Gå til innhold

NHD/Sannsynligvis psykisk betinget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mann. 46 år. Overvektig men røyker ikke. Har hatt trykk over brystet de siste 2-3 dagene. Føles ut som det er en "klump" der. Ingen andre symptomer. Er noe utsatt for psykisk belastning for tiden.

Er dette mest sannsynlig psykiske betinget eller bør man oppsøke lege?

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 03fc2...002

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I motsetning til de andre brukerne, vil jeg som ansatt lege på dette nettstedet ha et visst ansvar for de råd jeg gir. Da det er umulig uten å ha sett deg, og kun ut fra de opplysninger du gir her, å si noe om sannsynlighet for det ene eller andre, kan du ikke få et slikt svar fra meg.

To forhold kan jeg nevne: 1. Om ubehaget blir verre i anstrengelse og bedre i ro, taler det i retning hjerteårsak. 2. Om du fikk en generell sykdomsfølelse samtidig med trykket i brystet, kan det også tale i retning av somatisk årsak (særlig hvis følelsene dine vanligvis er til å stole på ).

Skrevet

Jeg er ikke lege og ikke ansatt på DOL, så jeg kan jo tenke litt mer høyt her. Ved nyoppståtte brystsmerter/trykk i brystet så vil det jo koste deg lite å oppsøke lege for å ta et EKG. Har du et normalt EKG samtidig som du har brystsmerter så er smertene med høy sannsynlighet ikke hjerterelaterte. Er legen i tvil så henviser han videre, enten til sykkeltest eller til mer avanserte undersøkelser.

I stedet for å kaste ansvaret over på en lege som ikke har mulighet til å undersøke deg (og du gir jo veldig lite opplysninger her, f.eks blir smertene verre ved anstrengelse, hvordan er blodtrykket ditt, kolesterolet, har du familiehistorikk med tidlig hjertesykdom) så ville jeg heller dratt til et legekontor som har åpent, evt. en legevakt, og tatt et EKG og fått et kvalifisert svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...