Gå til innhold

ang. Vitaminer, mineraler og omega3.

Gjest Undrende

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende

Har lest en del om vitaminer og mineraler, og hvor viktige disse er for at kroppen skal fungere optimalt. Det jeg lurer på er bivirkningene PÅ LANG SIKT av vitaminer, om det er noen, eventuelt positive virkninger. Av kosttilskudd tar jeg en teskje natriumaskorbat som tilsvarer ca 3000 mg vitamin c, 10 g omega 3, 25 mg sink, 500 mg calsium + magnesium, 100 mcg selen, i tillegg til a + d-vitaminer fra tran. Dette taes hver dag etter middag. Grunnen til at jeg tar disse kosttilskuddene er at jeg drikker en del alkohol i helgene, og har et ganske høyt forbruk av ferdig-mat, dessuten har jeg magekreft i familien og jeg har lest at c-vitamin helbreder denne kreftform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Undrende,

Beklager at det har tatt tid før jeg har svart!

Først av alt vil jeg si at det er viktig å huske at kosttilskudd aldri skal erstatte næringstoffer vi kan få fra mat. Mat er så absolutt primærkilden til vitaminer og mineraler for oss. Man kan bare putte inn i et kosttilskudd det man vet om er i maten, og alle forskere er enige om at det er fremdeles stoffer i mat som ikke er identifisert. Dette er nok noe av grunnen til at det ved mange anledninger har vist seg at supplementer ikke virker like bra i kroppen vår som det næringen fra mat gjør. Ta f.eks beta-karoten (provitamin A). Dette er en viktig antioxidant i forebyggingen av kreft og hjertesykdommer. Mange studier har vist at et høyt inntak av beta-karoten gjennom mat kan føre til signifikant senkning bl.a av slag og hjerteinfarkt. Når det samme forsøket har blitt utført med beta-karoten fra supplementer, har dette vist seg helt ubrukelig i senkningen av hjertesykdommer og kreft. Faktisk har det vist seg at beta-karoten tilskuddet har økt faren for lungekreft.

Over til de supplementene du tar. Megadoser av vitamin C kan forårsake magekramper og diarre. Høye doser senker også opptaket av kopper, og kan i tillegg forårsake for høyt opptak av jern fra tarmen. I tillegg kan høye vitamin C doser forårsake nyresten (spesielt dersom man er predisponert for det). Det er stor enighet for at Vitamin C er trygt opp til 1000 mg. Jeg synes 3000 mg vitamin C er veldig høyt. Jeg kan også nevne at studier gjort på kreftpasienter har vist at høye doser med vitamin C ikke har gjort noe forskjell sammenlignet med de som ikke har fått noe tilskudd av dette. Man kommer ikke bort fra at det er andre stoffer i frukt og grønnsaker som sammen med vitamin C hjelper med å forebygge kreft.

Omega-3 er effektivt for å senke blodverdier av triglyserider og kolesterol, senke blodtrykk, og forebygge svulst-vekst. Det er anbefalt at minst 0.5% av daglige kalorier kommer fra omega-3 fettsyrer. For et inntak på 2000 kcal vil dette i praksis si minst 1 g. Gode kilder inkluderer linfrøolje (1 ss olje = 7.5 g omega-3), valnøtter (30 g nøtter = 2 g omega-3), rapsolje (1 ss olje = 1.5 g omega-3), og selvfølgelig fet fisk. Et tilskudd på 10 g er mye høyere enn minstekravet, men det er ikke skadelig.

Sink er viktig i hånteringen av alkohol i leveren, fordøyelsen av proteiner, produksjon av energi (ATP) i kroppen, insulin aktivitet, immunsystemet, etc. Gode kilder inkluderer helkorn, kjøtt og sjømat. Høye doser av sink kan forårsake bl.a svimmelhet, trøtthet, oppkast, nyresvikt, og anemi. Det er derfor ikke anbefalt å ha et høyere daglig inntak enn 50-100 mg. Det er helt greit å ta 25 g slik som du gjør.

Inntak av kalsium og magnesium tilskudd har vist seg å hjelpe til med byggingen av sterk benstruktur i ung alder, og i tillegg hindre kalsium-tap fra benstrukturen og dermed utviklingen av osteoporose i høyere alder. 500 mg er et veldig bra daglig inntak som jeg synes du skal fortsette med.

Selen er en viktig antioxidant som jobber side-ved-side med vitamin E for å beskytte membraner mot frie radikaler. Selen beskytter oss også fra tungmetaller, forebygger kreft og hjertesykdommer, og er med på normal utvikling av fosteret gjennom svangerskap. Gode kilder er kjøtt og sjømat, brød og kornprodukter. Det er trygt å innta doser opp mot 200 mcg selen daglig.

Så vil jeg også anbefale at du prøver å senke inntaket av alkohol, og øker inntaket av frukt, grønnsaker og grove kornprodukter. Dette spesielt med tanke på at magekreft finnes i familien din. Forebygging er mye sikrere enn å helbrede sykdommen når den kommer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...