Gå til innhold

NHD: AD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det gjort noen undersøkelser på hvilket antidepressiva som er den beste? Jeg vet at alle sier at "det varierer fra person til person", men noen indikasjoner må det vel være? Er det noe som feks indikerer hvilken som best for samtidig angst og depresjon? Bare depresjon?

Jeg bruker Efexor 200 mg og Lamictal 200 mg. Det hjelper litt, men jeg blir aldri slik jeg var før jeg fikk depresjon. Er alltid litt deppa + har mye generell angst og OCD (og har tilbakenvende depresjon, så jeg tenderer til å få nye til tross for medisinen)

Vurderer å bytte ut EFexor, med noe annet. Feks Brintellix. Men er redd for å utløse en ny depresjon. Noen tanker?

Er det mulig å vurdere seg fram til hvilket stoff en deprimert mangler av serotin, noradrenalin og dopamin? Hva er feks kjennetegnet på en depresjon som skylles serotininmangel? noradrenalinmangel? dopaminmangel? Eller er det alltid en kombo av alle disse? En person som feks kun har serotinmangel vil vel kunne bli dårlig av dopamin/noradrenalin? Må en bare prøve seg fram?

Anonymkode: a2555...d82

Skrevet

Hei

Er det gjort noen undersøkelser på hvilket antidepressiva som er den beste? Jeg vet at alle sier at "det varierer fra person til person", men noen indikasjoner må det vel være? Er det noe som feks indikerer hvilken som best for samtidig angst og depresjon? Bare depresjon?

Jeg bruker Efexor 200 mg og Lamictal 200 mg. Det hjelper litt, men jeg blir aldri slik jeg var før jeg fikk depresjon. Er alltid litt deppa + har mye generell angst og OCD (og har tilbakenvende depresjon, så jeg tenderer til å få nye til tross for medisinen)

Vurderer å bytte ut EFexor, med noe annet. Feks Brintellix. Men er redd for å utløse en ny depresjon. Noen tanker?

Er det mulig å vurdere seg fram til hvilket stoff en deprimert mangler av serotin, noradrenalin og dopamin? Hva er feks kjennetegnet på en depresjon som skylles serotininmangel? noradrenalinmangel? dopaminmangel? Eller er det alltid en kombo av alle disse? En person som feks kun har serotinmangel vil vel kunne bli dårlig av dopamin/noradrenalin? Må en bare prøve seg fram?

Tror det er bedre å gjøre noe med grunnen til at en er deprimert og har angst.

Anonymkode: caa03...ce5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror det er bedre å gjøre noe med grunnen til at en er deprimert og har angst.

Anonymkode: caa03...ce5

Velg andre foreldre neste gang :-)

Skrevet

Med angst og OCD skal du ha en serotoninpåvirker i bunnen i skikkelig dose. Så kan en spe på med noe i tillegg.

Skrevet (endret)

Med angst og OCD skal du ha en serotoninpåvirker i bunnen i skikkelig dose. Så kan en spe på med noe i tillegg.

Ja, dop ned folk på digre doser AD, det er sikkert den beste løsningen på all angst-problematikk.

Endret av gråstein
Skrevet

Ja, dop ned folk på digre doser AD, det er sikkert den beste løsningen på all angst-problematikk.

Det kan jo være det fungerer for andre, selv om det ikke fungerer for deg?

Jeg har for øvrig aldri blitt "dopet" av SSRI, selv i det som trygt kan kalles "trippel dose".

Skrevet (endret)

Det kan jo være det fungerer for andre, selv om det ikke fungerer for deg?

Dette gjelder ikke bare undertegnede. Les litt om andres erfaringer på her på forumet, og andre steder, så ser du vi er veldig mange som negative erfaringer med AD.

Men det er klart, for samfunnet er det billigere og enklere å dope ned folk enn å tilby skikkelig behandling og hjelp.

Endret av gråstein
Skrevet

Dette gjelder ikke bare undertegnede. Les litt om andres erfaringer på her på forumet, og andre steder, så ser du vi er veldig mange som negative erfaringer med AD.

Det benekter jeg ikke. Men jeg tror det er litt skjevhet der, fornøyde "kunder" gjør ofte mindre ut av seg. Det er jo forventningen at det faktisk skal virke. Jeg tror at for mange det ikke virker på er diagnosen feil (en annen type depresjon, ADHD, bipolar lidelse, asperger, etc).

Håper uansett at julen din har vært så bra som den kunne være, gitt situasjonen din.

Skrevet

Det benekter jeg ikke. Men jeg tror det er litt skjevhet der, fornøyde "kunder" gjør ofte mindre ut av seg. Det er jo forventningen at det faktisk skal virke. Jeg tror at for mange det ikke virker på er diagnosen feil (en annen type depresjon, ADHD, bipolar lidelse, asperger, etc).

Håper uansett at julen din har vært så bra som den kunne være, gitt situasjonen din.

Jo takk, det har gått greit, takket være benzo.

Skrevet

Jo takk, det har gått greit, takket være benzo.

Hvorfor mener du det er bedre med benzo? Min erfaring er at både ad og benzo mister effekt etter en tids bruk.

Anonymkode: dca52...fca

Skrevet

Hvorfor mener du det er bedre med benzo? Min erfaring er at både ad og benzo mister effekt etter en tids bruk.

Da vil jeg tro du tar det for ofte.

Skrevet

Da vil jeg tro du tar det for ofte.

AD tar jeg hver dag. Men det er ikke ofte jeg tar benzo.

Anonymkode: dca52...fca

Skrevet

Trådstarter her: gir effexor 200 mg tilstrekkelig serotinpåvirkning for å få en skkkkelig serotinpåvirkning "i bunn "? Eller bør en bytte til et rent ssri preparat? 

Hovedproblemene mine er altså gjentagende depresjoner (første episode når jeg var 14), gad (hatt siden barndommen )og ocd. Hadde tidligere også antydninger til panikkanfall men efexor fjernet disse helt. 

Virker lamictal på gjentagende ,unipolare depresjoner? 

Skrevet

Trådstarter her: gir effexor 200 mg tilstrekkelig serotinpåvirkning for å få en skkkkelig serotinpåvirkning "i bunn "? Eller bør en bytte til et rent ssri preparat? 

Hovedproblemene mine er altså gjentagende depresjoner (første episode når jeg var 14), gad (hatt siden barndommen )og ocd. Hadde tidligere også antydninger til panikkanfall men efexor fjernet disse helt. 

Virker lamictal på gjentagende ,unipolare depresjoner? 

trådstarter igjen: glemte å skrive at jeg i tillegg til d over også sliter m uttalt trøtthet og energiløshet (også i perioder der depresjonen er bedre)

Skrevet

Velg andre foreldre neste gang :-)

Er det foreldres feil hvis mennesker får depresjon og angst?  Er det også foreldres feil hvis barna blir narkomane?  I så fall undrer jeg meg over hvorfor Jens og Camilla Stoltenberg var så heldige med foreldre, mens lillesøsteren Ninni var uheldig.  Jeg har vanskelig for å tro at de ble oppdratt helt forskjellig, og jeg kjenner Thorvald og hans engasjement.  Det hadde kanskje passet bedre å si at man kunne velge bedre livssituasjon for foreldrene neste gang.  Jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt og rett og slett usmakelig kommentar.

Anonymkode: f25d8...16a

Skrevet

Det er nok mer enn miljø vi får fra foreldrene.   (og jeg skrev ingenting om narkomani)

Skrevet

TS: Efexor 225 mg gir tilstrekkelig virkning på serotoninsystemet. Men det er fortsatt en del å gå på opp til toppdosen 375 mg.

Skrevet

Er det foreldres feil hvis mennesker får depresjon og angst?  Er det også foreldres feil hvis barna blir narkomane?  I så fall undrer jeg meg over hvorfor Jens og Camilla Stoltenberg var så heldige med foreldre, mens lillesøsteren Ninni var uheldig.  Jeg har vanskelig for å tro at de ble oppdratt helt forskjellig, og jeg kjenner Thorvald og hans engasjement.  Det hadde kanskje passet bedre å si at man kunne velge bedre livssituasjon for foreldrene neste gang.  Jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt og rett og slett usmakelig kommentar.

Anonymkode: f25d8...16a

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er man et resultat av sine to foreldre ;) Det betyr ikke at de har gjort noe galt, men uten dem hadde f.eks ikke jeg hatt ADHD, det ligger i genene. Depresjon og angst tror jeg også kan ligge i genene, noen familier er mer utsatt for psykiske plager enn andre. Søsteren min er på grensa til kvalmt suksessrik (jeg er glad i henne fordet, hun har fortjent det). Det påstås at jeg heller ikke er dum, jeg er bare veldig treig så jeg klarer ikke få ut kunnskapen som jeg egentlig sitter med og jeg har problemer med å lære nye ting. Det er mamma og pappa sin skyld, det var de som lagde meg. Miljøet har så klart formet meg, men det er arva som har er roten til alle mine "problemer".

Syns du er litt rask på avtrekkeren her, som om du egentlig ble grådig fornærma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...