Gå til innhold

hva om jeg bare går på fluoxetin og ikke abilify?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

Jeg har dødsangst og den er verst. Ikke sinne og uro. Derfor velger jeg å slutte på de 5 mg abilify jeg har gått på i en uke etter jeg hsr gått en god stund på 15 mg abilify, og beghnte med fprferdelig uregelmessig hjertebank. Abilify kan være årsaken til at jeg har svært uregelmessig og svimmelgjørende hjerterytme som sikkert har utviklet seg av lang tids abilifybruk og som sikkert går bort igjen etter slutt med abilify. Men angsten er sterk derfor vil jeg fortsette å gå på flu oxetin.

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Jeg har dødsangst og den er verst. Ikke sinne og uro. Derfor velger jeg å slutte på de 5 mg abilify jeg har gått på i en uke etter jeg hsr gått en god stund på 15 mg abilify, og beghnte med fprferdelig uregelmessig hjertebank. Abilify kan være årsaken til at jeg har svært uregelmessig og svimmelgjørende hjerterytme som sikkert har utviklet seg av lang tids abilifybruk og som sikkert går bort igjen etter slutt med abilify. Men angsten er sterk derfor vil jeg fortsette å gå på flu oxetin.

Fluoxetin brukes vanligvis mot depresjon og tvangslidelser. Kanskje den uregelmessige hjertebanken din rett og slett bunner i din sterke dødsangst? Jeg har aldri hatt det, men jeg kan tenke meg at man da er redd for å dø og lytter mer eller mindre bevisst til kroppen etter signaler som kan føre til død, f.eks. hjertesvikt.

Skrevet

Du bør ikke endre medisineringen din selv, det blir det bare rot av. Hvis du ønsker endringer, så bør du først snakke med lege.

Blomsterfluen
Skrevet

Fluoxetin brukes vanligvis mot depresjon og tvangslidelser. Kanskje den uregelmessige hjertebanken din rett og slett bunner i din sterke dødsangst? Jeg har aldri hatt det, men jeg kan tenke meg at man da er redd for å dø og lytter mer eller mindre bevisst til kroppen etter signaler som kan føre til død, f.eks. hjertesvikt.

ok. Så fluoxetin hjelper ikke mot angst?

Blomsterfluen
Skrevet

I dag på butikken så var jeg nervøs, og da jeg fikk kraftig piping i venstre øret ble jeg redd og når vi gikk til bilen og satte oss inn, følte jeg meg skjev og i en paralell verden.

Skrevet

Etter at du gikk fra 15 til 5 mg Abilify har det vært en sterk oppblomstring av tråder med bisarre og underlige tema fra deg.

Ville absolutt ikke tuklet noe mer med dette selv.

Blomsterfluen
Skrevet

Når noen prater med meg når jeg er redd og vil rømme inn i leiligheten, blir jeg sint.

Blomsterfluen
Skrevet

Etter at du gikk fra 15 til 5 mg Abilify har det vært en sterk oppblomstring av tråder med bisarre og underlige tema fra deg.

Ville absolutt ikke tuklet noe mer med dette selv.

ok. Vet du om fluoxetin hjelper mot angst? Jeg har grusomt med dødsangst for tiden.

Skrevet (endret)

ok. Vet du om fluoxetin hjelper mot angst? Jeg har grusomt med dødsangst for tiden.

Ja, den hjelper men det tar tid. Ofte flere måneder.

Abilify kan også ha angstdempende effekt.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Nei, ikke i følge Felleskatalogen. Der står "angst" oppført som en bivirkning, men jeg tror det hadde stått mer om det om angsten hadde vært så omfattende som du beskriver den.

På indikasjoner på Fluoxetin står det: Depresjon. Korttidsbehandling av bulimia nervosa i de tilfeller der pasienten ikke har hatt tilstrekkelig effekt av psykoterapi alene. Tvangslidelser.

Blomsterfluen
Skrevet

Nei, ikke i følge Felleskatalogen. Der står "angst" oppført som en bivirkning, men jeg tror det hadde stått mer om det om angsten hadde vært så omfattende som du beskriver den.

På indikasjoner på Fluoxetin står det: Depresjon. Korttidsbehandling av bulimia nervosa i de tilfeller der pasienten ikke har hatt tilstrekkelig effekt av psykoterapi alene. Tvangslidelser.

ok. Hva hjelper mot angst, som ikke gir vektøkning eller forhøyet kolesterol og ikke gir hjertebivirkninger, da?

Skrevet

ok. Hva hjelper mot angst, som ikke gir vektøkning eller forhøyet kolesterol og ikke gir hjertebivirkninger, da?

Det som hjelper mot angst er eksponering og stå i situasjonen som fremkaller angst, for situasjonen er ikke farlig for deg, bare veldig ubehagelig og du får en trang til å komme ut av den angstfulle situasjonen (som når du gikk ut av butikken). Denne behandlingen er helt uten bivikninger :)

Jeg vil ikke uttale meg om "hjertebivirkninger", men Cipralex og Efexor vet jeg brukes mot angst.

Indikasjoner for Efexor: Depressive episoder. Profylaktisk mot tilbakefall av depressive episoder. Generalisert angstlidelse (GAD). Sosial angstlidelse (SAD). Panikklidelse, med eller uten agorafobi.

Indikasjoner for Cipralex: Behandling av depressive episoder. Behandling av panikklidelse med eller uten agorafobi. Behandling av sosial fobi. Behandling av generalisert angstlidelse. Behandling av tvangslidelse (OCD).

Det finnes trolig flere på markedet. Dette må du diskutere med legen din som kjenner deg godt og din sykdomshistorie. Jeg er ikke kyndig til å anbefale hverken det ene eller det andre, men kom her med to eksempler jeg har hørt om at brukes.

Jeg nevnte på helseangst. Du kan jo lese dette. Jeg fant følgende:

Hva er hypokondri?
Hypokondri er overdreven helseangst eller sykdomsangst. Det vesentlige kjennetegnet er vedvarende opptatthet av muligheten for å ha en eller flere alvorlige og fremadskridende kroppslige (somatiske) sykdommer. Pasienten gir uttrykk for vedvarende somatiske plager, selv normale eller trivielle fornemmelser og utslag tolkes ofte som unormale eller foruroligende av pasienten. I befolkningen generelt i vestlige land er forekomsten funnet å være 0,2-1,3%, avhengig av hvor strenge kriterier man krever. Forekomsten i allmennpraksis synes å ligge på 3-6% i følge utenlandske studier.

og:

Diagnostiske kriterier
Karakteristisk for tilstanden er vedvarende opptatthet av muligheten for å ha en eller flere alvorlige og fremadskridende somatiske lidelser. Pasienten gir uttrykk for vedvarende somatiske foruroligende av pasienten, og oppmerksomheten konsentreres vanligvis rundt bare ett eller to organer eller kroppssystemer. Uttalt depresjon og angst er ofte til stede og kan gjøre slike tilleggsdiagnoser berettiget.

Det kan i en del tilfeller være vanskelig å fastslå at pasienten lider av hypokondri. Andre forklaringer eller samtidige diagnoser kan være depresjon, generalisert angstlidelse, panikklidelse, tvangslidelse, paranoid psykose og somatiseringslidelse.

Her kan du lese hele artikkelen fra NHI.no.

Blomsterfluen
Skrevet

Ok. Hvorfor skal jeg da stole på legen jeg går til, når hun driver å gir meg piller mot angst som ikke engang hjelper mot angst men bare gjør den verre?

Skrevet

Ok. Hvorfor skal jeg da stole på legen jeg går til, når hun driver å gir meg piller mot angst som ikke engang hjelper mot angst men bare gjør den verre?

Du kan selvsagt bytte lege. Du kan bytte fastlege to ganger i løpet av ett år, om jeg ikke husker feil. Om du ellers er fornøyd med legen du har i dag, ville jeg tatt opp med henne ang. medisineringen.

"Jeg har forstått at Fluoxitin ikke hjelper mot angst, men har hørt at andre SSRI-er gjør det."

Du kan nevne Efexor og Cipralex, men hun må se om ev. nødvendige forsiktighetsregler ift. deg og din helse for øvrig går sammen. Fastleger har nok ikke full oversikt over alle psykoffarmaka og hva de brukes mot og jeg vil tro hun har satt deg på Fluoxitin i god tro.

Blomsterfluen
Skrevet

Du kan selvsagt bytte lege. Du kan bytte fastlege to ganger i løpet av ett år, om jeg ikke husker feil. Om du ellers er fornøyd med legen du har i dag, ville jeg tatt opp med henne ang. medisineringen.

"Jeg har forstått at Fluoxitin ikke hjelper mot angst, men har hørt at andre SSRI-er gjør det."

Du kan nevne Efexor og Cipralex, men hun må se om ev. nødvendige forsiktighetsregler ift. deg og din helse for øvrig går sammen. Fastleger har nok ikke full oversikt over alle psykoffarmaka og hva de brukes mot og jeg vil tro hun har satt deg på Fluoxitin i god tro.

ok. Vet psykiatere bedre enn legen når det kommer til ssri?

AnonymBruker
Skrevet

Mange for angsthjelp av den, men det kan ta litt tid før virkningen kommer (4-6 uker).

Anonymkode: 99ab7...f78

AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 99ab7...f78

Skrevet

Det vil jeg tro. De har jo tatt spesialisering innenfor psykiatri og kan mye mer om medisiner rettet mot psykiske lidelser enn hva en "vanlig" fastlege har. Kanskje NHD kan utfylle :)

Skrevet

Du må ikke se deg blind på Felleskatalogen, verken på indikasjoner eller bivirkninger. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du går altfor langt i å uttale deg konkret (og delvis feilaktig) om medisiner i denne tråden. Dette bidrar neppe konstruktivt.

Anonymkode: c23ec...80c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...