Gå til innhold

Selvskading hos 14-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi oppdaget for et par dager siden at sønnen vår hadde kuttet seg selv i ansiktet med kniv. Til slutt fikk vi ut av han at han hadde drevet med selvskading i et par år på forskjellige måter med jevne mellomrom. Tidligere har det vært å klype seg selv, rive ut negler osv. Nå er det altså med kniv, etter inspirasjon fra Youtube. Han sa at han føler seg bedre etterpå, men kunne ikke si noe mer om årsaken til at han gjør dette. Vi har informert kontaktlærer og fått time hos fastlege. Vi håper på å få time hos psykolog så snart som mulig.

Men hvordan skal vi forholde oss til dette? Dette rammer en hel familie og søstrene er også forståelig nok ganske opprørte. Vi prøver å vise forståelse og omsorg, men han vil ikke snakke noe mer om det. Hvordan skal vi forholde oss til det og hva kan vi forvente av samtale med psykolog? Noen mer erfaringer eller eksperter på området? Hvordan kan vi hjelpe han til å få bedre selvfølelse?

AnonymBruker
Skrevet

Dere skal i hvertfall ikke presse han til å snakke om det. Gi han tid. 

Håper han kommer inn fort på bup.

Anonymkode: 1c797...a92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke fokuser så mye på selvskadingen hvis ikke han selv ønsker å snakke om det. Jeg ville heller prøvd å få han til å fortelle hvordan han har det. Vise at dere bryr dere om han. Håper han fort får hjelp.

Anonymkode: f3f54...69e

Skrevet

Kanskje du vil ha nytte av denne artikkelen: Selvskading hos ungdom: Praktiske råd til foreldre.

Jeg er enig med de over. Ikke press ham til å snakke om selvskadingen om han ikke vil det selv. Kanskje han synes det blir for vanskelig (for nært) å skulle snakke med familien. Det tror jeg at jeg ville syntes.

Skrevet

Takk for tips om artikkelen. Han har alltid vært lukket og innesluttet, og han har aldri snakket om følelser. Vi har prøvd å snakke med han, men han vil bare at alt skal være som før. I morgen skal vi snakke med legen og høre hva hun mener. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...