Gå til innhold

Utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har vært til utredning.

1. Hvor var dere til utredning?

2. Hvor lang tid tok det?

3. Hva måtte dere igjennom på utredningen?

4. Fikk dere en diagnose?

Anonymkode: 0298c...1df

Skrevet

1. Psykiatrisk poliklinikk hos en lege i spesialisering 

2. Startet med intervju og tester og evaluerte underveis når han ble bedre kjent med meg. Gikk der ett år.

3. Tester og samtaler. 

4. Ja.

Anonymkode: 1f10b...974

Skrevet

1. Et senter for autisme, DPS og en privat psykiater

2. Utredning for autisme tok 3 mnd. Så var det 2-3 mnd ventetid før første time. DPS brukte en mnd. når de først kom igang 4 mnd etter at de fikk henvisningen, men måtte henvise meg videre til nevropsykologisk undersøkelse og det er ca 3 mnd ventetid. I tillegg brukte de en mnd på å få sendt henvisningen. Så de er egentlig bare delvis ferdig og diagnosen de har satt tror jeg de bestemte med pilkasting. Den private psykiateren brukte en uke fra jeg tok kontakt med han og til jeg hadde diagnosen. Hadde jeg ikke gått til en privat psykiater, ville det tatt nesten 1,5 år før rett diagnose hadde blitt satt.

3. Ulike nevropsykologiske tester, en bunke med skjemaer/intervjuer, samtale med psykiater og pedagogdame av noe slag, så har de pratet med foreldrene mine.

4. Ja.

Skrevet

1. DPS og HAB.

2. Omtrent 15 timer, nesten ett år fra første til siste time.

3. Masse skjemaer, spørsmål/prat og div tester.

4. Ja (uten at det hjalp noe).

Skrevet

1. Psykiater

2. 1 time

3. Tester og spørsmålsrunde

4. Ja

Skrevet

1. Begynte hos fastlegen, ble deretter henvist til et autisme-diagnose senter for voksne.

2. Det tok ca. 4 måneder og 12 timer.

3. Intervjuer/samtaler, diverse spørreskjemaer, en test, og informasjon ble innhentet fra familie og venner.

4. Ja. Høytfungerende autisme.

Dette skjedde i England. Jeg har også diagnosen PTSD. 

1. Begynte hos fastlegen. Ble henvist til DPS.

2. Hadde samtaler i ca. 6 måneder. Det var ingen ventetid.

3. Terapi og diagnosering hadde ikke et skille, virket det som. Ingen tester ble gjort.

4. Diagnosen så jeg kun i journalen noen år senere.

Skrevet

1. Kun DPS.

2. Jeg fikk beskjed om hva det kunne dreie seg om helt i starten. Senere ble det brukt ulike diagnoser i forhold til NAV og fastlegen. Noen "offisiell" vet jeg ikke om jeg har fått. De sier diagnoser er ferskvare og ikke noe jeg trenger å bry meg om. De siste diagnosene fikk jeg 10 år etter at jeg begynte på DPS.

3. Mange slags spørreskjema (enkelte mange ganger ettersom årene gikk), nevrologiske tester, samtaler med terapeut, strukturerte intervjuer, samt observasjoner i "miljøet" (på avdelingen).

4. Ja, har fått mange. 3 "symptomologiske" og 3 personlighetsforstyrrelser. Det var ulike oppfatninger blant de jeg gikk til. De har også hintet om mange andre, men det var vel bare noe de ville prate med meg om for å undersøke hvordan jeg oppfattet meg i forhold til det.

Skrevet

1. 

DPS hos psykiater

2. 

Tok ganske mange uker før første time 6-7 uker, deretter god oppfølging med ca. 1 time i uka. 

Behandlingen er ikke fullført

Samtaler, avkryssingstester, 

hvis moderat depresjon er en diagnose. 

Anonymkode: 54a8d...74a

Skrevet

1. Hvor var dere til utredning? Første gang på psykiatrisk avdeling. Så en gang til i Topprosjektet.

2. Hvor lang tid tok det? Endel timer.

3. Hva måtte dere igjennom på utredningen? Sist gang (topprosjektet) var det lange intervjuer om hele sykehistorien og til og med nevropsykiatriske tester.

Ja, første gang hebefren schizofreni, andre gangen (TOPPROSJEKTET) Paranoid schizofreni, residual fase.

Skrevet

1. Privatpraktiserende psykiater.

2. 2 timer.

3. Skjema/test "MINI Plus"

4. Ja (OCD og helseangst)

Skrevet

Hei!

1) nevrohabilitering Ullevål

2) etter 30 min opplagt mistanke om asperger syndrom hos overlege Jeg forstod dette av journalnotat, neste konsultasjon 60 min, fikk beskjed om at jeg har asperger syndrom, og at ingen tvil fins.

3) Fikk noen skjemaer, men fikk diagnose før fyldt ut, skjemaene.

4) ja fikk diagnose asperger syndrom, uten tvil og derfor ikke vits med mange tester, fikk diagnose før testene, tok testene etterpå, så noen ganger er symptomene så åpenbare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...