Gå til innhold

NHD - zoloft, bør jeg ikke trappe lenger ned/slutte?

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei!

Jeg har i litt over et år brukt zoloft. Trappet langsomt opp fra 25 mg og var på det meste oppe i 100 mg. Nå har jeg over et par måneder sakte gått ned fra 100 mg til nå 50 mg. Jeg ønsker egentlig å slutte helt eller bruke så lite som 25 mg da jeg føler at jeg "mister meg selv" litt på den (dette var mye verre på doser fra 50 mg og opp). 

Jeg lurer på om symptomer ved nedtrapping som "klump" i halsen, trang til å gråte uten årsak og økt irritabilitet og angst kan være forbigående under nedtrapping, eller om dette er tegn på at jeg absolutt ikke burde slutte på den?

Jeg fikk slike symptomer da jeg gikk fra 100-75 og deretter 75-50 også, derfor gikk jeg via å ta f.eks. 75 og 50 mg først hver 3. dag, så annenhver dag i ca 3 uker før nå stabilt på 50 mg i ca en måned. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg i forrige uke forsøkte meg med 25 mg og 50 mg annenhver dag og etter ca 3 dager merket igjen disse symptomene. Dette var noe av årsaken til at jeg i første omgang begynte på zoloft, og pga julaften og alt turte jeg ikke fortsette nedtrappingen akkurat nå. 

Så nå lurer jeg på om siden dette har kommet ved de andre nedtrappingstrinnene også, om det er sannsynlig at det er forbigående eller om jeg bør være litt forsiktig med å trappe videre ned nå? Er det slik at kroppen må venne seg til ny dose bare?

Jeg tåler nok AD litt dårlig (mennesker som kjenner meg kommenter bl.a at jeg er mindre "meg selv" på de), føler dette selv også. Derfor ønsker jeg egentlig å slutte helt, men vil ikke ta noen store sjanser med psyken. Det skal sies at jeg merket effekt allerede på 25 mg på de ovennevnte symptomene, men i jakten på hjelp for det har trodd var sosial angst har jeg ønsket å forsøke så høy dose som mulig inntil det gikk opp for meg (mye via andres respons på at jeg ikke var helt meg selv) at jeg ikke tålte dette. 

Medisiner jeg bruker:

Zoloft 50 mg, Levaxin 50 mcg, Nobligan 300 mg, Ritalin 80 mg (2 tbl X 4 pr dag). Stilnoct / Imovane / Rivotril ved behov. 

Skal egentlig trappe ned Nobligan nå men grunnet sterke smerter er dette vanskelig å få til selv om jeg ikke ønsker å gå på så høy dose. 

Setter pris å svar (andre enn NHD må også gjerne svare om dere vil)!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du bør forbli på 50 mg noen mnd for å se. Kanskje kan dette hjelpe deg for din sosiale angst uten at at du blir for "flat".

Beautiful_Creatures
Skrevet

Tusen takk for svar:-) Det høres fornuftig ut. Greit å høre en fagperson sin mening. Da tror jeg ikke stresser med å trappe ned mer på den nå. Ha en fortsatt god kveld:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...