Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

­jeg er en 15 år gammel jente med en høyde på 172 cm og en vekt på 38 kg. Dette vil si at jeg har en BMI som er på 12,84. Jeg har lest at en BMI på 15,5 ansees som undervektig, så spørsmålet mitt er om dette er farlig eller bare rett og slett lavt.

Du er så ung ennå at den vanlige bmi-utregningen ikke skal brukes (det finnes en egen metode man kan bruke på barn og ungdom), men uansett er du veldig, veldig tynn da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409151-farlig-bmi/#findComment-3668804
Del på andre sider

­jeg er en 15 år gammel jente med en høyde på 172 cm og en vekt på 38 kg. Dette vil si at jeg har en BMI som er på 12,84. Jeg har lest at en BMI på 15,5 ansees som undervektig, så spørsmålet mitt er om dette er farlig eller bare rett og slett lavt.

Som Lillemus skriver er ikke bmi for barn og unge helt det samme som for voksne. Det er også individuelle forskjeller som gjør at det for noen er "naturlig" å ligge utenfor normalen.

Det viktigste er ikke forholdet mellom høyde og vekt, men om du får i deg nok næring. Dersom du har veldig lav fettprosent, spiser veldig lite og/eller er mye slapp og trøtt er dette mer alvorlig enn at bmi-tallet er lavt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409151-farlig-bmi/#findComment-3668809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...