Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiser kun ett måltid til dagen, som regel middag, men jeg spiser meg langt ifra mett. Noen dager blir det kun en yoghurt eller en banan. Andre dager noen kjeks eller sjokolade. Jeg vet dette er en fryktelig dårlig livsstil og ønsker å endre den, men det er lettere sagt enn gjort.

Det ga meg en tankevekker i dag når jeg har tatt av meg 2,4 kg på 6 dager. Da er noe alvorlig galt. Kan dere hjelpe meg med å skremme meg til fornuft? Jeg har blitt hektet på tall. Burde ikke veie meg. Burde ha kastet vekten ut av vinduet, men da mister jeg kontrollen. Det er kontrollen jeg vil ha.

Hva vil det si å være feilernært og hvilke konsekvenser gir det på kort og lang sikt?

Anonymkode: b059a...eb9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409320-feilern%C3%A6ring-hva-skjer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det var vanskelig å finne noe som ikke handler om barn som sulter, men her er en link:

http://www.mirror.co.uk/lifestyle/dieting/extreme-dieting-can-permanently-wreck-301721

Kort oppsummert blir huden gammel, man får benskjørhet. Man kan få hjertesvikt etter noen uker hvis man har uflaks. Økt kroppsbehåring. Man utvikler demens (permanent) og mister fruktbarheten (oftest midlertidig).

Du kan jo ellers følge med på nyhetene hvis du vil vite hva som skjer til slutt.

Hva vil det si å være feilernært og hvilke konsekvenser gir det på kort og lang sikt?

Du er ikke bare feilernært, men også fryktelig underernært. Kroppen din vil tære på seg selv og gå løs på de indre organene etterhvert og ja - om du ikke får i deg næring så dør du. Om du ikke klarer å ta til fornuften og begynne å spise på egenhånd, så søk for all del hjelp! Begynn hos fastlegen din.

AnonymBruker

Det var vanskelig å finne noe som ikke handler om barn som sulter, men her er en link:

http://www.mirror.co.uk/lifestyle/dieting/extreme-dieting-can-permanently-wreck-301721

Kort oppsummert blir huden gammel, man får benskjørhet. Man kan få hjertesvikt etter noen uker hvis man har uflaks. Økt kroppsbehåring. Man utvikler demens (permanent) og mister fruktbarheten (oftest midlertidig).

Du kan jo ellers følge med på nyhetene hvis du vil vite hva som skjer til slutt.

Takk for artikkelen. Én setning sitter igjen:

"If you lose a lot of weight quickly, you still risk health problems such as heart or kidney failure."

Å gå ned 2,4 kg på 6 dager er jo å miste vekten over kort tid... I gjennomsnitt 400 g pr. dag. Jeg har time til legen om en uke, egentlig for noe annet, men jeg får håpe jeg tør ta dette opp. Det er bare så pinlig. Tenk å ikke ha kontroll over sitt eget matinntak fordi jeg vil ha kontroll.

AnonymBruker

Jeg spiser kun ett måltid til dagen, som regel middag, men jeg spiser meg langt ifra mett. Noen dager blir det kun en yoghurt eller en banan. Andre dager noen kjeks eller sjokolade. Jeg vet dette er en fryktelig dårlig livsstil og ønsker å endre den, men det er lettere sagt enn gjort.

Det ga meg en tankevekker i dag når jeg har tatt av meg 2,4 kg på 6 dager. Da er noe alvorlig galt. Kan dere hjelpe meg med å skremme meg til fornuft? Jeg har blitt hektet på tall. Burde ikke veie meg. Burde ha kastet vekten ut av vinduet, men da mister jeg kontrollen. Det er kontrollen jeg vil ha.

Jeg er overbevist om at du vet svarene på dine spørsmål selv.

Som med annen selvdestruktivitet, så er det ofte uklart hva som er kontroll og ikke kontroll.

Anonymkode: 948c6...adb

AnonymBruker

Jeg er overbevist om at du vet svarene på dine spørsmål selv.

Som med annen selvdestruktivitet, så er det ofte uklart hva som er kontroll og ikke kontroll.

Du misforsto nok litt. Jeg spurte om faktaopplysninger om hva som skjer fysisk med kroppen når man blir underernært over tid. Det har jeg ikke svar på.

Anonymkode: 948c6...adb

Annonse

Jeg har time til legen om en uke, egentlig for noe annet, men jeg får håpe jeg tør ta dette opp. Det er bare så pinlig. Tenk å ikke ha kontroll over sitt eget matinntak fordi jeg vil ha kontroll.

Det er en velkjent problemstilling, så det er ikke pinlig å snakke med legen om det.  Det er fornuftig og ansvarlig.  Det kan bli noe mer enn pinlig hvis du holder det for deg selv.  Jeg skal love deg at du ikke har lyst til å ende opp med sondeernæring. 

Jeg vet ikke om det var du som skrev omtrent det samme her på lille julaften, men som jeg svarte den gangen: Når kroppen ikke har noe mer reservefett å ta av, går den løs på organene.  Hvis den velger nyrene - og du kan ikke kontrollere det - kan livet ditt få en brå slutt. 

AnonymBruker

Det er en velkjent problemstilling, så det er ikke pinlig å snakke med legen om det.  Det er fornuftig og ansvarlig.  Det kan bli noe mer enn pinlig hvis du holder det for deg selv.  Jeg skal love deg at du ikke har lyst til å ende opp med sondeernæring. 

Jeg vet ikke om det var du som skrev omtrent det samme her på lille julaften, men som jeg svarte den gangen: Når kroppen ikke har noe mer reservefett å ta av, går den løs på organene.  Hvis den velger nyrene - og du kan ikke kontrollere det - kan livet ditt få en brå slutt. 

Kloke ord det der. Skal ta de med meg videre. Det blir tøft å innrømme ovenfor legen. Veldig flaut og jeg kjenner jeg har lyst til å bearbeide det i et par måneder før jeg tar det opp med ham... Og, krise, jeg har gått opp 200 g fra i går, vel og merke etter å ha drukket en del. Ja, jeg ser motsetningene her. Vil gjerne komme ut av uføret og får nesten panikk om vekten går litt opp...

PS: Nei, det var ikke meg på lillejulaften...

Veldig flaut og jeg kjenner jeg har lyst til å bearbeide det i et par måneder før jeg tar det opp med ham...

Det er lettere å få hjelp med spiseproblematikk hvis det ikke har gått for lang tid.  Både kroppen og psyken din trenger at du tar tak i det nå som du har blitt klar over det selv.

Leger ser folk med livsstilssykdommer av alle typer hele tiden, for dem er det normalt og ikke flaut.   

Kloke ord det der. Skal ta de med meg videre. Det blir tøft å innrømme ovenfor legen. Veldig flaut og jeg kjenner jeg har lyst til å bearbeide det i et par måneder før jeg tar det opp med ham... Og, krise, jeg har gått opp 200 g fra i går, vel og merke etter å ha drukket en del. Ja, jeg ser motsetningene her. Vil gjerne komme ut av uføret og får nesten panikk om vekten går litt opp...

PS: Nei, det var ikke meg på lillejulaften...

Om en del av deg sier at du skal gi det litt mer tid eller at du kanskje ikke har lyst til å komme deg ut av det; ikke hør på det! Det er vel fare for at å "bearbeide det i et par måneder" innebærer et par måneder med mer nedbryting av kroppen. Det vil ikke være lettere å ta det opp da, og du vil bare har satt deg enda mer fast i det. Jo før jo bedre, så ta det opp med legen når du skal dit til uka. Jeg snakker av erfaring.

Det hjelper å få satt ord på tanker man bærer inni seg. Kanskje det gjør det nå også?

Jeg har forsøkt å jobbe med meg selv, for kanskje kan jeg slippe å si noe til fastlegen om noen dager. Jeg har i grunnen spist godt de siste dagene og har gått opp 600 g, men fremdeles under 50 kg, så ingen panikk. Jeg må få i meg mer balansert næring. Jeg har funnet YT Restitueringsdrikk med 235 kcal og 20 g protein med kakao/sjokoladesmak som faktisk smakte godt. Jeg har handlet inn skinke og kyllingsalat og har et håp om å disiplinere meg til å spise knekkebrød med dette et par ganger til dagen. Vet ikke helt om jeg klarer det...

Jeg har sett på vektreduserende midler, avføringsmidler og tarmstimulerende middel på apotekets nettbutikk. Det er fristende å kjøpe det. Noe av det var også på tilbud. Siden krasjet når jeg trykte på "Legg til i handlekurven" - var det et tegn? Nei, jeg er ikke overtroisk. Jeg vet at om jeg begynner å bruke avføringsmidler har jeg steget over en grense. En farlig grense. Følelsene og tankene som vil ha vekten nedover sier "JA!" mens fornuften sier "du vet bedre..." Jeg lukker siden. Forsøker å glemme den. Åpner den på nytt. Legger varene i handlekurven - og lukker siden atter en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...