Gå til innhold

uføretrygd og leie leilighet

Anbefalte innlegg

Så du inrømmer du diskriminnerer uføretrygdede selv om de har stabil inntekt og "tjener" like mye som en kassamedarbeider på Rema?

Dette er bare trist;(

Anonymkode: ea69e...f3f

Jeg ville ikke leid ut til noen som jeg ikke trodde hadde økonomisk evne til å betale husleien helt regelmessig, det har jeg ikke råd til. Potensielle leieboere må dokumentere at det er sannsynlig at det ikke vil bli problemer med husleieinnbetaling (selv om man aldri kan være helt sikker).

Jeg ville heller ikke ha valgt leieboere som jeg tror kan ha store sosiale problemer. Dersom jeg opplever det som svært vanskelig å kommunisere med noen, så vil jeg ikke velge å leie ut til dem.

Etter å ha leid ut noen år, så har jeg blitt mer forsiktig enn jeg var opprinnelig.

Fortsetter under...

Jeg ville ikke leid ut til noen som jeg ikke trodde hadde økonomisk evne til å betale husleien helt regelmessig, det har jeg ikke råd til. Potensielle leieboere må dokumentere at det er sannsynlig at det ikke vil bli problemer med husleieinnbetaling (selv om man aldri kan være helt sikker).

Jeg ville heller ikke ha valgt leieboere som jeg tror kan ha store sosiale problemer. Dersom jeg opplever det som svært vanskelig å kommunisere med noen, så vil jeg ikke velge å leie ut til dem.

Etter å ha leid ut noen år, så har jeg blitt mer forsiktig enn jeg var opprinnelig.

Som sagt, det er trist at du skjærer alle uføre under en kam.

Hva tenker de om svake grupper i dagens samfunn, hvor individer må ta risikoen for å ansette dem eller leie ut bolig til dem, det funker jo ikke folk vil ikke risikere sine egne penger for å hjelpe andre (å være snill med andres penger er mye lettere). Burde vi hatt mer statlige jobber (isteden for trygd for de som folk ikke vil ansette) og enten flere kommunale boliger eller statlig garanti for leieforholdet hvor alt av skader på hus etc blir dekket inn garantert), eller synes du det funker bra idag at svake grupper skal få avslag på jobbsøknader og leiesøknader og føle seg som skikkelige tapere? :)

PS. svake grupper kastes nå ut av våre kommunale boliger og ut på leiemarkedet, fordi flyktningene skal jo ha et sted å bo dem også (de vil jo folk heller ikke leie ut til :P) , så her blir det noen 'utfordringer' fremover

Anonymkode: caec5...ac6

Jeg mener at man så avgjort burde ansette mange flere arbeidstakere med funksjonsnedsettelser i offentlig virksomhet. Enkelte av de funksjonshemmede er mot dette, fordi de mener at det vil føre til at "alle tror" at enhver med funksjonsnedsettelse har fått jobben gjennom kvotering og ikke kvalifikasjoner. Slik jeg ser det, så er det viktigere å ivareta svake gruppers mulighet til arbeid enn å ta hensyn til dette problemet.

Når det gjelder utleie, så hadde jeg selv gjerne leid ut til en vanskeligstilt familie dersom noen i kommunen/nav ville hjelpe til dersom det oppsto trøbbel. Slik det er nå, så verserer det for mange "rykter" om at ulike former for "garantier" fra nav har liten verdi den dagen det evt. oppstår problemer.

Dessverre er det som du sier, mye enklere å være grei med andres penger enn sine egne. Jeg ønsker å kunne betale regningene mine hver måned.

Annonse

Du skriver rett ut at uføre har "sosiale problemer", og at de er dårlige betalere.

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har derimot sagt at jeg vil være opptatt av betalingsevne og evt. sosiale vansker, og det gjelder enten folk er uføretrygdet eller ikke. Jeg har i tillegg sagt noe om hva som kan gjøre at jeg blir overbevist om at det ikke er grunn til bekymring.

Enslige uføretrygdede uten en eller annen form for tilleggsinntekt/formue vil neppe ha betalingsevne til å betale den husleien jeg skal ha.

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har derimot sagt at jeg vil være opptatt av betalingsevne og evt. sosiale vansker, og det gjelder enten folk er uføretrygdet eller ikke. Jeg har i tillegg sagt noe om hva som kan gjøre at jeg blir overbevist om at det ikke er grunn til bekymring.

Enslige uføretrygdede uten en eller annen form for tilleggsinntekt/formue vil neppe ha betalingsevne til å betale den husleien jeg skal ha.

Et uført par kan godt ha 40.000 utbetalt i måneden til sammen, og da har de nok råd. 

Sånn at det blir flere friske uten jobb?

Mange med funksjonsnedsettelser vil gjøre like god jobb som såkalt friske. Jeg synes alle som ønsker det bør få en mulighet i arbeidslivet - særlig i ung alder - og funksjonshemmede kan trenge kvoteringsordninger for å få den muligheten.

Jeg har leieinntekt fra to leiligheter og bruker den ene av de til å leie i hjembyen min, samt uføretrygd. Utleiemegleren styrer med den ene leiligheten iallfall, kanskje de kan være en mulighet for meg, ved at jeg bruker de fra før?

Anonymkode: 5395e...ee4

Jeg har leieinntekt fra to leiligheter og bruker den ene av de til å leie i hjembyen min, samt uføretrygd. Utleiemegleren styrer med den ene leiligheten iallfall, kanskje de kan være en mulighet for meg, ved at jeg bruker de fra før?

Du har gode forklaringer på hvorfor du skal leie, og du har også betydelig inntekt i tillegg til uføretrygden. Jeg tror du vil få leid en leilighet. Du kan jo starte med å forhøre deg med Utleiemegleren.

Hva tenker de om svake grupper i dagens samfunn, hvor individer må ta risikoen for å ansette dem eller leie ut bolig til dem, det funker jo ikke folk vil ikke risikere sine egne penger for å hjelpe andre (å være snill med andres penger er mye lettere). Burde vi hatt mer statlige jobber (isteden for trygd for de som folk ikke vil ansette) og enten flere kommunale boliger eller statlig garanti for leieforholdet hvor alt av skader på hus etc blir dekket inn garantert), eller synes du det funker bra idag at svake grupper skal få avslag på jobbsøknader og leiesøknader og føle seg som skikkelige tapere? :)

Vi har et system som skaper tapere, og som sørger for at de forblir tapere livet ut. Har man problemer og ikke er A4 er man uønsket, både på jobbmarkedet og leiemarkedet.

S. svake grupper kastes nå ut av våre kommunale boliger og ut på leiemarkedet, fordi flyktningene skal jo ha et sted å bo dem også (de vil jo folk heller ikke leie ut til :P) , så her blir det noen 'utfordringer' fremover

Ufordringer ja, det kan man trygt si. Og hvem kommer dette til å gå ut over? Ikke rart flest trygdede stemmer Frp.

Mange med funksjonsnedsettelser vil gjøre like god jobb som såkalt friske. Jeg synes alle som ønsker det bør få en mulighet i arbeidslivet - særlig i ung alder - og funksjonshemmede kan trenge kvoteringsordninger for å få den muligheten.

Skal du uføretrygde de friske og raske da, siden det ikke finnes jobb til alle? Eller skal de friske måtte gå på sosialen og leve på sofaen hos venner? 

Annonse

Skal du uføretrygde de friske og raske da, siden det ikke finnes jobb til alle? Eller skal de friske måtte gå på sosialen og leve på sofaen hos venner? 

Arbeidsmarkedet er ikke fullt så statisk som du ser ut til å forutsette. Det er ikke slik at hver gang en ny person får en jobb så er det også en som  blir arbeidsledig.

Jeg vet ikke om jeg ville vært skeptisk til en ufør. Jeg er det selv. Men jeg vil altid sjekke dersom jeg skal leie ut igjen. Forrige gang, så var det en som kom på visning, og jeg tilbydde meg å kjøre hen hjem, og han var den eneste som hadde møtt opp. I bilen merket jeg han luktet sterkt av alkohol, da ble det til att jeg tok en referansesjekk, ang hens jobb, og det viste seg att han løy om det også. Hadde han møtt opp uten att jeg merket alkohollukten så hadde han fått leie, og han ville ikke blitt sjekket nøyere. Personlig kjemi spilte altså mest for meg, for før jeg merket alkohollukten, så var  jeg nesten klar til å leie til han.

Ett par år senere skulle jeg leie ut igjen, og det gjorde jeg mer på "feelingen", snakk om å drite meg ut, hun som fikk leiligheten, betalte ikke en gang første leie fult ut.. Og hver måned så var det forsinkelser og bare delvis betaling.... Hun sa hun var lærer, om det stemte vet jeg ikke... Så trynefaktoren hjalp ikke da, men i begge tilfellene så var det den som avgjorde det..

Nå er det ganske mange støtteordninger for trygdede, som førstegangsboliglån, kommunale leiligheter, bostøtte,utleieboliger i regi av boligbyggelag med program for "svake grupper", osv. Så Jeg har i allefall sluppet billig unna som ufør. Men da i regi av slike tilbud..

Endret av Inner self

Jeg vet ikke om jeg ville vært skeptisk til en ufør. Jeg er det selv. Men jeg vil altid sjekke dersom jeg skal leie ut igjen. Forrige gang, så var det en som kom på visning, og jeg tilbydde meg å kjøre hen hjem, og han var den eneste som hadde møtt opp. I bilen merket jeg han luktet sterkt av alkohol, da ble det til att jeg tok en referansesjekk, ang hens jobb, og det viste seg att han løy om det også. Hadde han møtt opp uten att jeg merket alkohollukten så hadde han fått leie, og han ville ikke blitt sjekket nøyere. Personlig kjemi spilte altså mest for meg, for før jeg merket alkohollukten, så var  jeg nesten klar til å leie til han.

Ett par år senere skulle jeg leie ut igjen, og det gjorde jeg mer på "feelingen", snakk om å drite meg ut, hun som fikk leiligheten, betalte ikke en gang første leie fult ut.. Og hver måned så var det forsinkelser og bare delvis betaling.... Hun sa hun var lærer, om det stemte vet jeg ikke... Så trynefaktoren hjalp ikke da, men i begge tilfellene så var det den som avgjorde det..

Nå er det ganske mange støtteordninger for trygdede, som førstegangsboliglån, kommunale leiligheter, bostøtte,utleieboliger i regi av boligbyggelag med program for "svake grupper", osv. Så Jeg har i allefall sluppet billig unna som ufør. Men da i regi av slike tilbud..

men jeg kvalifiserer sikkert ikke til de støtteordningene siden jeg er eier av to leiligheter :/

men et familiemedlem sier jeg bør leie i hjembyen min i ett år før jeg er sikker på at jeg vil brenne alle broer til der jeg bor nå. hadde vært lettere å bare solgt og kjøpt.

AnonymBruker

Når jeg leser om alle fordommene i denne tråden er jeg glad jeg ikke er på leiemarkedet.

Hva mener du med fordommer? Mange på dol forteller åpent år etter år at de kun sitter inne, kun er utomhus når de handler mat, at de ikke vasker eller rydder etc og jeg syns det ikke forståelig at folk ønsker å vite hvorvidt deres nye leietaker lever livet på den måten. Vi leier også ut en hel etasje, og jeg ville definitivt ikke leid ut til en person jeg ikke trodde behersket det å bo og leve på en nogenlunde ok måte. Vedkommende skal tross alt inn i mitt hus.

Til trådstarter: Jeg ville blitt svært skuffet og forsøkt å heve kontrakten dersom jeg hadde blitt løyet til av en leietaker. Jeg anbefaler deg å være ærlig, selv om dette kan bety at du må bruke lenger tid på å få leiekontrakt.

Anonymkode: 0ffc5...1ce

Vi leier ut kun til enslige, godt voksne (40+). Grunnen? Vi dreit skikkelig på draget da vi leide ut til et ungt par hvor begge var i jobb og antok da at det ikke ville bli noen problemer med husleie f.eks. Dengang ei. Vi måtte purre på husleia omtrent hver mnd og jeg skal love deg at vi hoppet i stolen da de ringte fra strømleverandøren og sa at de kom til å stenge strømmen i 2. etg ettersom strømregningen der ikke var betalt! I tillegg dro de med seg kattunger inn (de hadde fått lov til å ha EN voksen katt) som de ikke brydde seg videre om å gjøre husrene. Vi brukte mange uker på å rengjøre leiligheten etter dem.

Etter det har vi leid ut til voksne, enslige og det har vært helt problemfritt, vi har kun hatt trivelige folk som har betalt husleia i tide. :) Han som bor her nå har litt problemer med alkohol og har blitt ufør, men husleia kommer inn og det er ikke noe styr med ham på noen måte så han får bli. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...