Gå til innhold

NHD: Mulig å skille mellom symptomer på unipolar og bipolar depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tildels usikker på om episodene jeg har opplevd har vært hypoman-faser, og behandles derfor for unipolar depresjon, men har ikke fått ønsket virkning av hverken escitalopram,wellbutrin eller effexor, men mye bivirkninger. Wellbutrin ga best resultater, men ga til perioder mye tankeuro (vanskeligheter med å sove pga. mange tanker). Derfor lurer jeg på om diagnosen unipolar depresjon kan være feil. 

Spørsmålet mitt er derfor om det er mulighet for å skille en unipolar og bipolar depresjon ut i fra sympotomer/reaksjon på antidepressiva?

Har ikke fått utløst mani av ssri, men hadde noen gode dager rett etter jeg begynte på effexor, etter disse dagene har jeg vært mer deprimert enn tidligere. 

Og hvis det i mitt tilfelle er en bipolar depresjon, vil jeg ha større utbytte av feks. lithium eller lamicital? 

Takk. 

Anonymkode: e3931...1c2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det siste først: Ja, hvis det er en bipolar depresjon, vil du ha langt bedre effekt av Lamictal/litium.

Det finnes ingen sikre/definitive forskjeller på disse depresjonene. Det finne derimot mange "soft-signs" som til sammen kan gi holdepunkt for hva dette er.

Skrevet

Det siste først: Ja, hvis det er en bipolar depresjon, vil du ha langt bedre effekt av Lamictal/litium.

Det finnes ingen sikre/definitive forskjeller på disse depresjonene. Det finne derimot mange "soft-signs" som til sammen kan gi holdepunkt for hva dette er.

Funker efexor viss man er bipolar? 

Anonymkode: 98c19...c28

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det funker hos noen.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen. Virkelig godt hvordan du bidrar på dette forumet. 

Skrevet

NHD: Et spørsmål til, vil for eksempel det at jeg blir mer lykkelig om natten, når jeg har vært våken lenge være et tegn på bipolaritet? rundt kl 00:00 begynner jeg å glemme depresjonen og blir arbeidssom.

Når jeg har fast døgnrytme dvs. våkner 6:30 legger meg kl 22:00 er jeg så og si deprimert hele dagen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...