Gå til innhold

Finnes det noe lignende Lamictal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lamictal har hjulpet veldig med å løfte meg opp dra den dypeste depresjon, men jeg opplever kognitive problemer med den.

Jeg opplever dempet følelser, jeg føler ingen følelsesmessig tilknytning til noen og jeg får ingen emosjonell respons ut av hendelser og aktiviteter (som å høre på musikk eller se film fikk meg til å gråte før, nå er det helt umulig)

Jeg opplever også hjernetåke og hukommelse problemer, det er vanskelig for meg å hente fram ord i mine setninger. Og jeg glemmer ting veldig fort, plus det er vanskelig å hente fram minner.

Så finnes det noe lignende Lamictal, uten disse kognitive problemene?

Anonymkode: 118c6...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Redd det ikke finnes noen medisin som ligner Lamictal, og at bivirkningene du nevner ofte er prisen en må betale ved å ta Lamictal. Det er iallefall bivirkninger som går igjen hos de fleste jeg kjenner som har brukt/bruker Lamictal, inkl. meg selv. ;)

Det finnes vel alternative medisiner som kan hjelpe mht bipolare depresjoner, som Seroquel og Lithium. Om de er like effektive på deg som Lamictal aner jeg ikke noe om, da respons er individuelt. Har heller ingen erfaring med noen av disse medikamentene. Tror også Lamictal ofte er et soleklart førstevalg mht depresjon ved bipolaritet.

Anonymkode: 0cba9...e3a

AnonymBruker
Skrevet

Litium er like god på depresjon 

Generelt sett? Eller er det bedre på depresjon hos deg? Har du Bipolar 2? Spør fordi jeg nok etterhvert blir satt på enten Lithium eller Seroquel selv, og vet sannelig ikke hva som er verdt å prøve først.

Skrevet

Generelt sett? Eller er det bedre på depresjon hos deg? Har du Bipolar 2? Spør fordi jeg nok etterhvert blir satt på enten Lithium eller Seroquel selv, og vet sannelig ikke hva som er verdt å prøve først.

bipolar 1 men hadde masse depresjon

seroquel og andre antipsykotika er også kjempebra mot depresjon hos bipolare. Må bare velge om du vil bli uutholdelig tørst eller sulten:)

derfor er abilify best, ingen av delene.. Hos meg personlig.

AnonymBruker
Skrevet

bipolar 1 men hadde masse depresjon

seroquel og andre antipsykotika er også kjempebra mot depresjon hos bipolare. Må bare velge om du vil bli uutholdelig tørst eller sulten:)

derfor er abilify best, ingen av delene.. Hos meg personlig.

Takk for svar! :) Ikke fristende med slike bivirkninger. Av de to, er det nok ulvehunger som frister minst. ;) Men må kanskje velge det som har best effekt på depresjoner og depressivt tankekjør også. 

Fint å høre at Abilify fungerer bra for deg da. :)

Skrevet

Jeg vet at Orfiril brukes som stemningsstabiliserende, men tror kanskje den brukes for de som strever med hypomani (?).

Skrevet

Orfiril brukes ja,du kan lese om forskjellige medisiner og erfaringer på forumet til bipolarforeningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at Orfiril brukes som stemningsstabiliserende, men tror kanskje den brukes for de som strever med hypomani (?).

Orfiril er vel mest for å hindre manier og hypomanier ja, og ikke like effektivt på depresjoner ettersom jeg har forstått.

AnonymBruker
Skrevet

Tegreltol

Kan det ha god virkning på depresjoner? Trodde også det var best mtp å forhindre manier og hypomanier?

Skrevet

Kan det ha god virkning på depresjoner? Trodde også det var best mtp å forhindre manier og hypomanier?

ja vet folk som bruker det mot bp depresjoner 

Skrevet

ja vet folk som bruker det mot bp depresjoner 

Ser ut som det hemmer glutamat som Lamictal gjør. Kanskje det kan være et alternativ til Lamictal, faktisk. Lange avhandlinger om interaksjoner, forsiktighetsregler og bivirkninger da. Hmmm. :unsure:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...