeg tar ikke smertestillende med den minste smerten, men jeg vet når jeg har behov for smertelindring utover dagen. Som nevnt til ISW, tar jeg kun OxyContin på dagtid, selv om jeg også kan ta den på kvelden. Jeg har gjennom noen måneder lært kroppen, smertene og smertestillende å kjenne og jeg tror jeg vet hvor mye som trengs, men selvsagt, kan forsøke å ta 20 mg istedenfor 30 mg. Om 20 mg ikke er tilstrekkelig kan jeg legge til 10 mg, men OxyContin virker ganske langsomt.

Skrevet

Nei, jeg har ikke tilgang til OxyNorm. Er denne å foretrekke fremfor Ketorax? Ketorax har jo den fordelen at den virker svært raskt, noe som er nødvendig når jeg får de akutte smertene. Jeg ser at OxyNorm virker innen 60 min. Jeg har time til fastlegen 2 uke i januar og kan ta dette opp med ham da. Vi har en god kommunikasjon sammen når det kommer til smertebehandling og han registrerer trolig hver gang jeg ber om ny pakning med både OxyContin og Ketorax.

Selv mener jeg at jeg er restriktiv mot meg selv. Jeg tar ikke smertestillende med den minste smerten, men jeg vet når jeg har behov for smertelindring utover dagen. Som nevnt til ISW, tar jeg kun OxyContin på dagtid, selv om jeg også kan ta den på kvelden. Jeg har gjennom noen måneder lært kroppen, smertene og smertestillende å kjenne og jeg tror jeg vet hvor mye som trengs, men selvsagt, kan forsøke å ta 20 mg istedenfor 30 mg. Om 20 mg ikke er tilstrekkelig kan jeg legge til 10 mg, men OxyContin virker ganske langsomt.

Oxynorm er et bedre alternativ for gjennombruddssmerter enn ketorax.

Som jeg sa i en annen kommentar, så bør du ta OxyContin både morgen og kveld. Målet er å unngå gjennombruddssmerter. Da vil du også bli mindre sløv

Skrevet

Oxynorm er et bedre alternativ for gjennombruddssmerter enn ketorax.

Som jeg sa i en annen kommentar, så bør du ta OxyContin både morgen og kveld. Målet er å unngå gjennombruddssmerter. Da vil du også bli mindre sløv

OK. Dette skal jeg nevne for fastlegen i neste konsultasjon. Takk for tips! :)

Skrevet

Hvorfor bruker du ketorax ved smertegjennombrudd i stedet for oxynorm?

Jeg bruker Ketorax fordi det var den jeg forsøkte ut før OxyContin ble foreskrevet. Det er ikke sikkert at legen har tenkt over det.

Hvorfor er Ketorax mer vanedannende enn OxyContin? Jeg trodde det var mer fare for tilvending med OxyContin siden det er en sterkere medisin... Men jeg har lite kunnskap om dette.

Skrevet

Ved kroniske smerter er det et mål å primært bruke langtidsvirkende preparater. Medisinene bør administreres enten i plasterform eller ved depotpreparater, slik som OxyContin. Det er vanlig å supplere OxyContin med OxyNorm, ved å følge med på døgnforbruket en periode vil man kunne finne optimal dosering med OxyContin, da heller ikke OxyNorm bør brukes ofte.

Ketorax er en versting mht avhengighet og toleranseutvikling blant annet pga den raskt innsettende virkningen. Målet er en ganske stabil konsentrasjon av smertestillende i blodet gjennom døgnet - ketorax virker på motsatt måte.

Skrevet

tror det er viktig å holde seg så aktiv som du klarer, og kjenne minst mulig etter at du blir sløv. Sikkert ikke enkelt i praksis, men jeg har dessverre ikke så mye råd å gi. Kanskje noen andre som kjenner slike medisiner bedre vet?

Jeg har funnet ut at når de verste trøtthetsanfallene kommer, hjelper det å tvinge seg opp og ta seg en runde rundt i huset for å "våkne" litt. Likevel, det tar ikke lang tid før nedsløvingen kommer tilbake. Jeg registrerer at strikkingen går saktere og saktere helt til jeg stopper opp. Da er det på tide med en runde rundt på stuegulvet.

Har nå, etter råd fra Frosken, tatt 20 mg OxyContin både morgen og kveld. Foreløpig får jeg akutte smerter og er tvunget til å ta Ketorax, men spør meg selv to ganger først om det er nødvendig. Kan jeg holde ut med smertene litt lenger? Som regel klarer jeg ikke det. Men jeg er svært bevisst på å ikke øke dosen Ketorax ytterligere.

Nå er jeg hos svigerfamilien og har vært åpen om hvorfor jeg ser ut til å sovne, at øynene faller ufrivillig igjen, har dårlig finmotorikk og at det er pga. smerter at jeg beveger meg merkelig og må sitte i spesielle stillinger og ikke kan sitte lenger enn strengt tatt nødvendig ved matbordet. Jeg er glad jeg var ærlig om det mot min fantastiske svigermor. Hun er klok og forståelsesfull. Nå vet hun at det skyldes en "fysisk årsak" bak de medisinene jeg tar som gir de nevnte bivirkningene. Det føles godt å vite at hun vet.

Jeg kan akseptere å ta medisiner mot det psykiske og epilepsi, men å måtte ta så sterke smertestillende for å komme seg haltende gjennom dagen er vanskeligere å svelge. Det føles som om jeg har tapt en kamp mot meg selv og kroppen min. Jeg forsøker å argumentere med meg selv at legen ikke hadde utskrevet OxyContin om han ikke hadde ment det var behov for det og at jeg derfor kan godta det.Vel... Er bare så synd at smertene har eskalert de siste dagene når jeg ikke har mulighet for legetime. Jeg ønsker ikke å blande inn fremmede leger i min smertebehandling da det er fastlegen som har full oversikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...