Gå til innhold

Anbefalte innlegg

noen som har gode tips til å gå ned i vekt? Jeg å kroppen min kan ikke trene.. Største problemet er at jeg erså trøtt av depresjons medisinene mine, hvordan får dere dere selv i gang, å hvordan komme seg opp når man er så trøtt??

Anonymkode: 2d60d...d86

Fortsetter under...

noen som har gode tips til å gå ned i vekt? Jeg å kroppen min kan ikke trene.. Største problemet er at jeg erså trøtt av depresjons medisinene mine, hvordan får dere dere selv i gang, å hvordan komme seg opp når man er så trøtt??

Anonymkode: 2d60d...d86

Har du en fyssisk årsak til å ikke kunne trene fysisk eller er det fordi du er trøtt av depresjon og medisiner?  Om det er fordi det er tungt å bevege seg, kan jeg anbefale svømming. Da belastes ikke leddene, men du trener likevel kjernemuskelaturen. Dette anbefales både for overvektige og eldre. Dette kan også gjøres med flere hjelpemidler om du har bevegelsesvansker.

For min del hjelper det å ha en personlig trener som venter på meg 2 ganger i uken. Da har jeg noen som venter på meg og en "forpliktelse" til å komme. Det er jo ganske dyrt med PT, men kanskje har du en venn eller venninne som du kan gjøre avtale med?

Det å være tung og sliten i kroppen av medisiner er tungt og det kan virke umulig å komme seg opp av sofaen. Det kan også ikke-nedsløvede mennesker også synes. Det handler rett og slett om å ta et solid tak i nakken og tvinge seg i gang. Når du først er kommet i gang kan det bli positivt. Kanskje ikke etter første treningsøkt, det er som regel den tøffeste, men etter hvert vil du oppleve at trening gir deg energi. Selv blir jeg glad og fokusert etter en treningsøkt. Med andre ord, ikke gi opp etter en tøff første treningstime. Jeg husker godt min første treningstime med PT. Jeg var utslitt fysisk og jeg verket i musklene. Jeg synes det virket uoverkommelig å skulle gå 1,5 km i oppoverbakke hjem. Neste dag følte jeg meg som en 80-åring, men allerede etter andre treningsrunde, så jeg bedring. Musklene verket ikke etter timen.

Men over til kostholdet:

Du må gjøre varige endringer i kostholdet du vet du vil klare å gjennomføre. Om du skjerper inn kostholdet, går ned til ønsket vekt og går tilbake til tidligere spisemønster, ender du mest sannsynlig opp som en Jo-jo-slanker. Med andre ord, ikke gjør for mange endringer i kostholdet ditt på en dag, men innfør de gradvis.

Noen små tips:

- Forsøk å begrense inntaket av brød, pasta, ris og potet. Disse inneholder mye stivelse som omdannes til sukker/fett i kroppen. Du trenger ikke avstå totalt, men være bevisst på grensen. Spis f.eks. knekkebrød istedenfor brødskiver.

- Til middag bør du prioritere fisk og lyst kjøtt. Mye friske og innbydende grønnsaker.

- Spis små måltider hver 3. time. Etter hvert vil du merke at du blir sulten når det har gått 3 timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...