Gå til innhold

er det verdt å få en diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

viss man har vært alvorlig deprimert lenge og ikke har fått noen diagnose (angående depresjonen) og antideppressivaen ikke hjelper.. jeg har ihvertfall selvmordstankeanfall kanskje 1 gang i uka.

er det verdt å dra til fastlegen å be om utreding/diagnose?

Anonymkode: ad78a...980

Skrevet

viss man har vært alvorlig deprimert lenge og ikke har fått noen diagnose (angående depresjonen) og antideppressivaen ikke hjelper.. jeg har ihvertfall selvmordstankeanfall kanskje 1 gang i uka.

Det er et forsøk verdt. Om du får noe hjelp er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Diagnoser er til for de som du kommer i kontakt med i helsevesenet eller nav, diagnosen forklare i grove trekk hva du har for problemer .Med diagnosen følger ofte en retningslinje for behandling og /eller utløser rettigheter i helsetjenesten og nav.

For egen del trenger kan det være både og å ha en diagnose, noen bruker sin diagnose til innsikt og til å jobbe med seg selv ,mens noen bruker diagnosen for alt den er verdt til å ikke ta tak i eget liv,spesielt gjelder dette i psykiatrien 

Anonymkode: 1552b...f60

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går med depresjon og ikke får hjelp av AD, så ville nok jeg anbefale deg å prøve å få en "second opinion". Depresjon er jo ikke noe særlig....... .... .....

Anonymkode: b2218...20b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går med depresjon og ikke får hjelp av AD, så ville nok jeg anbefale deg å prøve å få en "second opinion". Depresjon er jo ikke noe særlig....... .... .....

Anonymkode: b2218...20b

Jeg har aldri fått en "first opinion" engang vedrørendde depresjonen. 

Den gangen jeg først tok kontakt med fastlegen fordi jeg var meget suicidal og deprimert, skrev han ut en resept på fluoxetin og det var det. (jeg sa klart i fra at depresonene gikk opp og ned veldig ofte, og jeg sa klart ifra at det var alvlorige )

Litt rart at ingen noen gang har gidde å utrede meg..? men det er jo jeg som må lide :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du vil sannsynligvis ha stor nytte av en diagnostisk utredning hos en spesialist.

Skrevet

Du vil sannsynligvis ha stor nytte av en diagnostisk utredning hos en spesialist.

Jeg lurer veldig på hva det egentlig innebærer? Til hvem/hvor, mer spesifikt, blir man henvist om man ber fastlegen om å få utredning hos spesialist?

AnonymBruker
Skrevet

er utredning for å finne ut om jeg har rbipolar, tilbakevendende depresjon, eller vanlig depresjon, gjør fatslegen det iløpet av en legetime?

ts

AnonymBruker
Skrevet

er utredning for å finne ut om jeg har rbipolar, tilbakevendende depresjon, eller vanlig depresjon, gjør fatslegen det iløpet av en legetime?

Du må nok en ha grundigere utredning enn det.

Anonymkode: 91b6e...15b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til utredning nå på DPS og det tar sin tid. Er inne i den 4. mnd. med terapi/utredning, men ting tar tid når man møter på små og store hindringere hele tiden. Er der en gang i uka.
For meg er det ikke så viktig med selve diagnosen, men at jeg finner en måte jeg kan leve på et normalt liv igjen.

Anonymkode: 63f2c...e71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til utredning nå på DPS og det tar sin tid. Er inne i den 4. mnd. med terapi/utredning, men ting tar tid når man møter på små og store hindringere hele tiden. Er der en gang i uka.
For meg er det ikke så viktig med selve diagnosen, men at jeg finner en måte jeg kan leve på et normalt liv igjen.

Men da er vel ikke utredning dem gjør, bare terapi vel? når dem utreder pleier man vel oftest å bare få et skjema man må fylle ut og kanskje svare på noen spørsmål muntlig også da..

AnonymBruker
Skrevet

Men da er vel ikke utredning dem gjør, bare terapi vel? når dem utreder pleier man vel oftest å bare få et skjema man må fylle ut og kanskje svare på noen spørsmål muntlig også da..

Jeg fikk begge deler samtidig. 

Anonymkode: 03ef0...633

AnonymBruker
Skrevet

Det er utredning dem gjør og ja jeg har svart på noen skjema, men er ennå ikke ferdig. Det har tatt litt tid siden jeg var veldig dårlig en periode.

Vet ikke utredning er forskjellig fra plass til plass, dem er veldig grundig. Har aldri blitt utredet på denne måten så jeg vet ikke helt hvordan det foregår.

Skrevet (endret)

Ja absolutt. Jeg fikk i hvert fall en annen diagnose å forholde meg til .

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...