Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en jente på 38 som i det siste har lagtmye vekt på å øke inntaket av frukt og grønt. Jeg spiser nå fire frukt hver dag, har salat til lunsj og og ofte råkost ved siden av middagen. Problemet er at jeg har fått mye luft i magen, mye mer enn før. Det er plagsomt, særlig fordi jeg jobber blant mange mennesker og frykter at jeg ikke skal klare å kontrollere "utslippene". Hva kan jeg gjøre for å slippe dette problemet?

Hilsen fisefin

Anonymkode: faa24...d10

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409266-mye-luft-i-magen/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Og gratulerer med et økt inntak av frukt og grønnsaker! Luftproblemene du opplever nå er rett og slett tarmbakterienes måte å feire at de har fått mer næring å jobbe med, de øker produksjonen av gasser som er gunstige for både tarmen og resten av kroppen. Heldigvis roer dette seg som regel innen noen uker, når bakteriene stabiliserer produksjonen noe etter hvert. Fordelen med mye luftavgang når du spiser mye frukt og grønt er at selve lukten ikke er like dominerende som når man spiser store mengder kjøtt og lite frukt og grønnsaker, med mindre du har økt på med bønner og erter som jo kan gi en spesiell lukt. For å kontrollere utslippene er det en fordel med en sterk bukmuskulatur, eller core-styrke om du vil. Dersom magemusklene er for slappe vil buktrykket avta, og det er lettere å oppleve luftavgang uten at man ønsker det. Så det er mulig at noen mageøvelser vil kunne hjelpe deg? Legg da vekt på de skrå musklene i mageregionen, og styrk også ryggmusklene, som også påvirker buktrykket.

Lykke til med en mer luktfri hverdag!

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409266-mye-luft-i-magen/#findComment-3671644
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...