Gå til innhold

NHD medisin som gjør at man bryr seg mindre om andre/omverdenen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisiner kan gjøre slik at man får litt bedre selvtillit, ikke blir så paranoid og tror at andre snakker om en og er imot en?

Anonymkode: 9f589...dde

stjernestøv
Skrevet

Hvilken medisiner kan gjøre slik at man får litt bedre selvtillit, ikke blir så paranoid og tror at andre snakker om en og er imot en?

Antipsykotika? Men vil ikke anbefale det heller. 

Skrevet

"Antiskeptika" som NHD kaller det. Altså antipsykotika i lave doser.

AnonymBruker
Skrevet

Tro det eller ei, men fysisk aktivitet hjelper. Ellers alle aktiviteter, mentale som fysiske, alene - eller sosiale - som er med på å bygge opp under mestringsfølelsen din.

Anonymkode: 818f5...28e

AnonymBruker
Skrevet

Benzo.

Anonymkode: 93194...647

AnonymBruker
Skrevet

Benzo.

Ok, men jeg mente egentlig en medisin som man kan/skal bruke daglig

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette bare er et "angrep" på meg... fordi jeg jo driter i hva andre føler og mener om meg. Men hvis folk spytter for å demonstrere at de avskyr meg så går det inn på meg. Det er sosial angst forankret i paranoia, ikke dårlige vurderinger av en selv. Så sånn er det.

Men, hvis TS har et genuint innlegg/problem, så går nok svaret på spørsmålet litt ut på om dette er forankret i negativt selvbilde eller paranoide tanker.

Anonymkode: 2ef25...32f

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette bare er et "angrep" på meg... fordi jeg jo driter i hva andre føler og mener om meg. Men hvis folk spytter for å demonstrere at de avskyr meg så går det inn på meg. Det er sosial angst forankret i paranoia, ikke dårlige vurderinger av en selv. Så sånn er det.

Men, hvis TS har et genuint innlegg/problem, så går nok svaret på spørsmålet litt ut på om dette er forankret i negativt selvbilde eller paranoide tanker.

Anonymkode: 2ef25...32f

whaat?

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette bare er et "angrep" på meg...

Det tror jeg ikke det var, vel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer litt an på hva du egentlig spør om:

Hvis dette er mer nærtagenhet/litt for tynt sosialt skinn, er det gjentagende ganger vist at SSRI gjør en noe tøffere og mindre nærtagende.

Hvis det derimot går over mot en tanke om at stort sett vil folk en vondt. At de har en vond vilje og er imot en, er det som ISW sier "antiskeptika" som er korrekt medisinering. Dvs antipsykotika i lave doser.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hva du egentlig spør om:

Hvis dette er mer nærtagenhet/litt for tynt sosialt skinn, er det gjentagende ganger vist at SSRI gjør en noe tøffere og mindre nærtagende.

Hvis det derimot går over mot en tanke om at stort sett vil folk en vondt. At de har en vond vilje og er imot en, er det som ISW sier "antiskeptika" som er korrekt medisinering. Dvs antipsykotika i lave doser.

Er Risperdal depot 25 ml og Zyprexa 7,5 mg (sammen) å regne som "lav dose"?

Anonymkode: eda8f...4b1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Risperdal consta 25 mg/2 uker + Zyprexa tabl 7,5 mg er lave antipsykotiske doser, men gode antiskeptikadoser.

Skrevet

Jeg opplever selv at 40-60 mg Zeldox er en fin antiskeptisk dose for meg. Jeg retter skepsisen mye innover "er det noe galt med meg" - ref navnet mitt på DOL. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever selv at 40-60 mg Zeldox er en fin antiskeptisk dose for meg. Jeg retter skepsisen mye innover "er det noe galt med meg" - ref navnet mitt på DOL. 

Fra en skeptiker til en annen: Hva slags bivirkninger opplever du med denne medisinen?

Skrevet

Noen av oss må opp i høyere doser enn vanlig. På Seroquel står det at maksimal døgndose er 800 mg, men jeg måtte opp i 1200 mg for å få riktige verdier. Når jeg brukte Zyprexa, varierte de/jeg dosen mellom 20-25 mg. Jeg tror hverken det er noe galt med meg eller deg, bare normale variasjoner av befolkningen :) (håper jeg... ;) )

Skrevet

Fra en skeptiker til en annen: Hva slags bivirkninger opplever du med denne medisinen?

På den dosen, meget lite. Kanskje noe redusert energi og litt dempede følelser. På høyere doser blir energiløsheten mer framtredende og jeg blir også veldig trøtt. 

AnonymBruker
Skrevet

På den dosen, meget lite. Kanskje noe redusert energi og litt dempede følelser. På høyere doser blir energiløsheten mer framtredende og jeg blir også veldig trøtt. 

Takk for svar! :) Nyttig å høre om andres erfaringer, og godt å høre du opplever lite bivirkninger. :) Og godt nyttår, forresten! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...