Gå til innhold

Godt nytt år :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir det stille og rolig, bare familien hjemme og det er godt. Skal ikke ta vival i dag, bare ta det med ro. Ønsker alle her inne et et godt nytt år, og mange gleder i det nye året som kommer :-)

Skrevet

Takk for det, Stjernestøv! :) Ønsker også deg et riktig godt nytt år 2016, og alt godt i året som kommer! :)

Anonymkode: 343e9...870

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Tusen takk og Godt Nytt År til deg Stjernestøv og alle dere andre DOL'ere:-) Håper dere får en fin dag uansett hvordan den feires:-)

De beste ønsker til alle for 2016!:-)

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Her blir det stille og rolig, bare familien hjemme og det er godt. Skal ikke ta vival i dag, bare ta det med ro. Ønsker alle her inne et et godt nytt år, og mange gleder i det nye året som kommer :-)

Tusen takk Stjernestøv, og selvsagt ønsker jeg deg og alle andre her på DOL en flott nyttårsfeiring som en fin inngang på 2016. Jeg håper at 2016 blir et godt år for alle av oss. Husk at vi er med og former hvordan året skal bli. Vi har hele tiden valg om å påvirke og gjøre det beste ut av situasjoner, selv om det kanskje ikke føles slik i det daglige.

Jeg og samboeren min tar en rolig kveld. Samboeren går trolig ut en tur for å se på fyrverkeriet til naboene mens jeg er inne og trygger hunden min. Han reagerer ikke på fyrverkeri. Han er en trygg hund i seg selv slik sett, men vil ikke at han skal være alene. Mens vi koser oss med god mat, skal han få et margbein å kose seg med. Det kan han jobbe med i et par timer, men han er svært så fornøyd og ivrig når jeg hjelper ham med å få ut siste rester av margen :)

Skrevet

Tusen takk Stjernestøv, og selvsagt ønsker jeg deg og alle andre her på DOL en flott nyttårsfeiring som en fin inngang på 2016. Jeg håper at 2016 blir et godt år for alle av oss. Husk at vi er med og former hvordan året skal bli. Vi har hele tiden valg om å påvirke og gjøre det beste ut av situasjoner, selv om det kanskje ikke føles slik i det daglige.

Vitenskap tyder nok helst på at vi ikke har noen valg. Men godt nytt år, håper dere er heldige alle mann/kvinn.

Skrevet

Vitenskap tyder nok helst på at vi ikke har noen valg. Men godt nytt år, håper dere er heldige alle mann/kvinn.

Vitenskap eller ikke:

- Du har et valg om å ligge å deppe i sengen eller stå opp og gjøre det beste ut av dagen (selv om den er tung)
- Du har et valg om å sitte inne å ha tankekaos eller gå deg en tur ut for å få fokus på noe annet
- Du har et valg om å være destruktiv mot deg selv eller gjøre gode ting for deg selv
- Du har et valg om du vil fremstå som positiv eller negativ ovenfor dine omgivelser

... og mye mer ...

Skrevet

Vitenskap eller ikke:

- Du har et valg om å ligge å deppe i sengen eller stå opp og gjøre det beste ut av dagen (selv om den er tung)
- Du har et valg om å sitte inne å ha tankekaos eller gå deg en tur ut for å få fokus på noe annet
- Du har et valg om å være destruktiv mot deg selv eller gjøre gode ting for deg selv
- Du har et valg om du vil fremstå som positiv eller negativ ovenfor dine omgivelser

... og mye mer ...

Er du uenig i vitenskapen da?

Skrevet

Ikke i utgangspunktet, men jeg vil gjerne at du lenker til et sted som motbeviser mitt syn (helst på norsk).

Skrevet

Vitenskap eller ikke:

... og mye mer ...

Nei, det er en overforenkling.

Stadig flere hjerneforskere tror den frie viljen er en illusjon.

http://www.aftenposten.no/kultur/Fri-vilje-under-press-6832485.html

Skrevet

Gud gav oss den frie vilje når han skapte de første mennesker Adam og Eva og innstiftet det første ekteskapet.

Anonymkode: 17dcd...8da

Skrevet

Hei!

Godt nytt år:-)

Barna er kjempeglade og fornøyde med bare en stille nyttårsaften uten gjester:-)

Maten ble fantastisk:-) og sjokoladefondanten perfekt, akkurat det siste har vært en liten utfordring for meg, men nå har jeg knekt, forndantkoden:-)

De beste ønsker for deg nå på kvelden, og for året som kommer, til deg og alle andre på dol:-)

Skrevet

Vitenskap eller ikke:

... og mye mer ...

For meg er dette strenge men veldig nyttige ord. Jeg har skikkelig kjærlighetssorg og venter bare til rakettene har lagt seg sånn at jeg kan legge meg å gråte på puten. Disse følelsene lar seg ikke snakke eller tenke bort. Men i morgen skal jeg være skikkelig vennlig mot meg selv og vokte meg vel for å tenke grusomme tanker om en strevsom og ensom fremtid.

Om ett minutt er klokken slagen og jeg gir fullstendig faen. Men jeg får vel sprette Mozellen......

Godt nyttår alle sammen! Vi fikk skålt og ønsket hverandre et riktig godt nytt år! Kanskje det ikke blir så verst allikevel?

Skrevet

http://www.aftenposten.no/kultur/Fri-vilje-under-press-6832485.html

Jeg har lest. Her tror jeg man har de som tror på teorien og den som ikke tror på teorien. Selv om mye er bestemt på forhånd, vil jeg fremdeles hevde at vi kan gjøre egne valg selv om noe kanskje er gitt.

Selv fikk jeg assosiasjon til Rousseaus tanker om barn og negative oppdragelse; der barnet skal lære når barnet selv er klar for det. Om noe er forutbestemt, må det være i hans teorier. Siterer "Hva er pedagogikk" av G. Imsen s. 18): "Barnet er ingen voksen i miniatyr, men et lite menneske med sin egenart msom voksne må respektere. La barn være barn før de blir voksne, for det er slik naturen har villet det. La det få utforske og lære gjennom sine erfaringer. Ikke gjennom de voksenes forklaringer. Barnet gjør spontant det riktige og hvis det gjør noe galt er det fordi de har lært det av de voksne. Ikke press barnet til å lære før det selv vil. Om man ikke venter at Emil skal lære å lese før han er 15 år gammel, vil han kanskje lære det tidligere av seg selv, mente han."

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest. Her tror jeg man har de som tror på teorien og den som ikke tror på teorien. Selv om mye er bestemt på forhånd, vil jeg fremdeles hevde at vi kan gjøre egne valg selv om noe kanskje er gitt.

Hvis både fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig betyr vel det at alt er forutbestemt? Hvem vet.

Anonymkode: 53094...790

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å forske på. Universet er uansett bygd opp omkring naturlovene...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å forske på. Universet er uansett bygd opp omkring naturlovene...

kjenner man til alle naturlover? 

Skrevet

kjenner man til alle naturlover? 

Nei, men fri vilje kan da ikke ha noe å gjøre med lovmessighet å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...