Gå til innhold

Til tannlege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til tannpleier i dag og da tok jeg to vival, det er vel akseptert? Må ta to på torsdag og, hadde et lite hull så må tilbake :( Men det kunne jo vært verre, blir godt å få det overstått. Syns det gikk greit i dag, var glad jeg gikk. Hadde jo tenkt å ringe å si jeg var syk. 

Skrevet

Var til tannpleier i dag og da tok jeg to vival, det er vel akseptert? Må ta to på torsdag og, hadde et lite hull så må tilbake :( Men det kunne jo vært verre, blir godt å få det overstått. Syns det gikk greit i dag, var glad jeg gikk. Hadde jo tenkt å ringe å si jeg var syk. 

Hei!

Det var bra.

Neste gang bør du gå til tannlegen uten vival, det er noe spesielt å ligge der i stolen, være redd men likevel overleve,

selv er jeg kvitt odontofobi, smerter møter jeg som om jeg er rustet til krig, selv om jeg ligger rett ut, bakoverlent, i en lite gunstig stilling, med diverse instrumenter i munnen. Blir jeg sint, er jeg tross alt herre over både spyttsuger, borr og tannlege.

Jeg syns det er mye god helse i å slåss mot sin egen irrasjonelle frykt.

Skrevet

Hei!

Det var bra.

Neste gang bør du gå til tannlegen uten vival, det er noe spesielt å ligge der i stolen, være redd men likevel overleve,

selv er jeg kvitt odontofobi, smerter møter jeg som om jeg er rustet til krig, selv om jeg ligger rett ut, bakoverlent, i en lite gunstig stilling, med diverse instrumenter i munnen. Blir jeg sint, er jeg tross alt herre over både spyttsuger, borr og tannlege.

Jeg syns det er mye god helse i å slåss mot sin egen irrasjonelle frykt.

Syns det er forferdelig å ligge i stolen, MÅ ha vival. 

Skrevet

Syns det er forferdelig å ligge i stolen, MÅ ha vival. 

ja ja,

jeg mener ikke at det ikke kan være en hjelp mot ekstrem odontofobi.

men på et tidspunkt må man tenke sjæl! Jeg mener bestemme seg for etter noen ok erfaringer, at det er illusjoner og fantasier som gjør redselen, skal man da komme videre, må man møte, det man kun i sitt hode, gjør til noe skummelt.

Til og med sist gang jeg var til tannlege, selv om jeg ikke lenger trenhger vival var jeg redd, men straks alt er i gang, inntar jeg en mental sjefsrolle, fra der har jeg kontroll og tannlegen og borrene og spyttsugerne hans, alt "adlyder" jo meg, tross alt, hiver jeg dem ut, så stopper alt, det er viktig å ta egen kontroll mest mentalt.

Skrevet

ja ja,

men på et tidspunkt må man tenke sjæl! Jeg mener bestemme seg for etter noen ok erfaringer, at det er illusjoner og fantasier som gjør redselen, skal man da komme videre, må man møte, det man kun i sitt hode, gjør til noe skummelt.

Til og med sist gang jeg var til tannlege, selv om jeg ikke lenger trenhger vival var jeg redd, men straks alt er i gang, inntar jeg en mental sjefsrolle, fra der har jeg kontroll og tannlegen og borrene og spyttsugerne hans, alt "adlyder" jo meg, tross alt, hiver jeg dem ut, så stopper alt, det er viktig å ta egen kontroll mest mentalt.

Har du gjort det samme ift. blodprøvetaking?

Skrevet

ja ja,

Føler jeg har null kontroll jeg. 

Skrevet

ja ja,

Så flott at du har overkommet angsten din:-)  Klarer du å anvende samme strategi når det gjelder blodprøvetaking, GU etc.?

Anonymkode: 4bc7a...5d7

Skrevet

BRA Stjernestøv, vet du har gruet deg fryktelig for dette. Well done :-)

Skrevet

Så fint at du gjennomførte i dag, og kanskje også bra at det ikke er lenge til neste time:-)

Skrevet

BRA Stjernestøv, vet du har gruet deg fryktelig for dette. Well done :-)

Takk :) 

Skrevet

Så fint at du gjennomførte i dag, og kanskje også bra at det ikke er lenge til neste time:-)

Ja da blir jeg jo fort ferdig med det og slipper å grue meg så lenge :)

Skrevet

Har du gjort det samme ift. blodprøvetaking?

Nei,

kanskje rart, men blodprøver unngår jeg, dvs jeg unngår alt der det kan bli tanker om stikke-hull-i huden- og-blodårene mine- undersøkelser. 

Tannlegen måtte jeg på et tidspunkt til...jeg hadde smerter, og arbeide var over flere ganger, men jeg valgte altså da ta kontroll, ikke la vival bli en løsning, ikke at det er så farlig egentlig, men det ga meg en god følelse å egentlig mentalt være en kriger selv om man ligger rett ut, og hos nåværende skoletannlege, rett og slett, lett nedoverbøyd, i en vinkel jeg mener ikke er så ok, med tanke på svimmelhet, men ok, jeg overlever, og tannlegen er grei nok.

Jeg hadde , alvorlig odontofobi, jeg ble utsatt for overgrep da jeg var barn, ikke seksuelt, men av visse voksne, det ene av tannlegen og min mor som i uvitenhet men med et annet menneske holdt meg nede i tannlegestolen, sammen en annen voksen, hvor de borret i ca 12 tenner uten bedøvelse, jeg var da 6 år. Jeg overlevde jo, men ikke uten skrekk for tannleger.

Skrekken min for blod er på sett og vis "medfødt", ikke noe kan forklare den...siden jeg ikke MÅ igjennom masse undersøkelser, så er det ingen motivasjon stor nok for å overvinne denne ekstreme "smerten" jeg opplever når de punkterer blodåren min og suger blodet ut, sånn at jeg blir....helt ør, svimmel, kvalm, brekker meg, og sier noe sånt " uæææ" men jeg hyperventilerer.

Skrevet

Det er forståelig, slik hadde jeg det også,

men fordi jeg en periode måtte gå så hyppig så valgte jeg å ta sjefsrollen, for meg kjennes det veldig ok, Jeg grudde meg sist jeg skulle til tannlegen også, men stadig tenker jeg at ubehaget er positivt, om du skjønner, jeg syns det er så tilfredstillende å få orden på tannkjøtt, tenner, og en rensing, så smertene/ubehaget har blitt tilfredstillende.

Skrevet

Så flott at du har overkommet angsten din:-)  Klarer du å anvende samme strategi når det gjelder blodprøvetaking, GU etc.?

Anonymkode: 4bc7a...5d7

Nei dessverre.

Blodprøver sikkert fordi jeg er så frisk, og som hjertelegen endelig sa i dag , jeg er alt for frisk for å trenge oppfølging:)

Så jeg spurte, kan jeg da avbestille alle timer på Lovisenberg, søvn apne noe tull m.m. (jeg sa ikke det, men jeg forklarte, og han sa JA, og "si gjerne jeg har sagt det") I tillegg et annet sted, bare tull, alt sammen!

Så når man er så frisk, ikke trenger blodprøver, så er det liten motivasjon, ikke minst mulighet for endring. Når det gjelder GU, så har jeg ingen smerter, og ingen frykt for noen som helst sykdom!! eller grunn til frykt for at jeg "plutselig" skal bli så syk, så det trenger jeg heller ikke.

Fysisk er jeg kjempefrisk:-)

Og hjertelegen var helt enig med meg at hjerteproblemene jeg hadde forrige høst skyldes stress, og ikke risiko.

Skrevet

ta vival hver gang og få fine tenner :) jeg tar hver gang jeg er hos tanntorturisten:P

Skrevet

Var til tannpleier i dag og da tok jeg to vival, det er vel akseptert? 

Ja, hvorfor skulle det ikke være det?

Skrevet

Det er forståelig, slik hadde jeg det også,

men fordi jeg en periode måtte gå så hyppig så valgte jeg å ta sjefsrollen, for meg kjennes det veldig ok, Jeg grudde meg sist jeg skulle til tannlegen også, men stadig tenker jeg at ubehaget er positivt, om du skjønner, jeg syns det er så tilfredstillende å få orden på tannkjøtt, tenner, og en rensing, så smertene/ubehaget har blitt tilfredstillende.

Følger nok ikke den tankegangen nei, hehe...

Skrevet

ta vival hver gang og få fine tenner :) jeg tar hver gang jeg er hos tanntorturisten:P

Ok, godt vi er flere om det :)

Skrevet

Ja, hvorfor skulle det ikke være det?

NHD skrev man bruker ikke vival for å gå til frisør, det er nesten like ille for meg. 

Skrevet

Det verste hos tannlegen for min del er å skulle bli lent bakover i tannlegestolen, men jeg har funnet en ynkelig liten løsning; jeg har jakken min i fanget som jeg "holder meg fast i". Når jeg først er kommet i riktig posisjon klarer jeg resten... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...