Gå til innhold

NHD: AD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dop ned folk på digre doser AD, det er sikkert den beste løsningen på all angst-problematikk.

skjønner ikke at folk føler seg dopa på AD. syns selv AD var en vindundermedisin på de 2 jeg brukte-bruker, 225 mg effexor og 200 mg zoloft. man føler seg jo mere dopa på minimum doser av antipsykotika enn hva man gjør på maksimumdoser av antideppresiva.

Skrevet

TS: Efexor 225 mg gir tilstrekkelig virkning på serotoninsystemet. Men det er fortsatt en del å gå på opp til toppdosen 375 mg.

hei igjen fra trådstarter! Beklager at jeg maser, men jeg prøver å finne rett medisin, dessuten syns jeg dette er interessant

kan noradrebnalin effekten som en får av efexor på 200-225 mg, gjøre angst og depresjon verre? Bør jeg eventuelt bytte til et rent serotinpreparat? Jeg har effekt av efexor på depresjon (men fikk ny episode til tross for at jeg brukte 150 mg efexor ) og panikkangst. Men liten effekt på ocd og gad! 

Anonymkode: a2555...d82

Skrevet

skjønner ikke at folk føler seg dopa på AD. syns selv AD var en vindundermedisin på de 2 jeg brukte-bruker, 225 mg effexor og 200 mg zoloft.

Ja, bra at de funker for deg da.

man føler seg jo mere dopa på minimum doser av antipsykotika enn hva man gjør på maksimumdoser av antideppresiva.

AP har jeg heldigvis aldri brukt.

Skrevet

jeg blir faen ikke dopa av antipsykotika.

det behandler det som er sykdom, depresjon, mani og psykose. ikke vanlige følelser, og man blir ikke dopa.

hva slags ap at dere lissom?????

Skrevet

jeg blir faen ikke dopa av antipsykotika.

det behandler det som er sykdom, depresjon, mani og psykose. ikke vanlige følelser, og man blir ikke dopa.

hva slags ap at dere lissom?????

Folk reagerer forskjellig på medisiner.

Anonymkode: caa03...ce5

Skrevet

Folk reagerer forskjellig på medisiner.

ja tydeligvis

Skrevet

Det er nok mer enn miljø vi får fra foreldrene.   (og jeg skrev ingenting om narkomani)

Det var jeg som skrev om narkomani og kunne også ha nevnt alkoholisme.  Har ikke det med miljø og gener å gjøre? Jeg synes fremdeles den kommentaren om foreldre var usmakelig.  Depresjon kan være arvelig og da ikke nødvendigvis fra foreldre, men besteforeldre, tanter, onkler osv.  Alkoholisme og annen avhengighet er det også.  Tror du at alle som har eller har hatt psykiske lidelser ønsker seg andre foreldre?

Anonymkode: f25d8...16a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må korrigere deg litt her: Alt arvestoff kommer fra foreldrene. Du kan ikke få arvestoff direkte fra bestefar eller onkel ( i så fall er han noen annet enn bestefar eller onkel og har i tillegg gjort noe straffbart).

Jeg har ikke sagt noe om å ønske seg andre foreldre. Mitt utsagn var et svar på utsagnet om at det var best å gjøre noe med "grunnen til at en er deprimert og har angst".

Skrevet

Jeg må korrigere deg litt her: Alt arvestoff kommer fra foreldrene. Du kan ikke få arvestoff direkte fra bestefar eller onkel ( i så fall er han noen annet enn bestefar eller onkel og har i tillegg gjort noe straffbart).

Jeg har ikke sagt noe om å ønske seg andre foreldre. Mitt utsagn var et svar på utsagnet om at det var best å gjøre noe med "grunnen til at en er deprimert og har angst".

Så hvis man er deprimert pga livssituasjonen (fex jobb eller samliv) så nytter det ikke å gjøre endringer i livet fordi man ikke kan bytte foreldre?

Skrevet

Les heller hele tråden og prøv å forstå den i sammenheng :-)

Skrevet

NHD: du kan ikke forvente at alle forstår at du er "ironisk", eller hva det nå heter. Sånt blir det lett misforståelser av. Er det ikke bedre at du er direkte. Har sett brukere som ikke har forstått slik "ironi" og fått sin tilstand forverret av det. 

Anonymkode: 8db32...2e3

Skrevet

Det handler om å forholde seg til situasjonen slik den er.

Har man foreldre som har gener som har gitt deg en eller annen lidelse, være seg depresjon, høyt kolesterol eller hva det måtte være, så må man forholde seg til det. Eneste måten ting kunne bli annerledes var om man hadde andre foreldre, noe som de fleste vel forstår at er umulig.

Hvis jeg hadde hatt behandlingstrengende høyt kolesterol (noe jeg vel nesten har, men i fravær av andre risikofaktorer..) så ville jeg brydd meg mindre om hvorfor jeg hadde fått det og mer om hvordan jeg skulle få det behandlet. Det samme gjelder jo depresjon. Det virker som om mange med psykiske lidelser kaster bort livet sitt på å forsøke å forstå HVORFOR de har blitt som de har blitt, fremfor å tenke HVA man kan gjøre for å bli frisk(ere).

Skrevet

Med a

fins effexor i disergerbare piller, eller finnes dem bare i kapsler man må svelge?

Anonymkode: 587cf...48f

Skrevet

Det virker som om mange med psykiske lidelser kaster bort livet sitt på å forsøke å forstå HVORFOR de har blitt som de har blitt, fremfor å tenke HVA man kan gjøre for å bli frisk(ere).

Jeg vil tro det er en sammenheng mellom HVORFOR og HVA.

Anonymkode: 0cbfb...a6b

Skrevet

Det er en sammenheng, men det er liten effekt av å forstå Hvorfor. Mange tuller bort for my energi på hvorfor som de heller burde brukt på HVA. 

Men det er mye enklere å sitte å pludre om Hvorfor enn å handle i tråd med HVA.

Skrevet

Det handler om å forholde seg til situasjonen slik den er.

Har man foreldre som har gener som har gitt deg en eller annen lidelse, være seg depresjon, høyt kolesterol eller hva det måtte være, så må man forholde seg til det. Eneste måten ting kunne bli annerledes var om man hadde andre foreldre, noe som de fleste vel forstår at er umulig.

Hvis jeg hadde hatt behandlingstrengende høyt kolesterol (noe jeg vel nesten har, men i fravær av andre risikofaktorer..) så ville jeg brydd meg mindre om hvorfor jeg hadde fått det og mer om hvordan jeg skulle få det behandlet. Det samme gjelder jo depresjon. Det virker som om mange med psykiske lidelser kaster bort livet sitt på å forsøke å forstå HVORFOR de har blitt som de har blitt, fremfor å tenke HVA man kan gjøre for å bli frisk(ere).

Jeg har høyt kolesterol og tar daglig 20 mg Lipitor.  Da det ble påvist og legen sendte meg til hjerte-lunge spesialist for nærmere utredning var det av vesentlig betydning for meg at jeg fikk rede på hvorfor kolesterolet mitt var blitt høyt.  Jeg fikk en god begrunnelse; det skyldes både gener og min livsførsel, jeg tar derfor pillen min uten videre diskusjon.  Jeg er altså tilfreds med alt det.  (Jeg vet og at jeg kan endre livsførsel, altså "bare ta meg sammen", det er bare ikke "tid og sted" for det akkurat nå).

På samme måte er det av vesentlig betydning for meg at jeg får vite hvorfor jeg er deprimert, hvorfor har jeg (hatt!) disse tankene, dette tankekjøret?  Jeg har forsøkt SSRI og ønsker ikke det, FØR jeg har fått nærmere innsikt i hva som ligger til grunn for mine depresjoner,  og eventuelt andre psykiske lidelser jeg måtte ha.  Når jeg har bedre innsikt er det mulig at jeg (og) vil måtte medisineres, men inntil videre sier jeg nei takk.  

Altså, både HVORFOR og HVA, ikke enten eller.  

Anonymkode: e2765...c51

Skrevet

Og når vet du at svaret på Hvorfor er riktig?

Skrevet

Og når vet du at svaret på Hvorfor er riktig?

Det ligger nok en stund frem i tid :)  Jeg tror ikke jeg får hele svaret, men jeg tror jeg kommer til et punkt i terapiene mine hvor jeg føler at jeg er der jeg skal være, "godt nok" om du vil.   Om det da blir medisinering eller ikke, vet jeg ikke, jeg har ikke lukket døren for det, den står enda  på gløtt.  FYI jeg tar både Truxal 15 mg eller sobril 15 mg når jeg føler jeg har behov for det.  Truxal 15 mg har antidepressiv virkning på meg.  Begge stilner tankekjør.  

Så jeg har en form for HVORDAN, mangler hvorfor og så får hva komme siden.  

Anonymkode: e2765...c51

Skrevet

TS: Efexor 225 mg gir tilstrekkelig virkning på serotoninsystemet. Men det er fortsatt en del å gå på opp til toppdosen 375 mg.

Til nhd. Hei igjen fra trådstarter! Beklager at jeg maser, men jeg prøver å finne rett medisin, dessuten syns jeg dette er interessant

kan noradrebnalin effekten som en får av efexor på 200-225 mg, gjøre angst og depresjon verre? Bør jeg eventuelt bytte til et rent serotinpreparat? Jeg har effekt av efexor på depresjon (men fikk ny episode til tross for at jeg brukte 150 mg efexor ) og panikkangst. Men liten effekt på ocd og gad! 

Anonymkode: a2555...d82

Skrevet

Irreversibel monoamin-oksidase-hemmer, kan være verd å forsøke, da det har overlegen effekt på depresjon og angst ifht. ssri'er, snri'er, tricykliske etc. Det er bare å ta et søk på nettet for å få det bekreftet. Det er forøvrig synd at den kun er å få på reg.fritak, og ikke blir presentert som et potesielt mer virksomt alternativ til pasienter som ikke responderer på andre medisiner.

Anonymkode: 902e5...3ca

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...