AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 Skrevet 5. januar 2016 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg opplever dette akkurat nå. Jeg har studert veldig mye om disse symptomene og vet nå at noradrenalin og dopamin er tilknyttet til følelse av glede, energi og motivasjon. Derfor holder jeg meg unna SSRI, fordi de er ikke så veldig flinke med dette. Wellbutrin er den aller nærmeste som har hjulpet meg med dette, jeg fikk motivasjon og livsgleden tilbake når jeg var på denne en stund. Men etterhvert sluttet den å virke og disse symptomene kom tilbake. Nå er jeg på jakt etter noe lignende Wellbutrin, jeg vet at Wellbutrin virker på noradrenalin og dopamin. Så nå spør jeg megselv, hadde jeg god effekt av Wellbutrin p.g.a noradrenalin effekten eller dopamin effekten? Eller begge samtidig?Akkurat nå tar jeg dopamin strategien, er på lav dose Solian. Som er kjent for dopamin effekt i lav dose. Så langt føler jeg ingen forskjell. Men har ikke vært på den lenge nok, jeg gir den 6 uker før jeg bestemmer meg for å kutte den ut og skifte over til noradrenalin strategien. Da tenker jeg en trisyklisk som Noritren.Hvorfor finnes det ingenting annet som virker på samme måte som Wellbutrin? Hadde vært så mye letter hvis det hadde vært en alternativ... Anonymkode: f609a...d41 0 Siter
gråstein Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 "Glede" er vel mest forbundet med serotonin. Tror det er begrensninger for mye du kan analysere deg frem til det beste preparatet. Psykiatri er mye prøving og feiling.Men dopamin er vel viktig for motivasjon, hukommelse og læring? 0 Siter
gråstein Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg opplever dette akkurat nå. Jeg har studert veldig mye om disse symptomene og vet nå at noradrenalin og dopamin er tilknyttet til følelse av glede, energi og motivasjon. Derfor holder jeg meg unna SSRI, fordi de er ikke så veldig flinke med dette. Wellbutrin er den aller nærmeste som har hjulpet meg med dette, jeg fikk motivasjon og livsgleden tilbake når jeg var på denne en stund. Men etterhvert sluttet den å virke og disse symptomene kom tilbake. Nå er jeg på jakt etter noe lignende Wellbutrin, jeg vet at Wellbutrin virker på noradrenalin og dopamin. Så nå spør jeg megselv, hadde jeg god effekt av Wellbutrin p.g.a noradrenalin effekten eller dopamin effekten? Eller begge samtidig?Akkurat nå tar jeg dopamin strategien, er på lav dose Solian. Som er kjent for dopamin effekt i lav dose. Så langt føler jeg ingen forskjell. Men har ikke vært på den lenge nok, jeg gir den 6 uker før jeg bestemmer meg for å kutte den ut og skifte over til noradrenalin strategien. Da tenker jeg en trisyklisk som Noritren.Hvorfor finnes det ingenting annet som virker på samme måte som Wellbutrin? Tror Wellbutrin Retard er det eneste AD som virker inn på dopamin. Efexor over 150mg virker inn på noradrenalin. Ellers er det vel mest serotonin det går på. Men nå er jeg ingen ekspert da... 0 Siter
gråstein Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Det er nok en grunn til at disse symptomene er kategorisert under samme sykdom/diagnose. Hvis man f.eks. har stor mangel på "energi" så blir resultatet veldig fort at man føler seg mye mer misfornøyd med tilværelsen.Finnes det mat (eller "helsekost") som påvirker dopamin-nivået? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Det er nok en grunn til at disse symptomene er kategorisert under samme sykdom/diagnose. Hvis man f.eks. har stor mangel på "energi" så blir resultatet veldig fort at man føler seg mye mer misfornøyd med tilværelsen.Kan du definere, gi noen eksempler på "energi" ? Er ikke " energi" subjektivt? Jeg er " energisk" når...men det gjelder vel ikke for alle på samme måte? Anonymkode: 2fd27...fe4 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Av helsekost så finnes L-tyrosine:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.