Gå til innhold

Hvorfor medisinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får man så masse medisiner når man har mani med psykose?

Vil ikke sykdommen gå over av seg selv etterhvert uansett?

Jeg fikk så masse medisiner, men jeg føler ikke at de hjalp noen ting som helst overhodet, og jeg var innlagt i ca 2 mnd. på den tiden tror jeg den maniske psykosen ville glidd over av seg selv, hadde tross alt vær hypoman/manisk i mange måneder i forveien.

Innleggelse forstår jeg, men ikke medisinene, de gjorde mer skade enn gavn. Gikk på litium som gjorde meg så tørst at det ikke var til å holde ut, orfiril som fikk meg til å tisse i sengen, zyprexa som gjorde meg feit sammen med litium, og cisordinol som gjorde lårene mine så stive og rigide at det ble umulig å danse og bøye seg. Og jeg var jo like manisk og psykotisk uansett helt til det gikk over.

Skrevet

Medisiner er det de har å tilby, ellers vet de ikke hva de skal gjøre. 

Skrevet

Hvorfor får man så masse medisiner når man har mani med psykose?

Vil ikke sykdommen gå over av seg selv etterhvert uansett?

Jeg fikk så masse medisiner, men jeg føler ikke at de hjalp noen ting som helst overhodet, og jeg var innlagt i ca 2 mnd. på den tiden tror jeg den maniske psykosen ville glidd over av seg selv, hadde tross alt vær hypoman/manisk i mange måneder i forveien.

Innleggelse forstår jeg, men ikke medisinene, de gjorde mer skade enn gavn. Gikk på litium som gjorde meg så tørst at det ikke var til å holde ut, orfiril som fikk meg til å tisse i sengen, zyprexa som gjorde meg feit sammen med litium, og cisordinol som gjorde lårene mine så stive og rigide at det ble umulig å danse og bøye seg. Og jeg var jo like manisk og psykotisk uansett helt til det gikk over.

Syns netttopp du skrev du ble frisk av medisiner uten bivirkninger???

Anonymkode: f9570...8a8

Skrevet

Syns netttopp du skrev du ble frisk av medisiner uten bivirkninger???

Dette er jo helt forskjellige medisiner og tidsrom og plager det er snakk om.

Etter den langvarige psykosen/manien fikk jeg helt kaos i hodet, og ABILIFY har hjulpet på dette uten bivirkninger, bortsett fra at fingern min hadde ufrivillige bevegelser igår, så jeg får vel TD! Som jeg sikkert aldri hadde fått, verken kaos i hodet eller behov for antipsykotika, om de bare hadde holdt meg unna det i utgangspunktet. Men Abilify er tydeligvis umulig å slutte med når man først har fått det.

Skrevet

Medisiner er det de har å tilby, ellers vet de ikke hva de skal gjøre. 

Men de er jo nyttesløse når man kommer så sent til behandling som jeg gjorde. De kan virke raskt om man kommer til sykehuset med EN gang, iløpet av en dag, manien starter, men er nyttesløse når man kommer etter noen mnd.

Skrevet

medisiner er det systemet har å tilby. noen får år etter år med kostbar behandling gratis, uten å noen gang røre medisiner, mens andre får kun tilbudt sterke antipsykotika av fastlegen.

om man blir lagt inn på psykiatrisk gir de deg sikkert heller litt for mye enn litt for lite, ettersom at du blir overvåket døgnet rundt, og hvis komplikasjoner oppstår, er det no problem!

Anonymkode: 2e232...662

Skrevet

medisiner er det systemet har å tilby. noen får år etter år med kostbar behandling gratis, uten å noen gang røre medisiner, mens andre får kun tilbudt sterke antipsykotika av fastlegen.

Hvorfor er det forskjell? Pga personlighet, eller ?

Skrevet

Men de er jo nyttesløse når man kommer så sent til behandling som jeg gjorde. De kan virke raskt om man kommer til sykehuset med EN gang, iløpet av en dag, manien starter, men er nyttesløse når man kommer etter noen mnd.

Jeg har vært dårlig flere måneder og fått medisiner som har virket fort, rart det ikke fungerte på deg. 

Skrevet

Hvorfor er det forskjell? Pga personlighet, eller ?

mye flaks vil jeg anta. men også sykdom, 2 personer med lik sykdom og personlighet kan få tilbudt veldig forskjellig behandling.
person A vil treffe en dårlig behandler, og bli satt rett på store doser medisiner og aldri slutte. Person B kan få verdens beste hjelp av DPS og klare å holde seg så frisk at han-hun aldri behøver å røre medisiner.

Enkelte sykdommer-tilstander krever uansett å bli medisinert.
schizofreni og bipolar foreksempel. men veldig mange vil tilbringe ett helt liv på sterke medisiner pga at de er uheldige med hvem de treffer i det offentlige.

Anonymkode: 2e232...662

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Synes det er meningsløst å sitte å sutre over "systemet" som ikke har annet å tilby enn medisiner mot mani. Meg bekjent er det kun medisiner, ECT og skjerming som hjelper mot mani. ECT krever frivillighet, og det har jeg aldri oppnådd hos manikere.

Hvis noen har ny kunnskap å tilføre verdenspsykiatrien ved at de kjenner til andre og dokumenterte tiltak som hjelper mot mani, så kom frem med det :-)

Skrevet

Meg bekjent er det kun medisiner, ECT og skjerming som hjelper mot mani. ECT krever frivillighet, og det har jeg aldri oppnådd hos manikere.

Brukes ECT ved behandling i maniske perioder? Jeg trodde det ble brukt mot depresjon? ... Men mulig erfaringene er begrenset ved mani ettersom at man må samtykke til ECT. Da jeg fikk ECT, så jeg kun deprimerte pasienter, inkl. meg selv... ;)

Skrevet

Jeg sutrer ikke, jeg spørr oppriktig, fordi jeg opplevde at medisinene ikke hjalp i det hele tatt. Annet enn at det fucket opp kroppen min. Jeg tror manien gled vekk av seg selv, ikke ved hjelp av medisinene. Men jeg skal skylde på meg selv som ukritisk tok imot alt de tilbydde av medisin istedet for å kreve ECT. Jeg visste dog ikke at ECT var et alternativ, men da skal jeg få skrevet ned i journal at om jeg skulle få en manisk psykose igjen, vil jeg ha ECT og ikke litium orfiril zyprexa cisordinol som gjør meg feit, rigid og tisser ut senga.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var ikke deg jeg siktet til når jeg skrev sutre.

Det er korrekt som du skriver at det er ikke alle som har umiddelbar og god effekt av medisiner. Vi har hatt flere slike pasienter. Uten bruk av måleverktøy er det ikke alltid lett å se effekten av medisiner på disse. Når vi imidlertid ratet dem blindt (av personale fra en annen post som ikke kjente til typen medisinering) med YMRS (Young Mania rating scale), så vi likevel en signifikant forskjell med og uten medisiner. Pasienten er ingen god rater av sin mani mens en er i manien, så at du ikke merket forskjell, er lett å forstå.

Fint om du får journalført at du ønsker ECT om du skulle få mani igjen. Enda bedre om du også sier det til dine nærmeste pårørende på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...