Gå til innhold

Rekreasjonsenter for psykisk helse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes noe sånn? Jeg har googlet uten å finne noe. Er det flere enn meg som kunne tenke meg et opphold med terapi, grupper og folk å prate med? En pause fra livet og et håp om litt bedre forståelse og selvfølelse? Jeg tenker kongetiv terapi og hjelp til selvhjelp, aktiviteter, møte folk i virkeligheten (ikke bare elektronisk), osv.

Noen som har tanker om det?

Skrevet

Finnes noe sånn? Jeg har googlet uten å finne noe. Er det flere enn meg som kunne tenke meg et opphold med terapi, grupper og folk å prate med? En pause fra livet og et håp om litt bedre forståelse og selvfølelse? Jeg tenker kongetiv terapi og hjelp til selvhjelp, aktiviteter, møte folk i virkeligheten (ikke bare elektronisk), osv.

Noen som har tanker om det?

I forbindelse med hvilke type/typer diagnose?

Skrevet

Det er trolig mange som kunne ønske seg et slikt tilbud, men slik dagens tanke innenfor psykiatri er, tenker man at innleggelser, særlig ikke lange innleggelser, ikke bringer noe godt med seg. De har kanskje sett at pasienter har det best og kommer lengst i sin egen prosess med å være i sitt eget hjemmemiljø.

Dette kan man være enig eller uenig i. Selv har jeg hatt svært godt utbytte av en 9 mnd. lang innleggelse. Der kom jeg langt både med samtaleterapi og personlig utvikling som en ung jente på 21 år. De sier også at selvskadere ikke har godt av innleggelse, men jeg var heldig og fikk et 3 mnd. langt opphold med et behandlingstilbud spisset mot selvskading for en del år siden og det oppholdet førte meg også langt i min ferd mot å komme meg ut av et så uhensiktsmessig mestringsstrategi. Nå er denne avdelingen lagt ned, med begrunnelse i at selvskadere har best nytte av DBT-behandling og ikke ved innleggelser.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg spør på feil sted, i feil forum. Men jeg tenker mer generellt, ikke på noe spes diagnose, eller på tungt psykriatri hvis jeg kan bruke den betegnelsen. Folk som sliter i livet, sliter med å tilpasse seg, som meg.

Jeg snakker om privat, for dagens tilbud i systemet er jo stort sett bare for å beholde "kundene" slik jeg har inntrykk av. De er skikkelig gode på "mersalg" og relasjonsbygging enn å faktisk hjelpe folk. 

Jeg snakker heller ikke om innleggelse, men et terapeutisk opphold som en klient. Hjelp til selvhjelp, og slippe å tenke på alt en ikke får til hjemme i hverdagen. Et opphold, en pause fra livet, men fokus på å få egen psyke mer stabilisert liksom.

Skrevet

Åja. Ikke så mye prat for min del. Kunne tenkt meg et sted som et slags spahotel med varme bad, dampbadstue, danseterapi og matservering. Økologisk mat og stearinlys. Og masse dyr, en miniponni og mange katter som var venner og bodde der. Og store rom med musikk. Det hadde vært terapi.

Skrevet

Scientologikirken?

Anonymkode: b1285...140

Skrevet

Ved Institutt for sjelesorg, Modum Bad, har de rekreasjonsuker, hvor man får tre samtaler pr uke med en erfaren samtalepartner. Der er det ikke gruppeterapi, men det er mye hygge og godt samvær med de andre beboerne den tiden man er der, om man ønsker det, god mat og fine turmuligheter.

Stedet har en kristen profil, men uten at det er "plagsomt" om du ikke er kristen selv.

stjernestøv
Skrevet

Kunne tenkt meg å vært på en sånn plass :) 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Er det ikke en åpen psykiatrisk avdeling dere beskriver?

AnonymBruker
Skrevet

Høres mest ut som et luksushotell med helsefokus.

Anonymkode: 890d7...55e

Skrevet

JA, luksushotell med helsefokus høres topp ut :).

Og med dyrene som beskrevet over, det finnes vel ikke bedre terapi enn å ha kontakt med dyr og natur?

IKKE åpen psykriatrisk avdeling. Det er mange, veldig mange, som sliter psykisk uten å være psykriatriske.

Ja, rett og slett en form for mental spa. DET er det jeg leter etter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...