Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette gjør Cola med kroppen din

Brusens eventyrlige reise
Etter ti minutter får du i deg ti teskjeer med sukker. Det vil si 100 prosent av den anbefalte dagsdosen. Grunnen til at du ikke spyr av sukkeroverdose er takket være fosforsyren, som demper smaken slik at du fortsatt klarer å holde colaen innabords.

Etter 20 minutter stiger blodsukkeret ditt, noe som også får insulinet til å rase. Leveren din reagerer ved å omdanne alt sukker den får tak i til fett, noe det finnes massevis av på dette tidspunktet.

Etter 40 minutter har kroppen sugd opp all koffeinet som er i colaen. På dette tidspunktet kan
det være morsomt å se seg selv i speilet, for pupillene dine vil nemlig utvide seg.

Men også usynlige ting skjer; blodtrykket stiger og leveren pøser mer og mer sukker inn i
blodomløpet. Adenosinreseptorer i hjernen blir blokkert, noe som gjør at du føler deg mer våken og kvikk.

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409188-dette-gj%C3%B8r-cola-med-kroppen-din/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var ganske dumt. Det er mer sukker i appelsinjuice, og mye mer koffein i kaffe...

Anonymkode: 78f5e...2a8

Jo, men nå ble ikke Cola sammenliknet hverken med appelsinjuice eller kaffe. Den beskrev hva Cola gjør med kroppen din, uavhengig av andre stoffer. Artikkelen er skrevet på en noe umoden måte, det skal jeg innrømme, men uten at jeg er ekspert på området, kan den gi et bilde av hvilke prosesser Cola setter i gang i kroppen.

Ja, men det blir fremstilt som at cola er noe helt unikt, en slags gift. Altså pga. at det er sukker, koffein og syre. Det er såklart ikke bra å drikke cola, men det er en fordummende fremstilling.

Annonse

Ja, men det blir fremstilt som at cola er noe helt unikt, en slags gift. Altså pga. at det er sukker, koffein og syre. Det er såklart ikke bra å drikke cola, men det er en fordummende fremstilling.

Ja, den ser jeg, men hva annet forventer du under overskriften "Dette gjør Cola med kroppen din?" Det finnes bare flere og flere slike artikler på nett, og der en tar opp sukkr, den andre sjokolade og den tredje kaffe,, alle like dømmende, uten å sammenliknes med hverandre. Jeg synes ikke at Cola blir fremstilt som en gift, men en tankevekker før man velger å drikke Cola neste gang?

Kanskje jeg er sær, og la meg være sær, men jeg synes slikt er interessant å få vite noe om. Jeg liker å vite litt om konsekvensene av hva jeg velger eller ikke velger å putte i kroppen.

Ja, den ser jeg, men hva annet forventer du under overskriften "Dette gjør Cola med kroppen din?" Det finnes bare flere og flere slike artikler på nett, og der en tar opp sukkr, den andre sjokolade og den tredje kaffe,, alle like dømmende, uten å sammenliknes med hverandre. Jeg synes ikke at Cola blir fremstilt som en gift, men en tankevekker før man velger å drikke Cola neste gang?

Kanskje jeg er sær, og la meg være sær, men jeg synes slikt er interessant å få vite noe om. Jeg liker å vite litt om konsekvensene av hva jeg velger eller ikke velger å putte i kroppen.

Hver sin smak. Jeg liker bedre mest mulig kunnskap, og som sagt så er det ikke mye kunnskap å hente i denne artikkelen, når de ikke klarer å ha perspektiv på hva sukker, koffein og syre er. F.eks. det med at det fungerer som heroin - det er jo helt tåpelig, fordi all slags mat (næringsmidler) fungerer slik, cola er ikke noe unikt sånn sett - betyr det at man da skal slutte å spise mat fordi det fungerer som heroin?

Hver sin smak. Jeg liker bedre mest mulig kunnskap, og som sagt så er det ikke mye kunnskap å hente i denne artikkelen, når de ikke klarer å ha perspektiv på hva sukker, koffein og syre er. F.eks. det med at det fungerer som heroin - det er jo helt tåpelig, fordi all slags mat (næringsmidler) fungerer slik, cola er ikke noe unikt sånn sett - betyr det at man da skal slutte å spise mat fordi det fungerer som heroin?

Det å blande inn heroin ble gjort for å forklare hva som skjer når dopaminnivået øker og det står jo at heroin ikke anbefales ;) Men jo, en teit sammenlikning satt på spissen kanskje for å vekke leseren? Og, midt i en slik artikkel og en del andre, er det lov å trekke sine egne tanker og slutninger. Grunnen til at jeg la ut denne på DOL, er at jeg vet enkelte har et høyt sukker- og Cola-inntak og muligens burde bli gjort oppmerksom på hva som trinn for trinn skjer i kroppen. Ikke vitenskapelig skrevet, men jeg vil tro det meste av det som skjer i kroppen stemmer.

Og, nei, selvsagt skal man ikke slutte å spise mat fordi prosessen likner på heroin. Hvis man spiser med sunt vett bør det holde :)

Det å blande inn heroin ble gjort for å forklare hva som skjer når dopaminnivået øker og det står jo at heroin ikke anbefales ;) Men jo, en teit sammenlikning satt på spissen kanskje for å vekke leseren? Og, midt i en slik artikkel og en del andre, er det lov å trekke sine egne tanker og slutninger. Grunnen til at jeg la ut denne på DOL, er at jeg vet enkelte har et høyt sukker- og Cola-inntak og muligens burde bli gjort oppmerksom på hva som trinn for trinn skjer i kroppen. Ikke vitenskapelig skrevet, men jeg vil tro det meste av det som skjer i kroppen stemmer.

Og, nei, selvsagt skal man ikke slutte å spise mat fordi prosessen likner på heroin. Hvis man spiser med sunt vett bør det holde :)

Det som står der er helt misvisende, selv om "konklusjonen" er korrekt.

lurer på hva det er med lithionit som gjør at man blir besett av cola ,første jeg tenkte på når jeg våket var at jeg MÅTTE ha cola.

uten lithionit har jeg nesten ikke rørt cola, har ingen behov for det.

Kanskje du har svaret her:

Oppfølgning av pasienter som bruker Litium fra Tidsskriftet.no:

Vektøkning
Vektøkning er en bivirkning som rammer 11 – 65 % av dem som bruker litium (15). Den gjennomsnittlige vektøkningen er på 4 – 5 kg, men rundt 20 % av pasientene vil få en vektøkning på 10 kg eller mer (16). Hva som gjør at vekten øker, er ikke kjent. Det har vært foreslått at litium gjennom en direkte effekt på hypothalamus stimulerer appetitten. Videre vil midlet gi polyuri og økt tørste, noe som igjen kan føre til et høyt inntak av sukkerholdig drikke/høykaloridrikke. Høy vekt ved behandlingsstart er en risikofaktor for vektøkning. Samtidig behandling med andre legemidler øker sannsynligheten for at pasienten skal legge på seg. Kvinner er mer utsatt for vektøkning enn menn. Pasientene bør følges tett – med veiing ved oppstart og månedlig etter dette. Ved en vektøkning på mer enn ett kilo bør det interveneres med diettforslag og mosjon. Det kan være aktuelt å bytte til et annet legemiddel, men flere av de aktuelle midlene, herunder flere antiepileptika og antipsykotika, kan også gi vektøkning. Dette understreker viktigheten av å forebygge dette ved å gi råd om diett og trening før igangsetting av behandlingen.

Annonse

ja men hvorfor får man lyst på cola , og ikke vann?

Jeg regner det har med, som det står, at litium fører til "polyuri" og i kombinasjon med økt tørste blir det derfor kalorrik drikke som frister mest. Jeg forsøkte halvhjertet å finne ut hva polyuri er, men ble mer forvirret enn opplyst. Jeg kan gjøre et mer helhjertet forsøk i morgen. Akkurat nå er hjernen min litt nedsløvet ;) Kanskje du kan spørre legen/psykiateren din om dette? Det er interessant. En annen bruker her har også hatt samme trang til søt drikke på Litium og jeg tenkte at "det må da gå an å velge noe sunnere enn Cola", men det skjer kanskje noe i kroppen som gjør den hungrig på søtt? Jeg vet ikke. Jeg er ingen lege... ;)

Polyuri er at tisset blir mindre konsentrert enn normalt. Det fører til at man trenger mer vann, siden man tisser mer.

*

Men det er ikke alltid en diagnose eller medisin (eller noe annet) som kan forklare negative eller uheldige ting ved en selv eller man har gjort.

Fordi det smaker godt.

Jo, men jeg slår meg ikke helt til ro med den siden de skriver: "Videre vil midlet gi polyuri og økt tørste, noe som igjen kan føre til et høyt inntak av sukkerholdig drikke/høykaloridrikke."

Hvorfor nevner de spesifikt sukkerholdig/kaloririk drikke? Under bivirkning på "Stoffskifte/ernæring" står det økt tørste og vektøkning som bivirkning.

Og endelig fant jeg artikkelen "Regulering av sult og metthet" jeg har letet etter i ettermiddag:

"Hjernen styrer både sult- og metthetsfølelsen, og regulering av matinntaket påvirkes også av hormonelle, visuelle, nevrologiske og psykologiske faktorer.
To områder i hypothalamus som er av stor betydning for regulering av matlysten kalles metthetssenteret (Ventromedialt hypothalamus, VMH) og sultsenteret (Ventrolateralt hypothalamus, VLH). Dyreforsøk har vist at man ved å stimulere disse sentrene kan fremkalle både fedme og vekttap. To peptidhormoner som kalles appetitt- og metthetshormoner regulerer næringsopptaket. Mennesker med hormonmangel kan ha forstyrrelser i metthet- og sultreguleringsmekanismen. Det finnes teorier om at fedme også kan skyldes en tilvenning til forhøyede endorfinnivåer (stoffer som gjør at vi føler velvære) idet synet og duften av et velsmakende måltid hos overvektige personer gir en kraftig insulinstigning som ikke forekommer hos normalvektige. Høyt insulinnivå kan gi sultfølelse."

Det handler bare om statistikk. Hva som har en tendens til å skje.

*

Hjernen styrer alt av hva man putter i seg ja, men det gjelder uansett om man tar medisiner eller ikke. Sultfølelse varierer fra individ til individ, det er nok mange det som har større ulvehunger enn den verste ulvehungeren Zyprexa kan føre til. Er det da sånn at personen som har feil gener kan klandres, mens en person som tar piller ikke kan klandres?

Det handler bare om statistikk. Hva som har en tendens til å skje.

*

Hjernen styrer alt av hva man putter i seg ja, men det gjelder uansett om man tar medisiner eller ikke. Sultfølelse varierer fra individ til individ, det er nok mange det som har større ulvehunger enn den verste ulvehungeren Zyprexa kan føre til. Er det da sånn at personen som har feil gener kan klandres, mens en person som tar piller ikke kan klandres?

Jeg siterte kun artikkelen... Og har ikke tatt stilling til hunger med eller uten medisin, men artikkelen peker på faktorer som kan føre til hungeren.

Men nå kvelder jeg, Linda, så snakkes vi i morgen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...