Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå tilbakelagt noen turbulente dager jeg ikke helt forstår. Retrospektivt ser jeg at jeg gradvis over to uker ble mer irritabel, pratsom, energisk, rastløs og alkoholsugen. Til slutt kulminerte dette i en uke med 3-4 timers søvn i døgnet (jeg fungerte helt fint, men merket dog at jeg hadde sovet mindre), daglig trening, mer pratsom, "tøffere i trynet", tok ordet flere ganger i møter, rakk opp hånden og avbrøt andre (gjør ikke det ellers), mer lystig, mer fokusert i arbeidsoppgavene og et tankekjør uten like.

Jeg har vært så psykisk aktivert på kveldstid at bare tanken på senga har vært ubehagelig. Jeg har ligget der og rullet rundt, svettet og følt det ubehagelig å ligge. En ordentlig ubehagelig uro. Tankene raste av gårde, jeg klarte ikke å stanse det og det gikk bare av seg selv. Når jeg får tankekjør mister jeg på en måte kontrollen over tankene mine og de raser av gårde. Jeg var så aktivert at jeg fysisk måtte holde øyelokkene igjen da jeg fortsatt forstod at søvn var viktig. Men det ville seg ikke. Hode og kropp gikk på høygir, jeg var bare passasjer. Merket også denne aktiveringen somatisk i form av hjertebank og høyere puls. Det er ikke et fiber i min kropp som klarer å hvile. Et par ganger opplevde jeg å legge meg ved midnatt for deretter å stå opp kl. 6 uten å ha sovnet i det hele tatt.

Ingen kommenterte atferden min direkte, men jeg så at kollegaer la merke til endringer gjennom blikk og samtaler dem i mellom. Jeg går aldri direkte ned i noen depressiv fase etter en opptur, og denne gangen er intet unntak. Jeg blir bare sliten, tom og kognitivt "nummen". Jeg merker at hele systemet har gått på full guffe og at det må kjøles ned noen dager. Så nå går alt litt saktere: nedsatt psykomotorisk tempo, mer uoppmerksom og daffere. Men ikke nedstemt.

Kan legge til at den eventuelle episoden ikke har ført med seg noen negative konsekvenser av noe slag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er stor sannsynlighet for at dette var hypomani.

Skrevet

Ja, det er stor sannsynlighet for at dette var hypomani.

Takk. Jeg ser det nå. I motsetning til tidligere episoder var denne for det meste preget av ubehag og en intens rastløshet som var mest tilstede da jeg ikke hadde noe å gjøre.

Jeg tror jeg får gjort mer under en opptur, men når jeg går gjennom mitt skriftlige arbeid fra de to siste ukene er det mye rot og slurvefeil. 

Uansett var dette langt fra noe funksjonstap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...