AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Hei! Jeg trenger virkelig svar på dette!! I dag brukte jeg en massasjestav, og en bitteliten del av den lange ledningen som man kobler inn i stikkontakten, hadde på en måte revnet seg opp sånn at ståltråden og sånn var ute. I går så tok jeg uheldigvis på den med tommelen mens jeg brukte den, og da følte jeg liksom et elektrosjokk/støt som jeg føler gikk opp hele armen og til tommelen på andre hånd. Men i dag bestemte jeg meg for å bruke den i dag – noe jeg angrer UENDELIG MYE PÅ!! For etter at jeg hadde plugget inn stikkontakten, la jeg den på senga for å låse døra, også traff det stedet hvor ledningen hadde revnet opp senga, og da ble det gnister (eller vet ikke hva det heter, sånn små brann prikker på en måte som kommer når du feks tenner stjerneskudd) i 1 sekund, også slukket strømmen seg i hele rommet sånn at jeg måtte ned til sikringsskapet og skru på sikringa igjen. Dette skjedde faktisk 2 ganger før jeg bestemte meg for å legge den fra meg.Den siste gangen traff den beinet mitt. Det gjorde vondt, men ikke så veldig, så jeg tenkte at det ikke var noe farlig. Jeg la den fra meg, og tenkte ikke over det. Nå, cirka 5 timer etterpå, merket jeg plutselig at det gjorde vondt der. Når jeg dro opp buksa og så, så jeg marerittet mitt: jeg hadde et lilla merke der. Brannsår, er det? Hvaskal jeg gjøre nå, med tanke på at det er 5 timer etterpå?? Hjelper det å kjøle ned med iskaldt vann??Moren min brant seg med krølltang engang, eller så var det rettetang, ved skulderen sin ett sted, det var for flere år siden, og hun fikk med en gang et helt likt lilla merke som meg, og til den dag i dag har hun fortsatt den. Er fryktelig redd for at min ikke sakl gå vekk! Er bare 15 år og vil ikke se bra ut om sommeren og sånn.. gråter serriøst nå :/HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å FJERNE DET?? HJELPER ARRKREM?? For det har jeg! Kjøpe noe på apoteket?? Si alt som hjelper!! Dessuten, på den massasjestaven sto det 220 V, som jeg antar er 220 watt da, hvis det har noe å si?? TUSEN TAKK PÅ FORHÅND! Anonymkode: e2f87...0a5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ikke noe poeng å kjøle det ned etter 5 timer.Og nei, volt og watt er ikke det samme.Lykke til! Anonymkode: 0c5f5...125 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Tenkte oppgitt det samme, men allikevel gikk jeg og la beinet under kaldt vann i springen i omtrent 2 minutter, gnidde litt, og til min overraskelse var det ikke lengre lilla, men det ble rødt! Ble kjempeglad, men er det noe jeg kan gjøre for å unngå at det blir så synlig og permanent? Blir det i det hele tatt permanent, er det et arr? Har arrkrem, anbefales det å brukes?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Slapp av. Det er ikke permanent.Men kast den massasjestaven. Slike elektriske støt kan være farlige hvis du er uheldig. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ååh, tusen takk for beroligende svar, nå ble jeg utrolig lettet! Og hehe, ja, jeg skal kaste den massasjestaven med en gang jeg ser den. Vet du eventuelt hvor lang tid det vil ta før det forsvinner, eller om det er noe jeg kan gjøre for at den forsvinner mer "effektivt" eller raskere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Gratulerer, du har fått strømgjennomgang Du skal nok se at du overlever det også, Men komiskt er det, at du er bekymret for en liten rød flekk på leggen, mens du ikke bryr deg om hva du utsatte hjertet ditt for da du kom borti med tommelen. Slapp av, du overlever det. Men dersom du tok på noe ledende med den hånda som ikke kom borti ledningen, så har du sendt 120 V gjennom kroppen.V står ikke for watt, men for volt. 220 V betyr at apparatet skal ha 220-240 V, det er det du har i stikkontakta hjemme. Volt er spenning, W (watt) er effekt (energi).Det røde merket på leggen bør du bare la være i fred til det blir borte av seg selv. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor fort huden din leges. Hvorfor er det så utrolig krise å ha en liten rød flekk på leggen? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ååh, det virker som om du kan mye om dette temaet, og tuusen takk for svar!! Igjen, hvor lang tid vil det ta før merket forsvinner, og dessuten, det med å la den være i fred, er du sikker på at det ikke hjelper å ha litt kaldt vann på det av og til? Forverrer det situasjonen? Uansett, tusen tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 At det er rødt betyr bare at det er litt økt blodsirkulasjon i huden der du brant deg. Det gir seg i løpet av få dager :-) 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Tusen hjertelig!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ååh, det virker som om du kan mye om dette temaet, og tuusen takk for svar!! Igjen, hvor lang tid vil det ta før merket forsvinner, og dessuten, det med å la den være i fred, er du sikker på at det ikke hjelper å ha litt kaldt vann på det av og til? Forverrer det situasjonen? Uansett, tusen tusen takk!Vet ikke om det var mitt innlegg du svarte på, men jeg kan strøm ja. Omtrent det eneste jeg kan også Det blir ikke værre om du kjøler det ned, men det blir ikke bedre heller. Uansett skal du ikke bruke kaldt vann om du brenner deg. Du skal holde det brente området under lunkent vann i 20-30 min. og du skal gjøre det med en gang. Ang massasjestaven, om ståltråden (kobbertrådene) har røket så kan du kaste den (om du ikke kjenner noen som kan fikse det). Om det kun er isolasjonen som er ødelagt slik at du ser kobbertrådene så kan du kjøpe isolasjonstape på f.eks biltema og surre rundt. Og, jo, stjerneskuddet heter gnister 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Vet ikke om det var mitt innlegg du svarte på, men jeg kan strøm ja. Omtrent det eneste jeg kan også Det blir ikke værre om du kjøler det ned, men det blir ikke bedre heller. Uansett skal du ikke bruke kaldt vann om du brenner deg. Du skal holde det brente området under lunkent vann i 20-30 min. og du skal gjøre det med en gang. Ang massasjestaven, om ståltråden (kobbertrådene) har røket så kan du kaste den (om du ikke kjenner noen som kan fikse det). Om det kun er isolasjonen som er ødelagt slik at du ser kobbertrådene så kan du kjøpe isolasjonstape på f.eks biltema og surre rundt. Og, jo, stjerneskuddet heter gnister Ah ja, svarte på ditt innlegg! Lagde denne brukeren i all hast da jeg merket såret, så jeg er helt ny på denne siden og visste ikke helt hvordan jeg skulle sitere noen. Men denne siden er jo kjempebra, man får jo svar med en gang! Hadde det vært noen stor forskjell fra om jeg hadde holdt det brente området under lunkent vann med en gang, og som det er nå? Ang staven, så ja, er det nok kobbertråden som har røket ja. Er jo på en måte sånn svart gummi (isolasjon) over hele ledningen som vanlige ledninger, men den har revnet, også tror jeg det inni er enda en isolasjon, det var forskjellige farger, omtrent 4 tror jeg, blå, sikkert grønn eln, husker egentlig ikke fargene, og inni der igjen var disse kobbertrådene. Skal slutte å mase hehe, men kan du dessuten forklare litt mer om det som skjedde da kobbertrådene traff senga og skrudde av all strømmen i rommet (og kun mitt rom) sånn at jeg måtte ned i sikringsskapet? Det kom masse gnister og sånn liten eksplosjon-lyd. Og vil dette skje hver gang det blir tatt på kobbertråden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ah ja, svarte på ditt innlegg! Lagde denne brukeren i all hast da jeg merket såret, så jeg er helt ny på denne siden og visste ikke helt hvordan jeg skulle sitere noen. Men denne siden er jo kjempebra, man får jo svar med en gang! Hadde det vært noen stor forskjell fra om jeg hadde holdt det brente området under lunkent vann med en gang, og som det er nå? Ang staven, så ja, er det nok kobbertråden som har røket ja. Er jo på en måte sånn svart gummi (isolasjon) over hele ledningen som vanlige ledninger, men den har revnet, også tror jeg det inni er enda en isolasjon, det var forskjellige farger, omtrent 4 tror jeg, blå, sikkert grønn eln, husker egentlig ikke fargene, og inni der igjen var disse kobbertrådene. Skal slutte å mase hehe, men kan du dessuten forklare litt mer om det som skjedde da kobbertrådene traff senga og skrudde av all strømmen i rommet (og kun mitt rom) sånn at jeg måtte ned i sikringsskapet? Det kom masse gnister og sånn liten eksplosjon-lyd. Og vil dette skje hver gang det blir tatt på kobbertråden?En velkommen til DOL er vel på sin plass da Bra du er fornøyd med responsen.Jeg tror ikke det hadde vært noen forskjell. Går vel som 1. grads forbrenning det der og det går seg fint til av seg selv. Men om du brenner deg skikkelig en gang så hold det brente området under lunket vann Hihi...du husker nok ikke helt feil. Sort isolasjon utenpå, innenfor der er det 3 ledninger med hver sin isolasjon rundt. Det er en blå, en sort eller brun og en gul/grønn. Ut ifra det du skriver nå så er den ledningen rimelig ødelagt. Det som nok har skjedd har egentlig ikke noe med senga å gjøre, men da ledningen kom borti senga har nok hver av lederene inni kommet borti hverandre. Om den sorte og blå kommer borti hverandre så blir det en kortslutning og da går sikringen, om den gul/grønne og sorte eller blå kommer borti hverandre så blir det en jordfeil og da går jordfeilbryteren. Nå er jordfeilbryteren og sikringen det samme, men i eldre sikringskap så er det litt forskjellig. Er ikke alle som har beskyttelse mot jordfeil engang. Grunnen til at sikringen gikk er for å unngå brann. Om det hadde ligget og gnistret lenge så hadde til slutt noe tatt fyr. Sikringene har flere funksjoner, men alt er altså snakk om sikring. Det ligger i ordet. Den er der for å beskytte folk og ting. Grunnen til at det bare ble mørkt hos deg er fordi en bolig har flere sikringer som tar for seg mindre deler av boligen. Det er for at ikke hele huset skal bli mørkt dersom det blir en feil et sted. Kobbertrådene som er i hver sin isolasjon, kan ikke komme bort i hverandre. Da smeller det. Det er derfor det er isolasjon rundt. Strømmen skal på en måte gå i sirkel. Om den sirkelen ikke har en belastning (lampe, tv, varmeovn o.s.v) så blir det en kortslutning. Det er det som skjer når isolasjonen blir borte og kobbertrådene kommer borti hverandre. Jordledningen (gul/grønn) er der fordi strømmen alltid velger raskeste vei til jord. Så om du tar på noe med jordfeil og en annen ting som leder strøm, så går ikke strømmen gjennom deg fordi du er en større belastning (motstand) enn den ledningen som går rett til jord (ja, den går rett i jorda).Ehh...jeg merker at jeg ikke helt klarer å stoppe i tide. Begynte å begi meg ut på lange avhandlinger, men så innså jeg at det jeg lærte på 4,5 år kan jeg ikke fortelle videre i et innlegg på dol Men håper du forsto noe av det. Jeg er ikke så veldig god på å forklare ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3671935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hei! Igjen, takk for hjelpen, og det gjør ingenting at du skriver mye, er bare gøy og lærerikt det, heheMen nå har det gått en hel uke og synes egentlig det ser verre ut! Det ligner på noe som ikke kommer til å forsvinne spør du meg, og ligner på det merket mamma fikk på armen da hun brant seg selv med en krølltang (som hun har hatt i 5 år uten at det har forsvunnet..), så nå begynner jeg å bekymre meg litt.. er det grunn til det? Bør jeg gjøre noe? Har arrkrem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3673376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonmyous Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 En velkommen til DOL er vel på sin plass da Bra du er fornøyd med responsen.Jeg tror ikke det hadde vært noen forskjell. Går vel som 1. grads forbrenning det der og det går seg fint til av seg selv. Men om du brenner deg skikkelig en gang så hold det brente området under lunket vann Hihi...du husker nok ikke helt feil. Sort isolasjon utenpå, innenfor der er det 3 ledninger med hver sin isolasjon rundt. Det er en blå, en sort eller brun og en gul/grønn. Ut ifra det du skriver nå så er den ledningen rimelig ødelagt. Det som nok har skjedd har egentlig ikke noe med senga å gjøre, men da ledningen kom borti senga har nok hver av lederene inni kommet borti hverandre. Om den sorte og blå kommer borti hverandre så blir det en kortslutning og da går sikringen, om den gul/grønne og sorte eller blå kommer borti hverandre så blir det en jordfeil og da går jordfeilbryteren. Nå er jordfeilbryteren og sikringen det samme, men i eldre sikringskap så er det litt forskjellig. Er ikke alle som har beskyttelse mot jordfeil engang. Grunnen til at sikringen gikk er for å unngå brann. Om det hadde ligget og gnistret lenge så hadde til slutt noe tatt fyr. Sikringene har flere funksjoner, men alt er altså snakk om sikring. Det ligger i ordet. Den er der for å beskytte folk og ting. Grunnen til at det bare ble mørkt hos deg er fordi en bolig har flere sikringer som tar for seg mindre deler av boligen. Det er for at ikke hele huset skal bli mørkt dersom det blir en feil et sted. Kobbertrådene som er i hver sin isolasjon, kan ikke komme bort i hverandre. Da smeller det. Det er derfor det er isolasjon rundt. Strømmen skal på en måte gå i sirkel. Om den sirkelen ikke har en belastning (lampe, tv, varmeovn o.s.v) så blir det en kortslutning. Det er det som skjer når isolasjonen blir borte og kobbertrådene kommer borti hverandre. Jordledningen (gul/grønn) er der fordi strømmen alltid velger raskeste vei til jord. Så om du tar på noe med jordfeil og en annen ting som leder strøm, så går ikke strømmen gjennom deg fordi du er en større belastning (motstand) enn den ledningen som går rett til jord (ja, den går rett i jorda).Ehh...jeg merker at jeg ikke helt klarer å stoppe i tide. Begynte å begi meg ut på lange avhandlinger, men så innså jeg at det jeg lærte på 4,5 år kan jeg ikke fortelle videre i et innlegg på dol Men håper du forsto noe av det. Jeg er ikke så veldig god på å forklare ting. Hei! Var meninga å spørre deg, men vet ikke om du fikk varsel om jeg ikke siterte deg? Uansett lurer jeg på det jeg skrev der oppe^ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3673377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hei! Var meninga å spørre deg, men vet ikke om du fikk varsel om jeg ikke siterte deg? Uansett lurer jeg på det jeg skrev der oppe^ Får bare varsel når du siterer Tja, jeg er jo ingen sårekspert. Har hatt masse sår selv, men har ikke tenkt så mye på hvordan de gror. Det er jo også forskjell på hvor god groevne huden har. Jeg har fått høre at huden min gror bra. Kanskje er det derfor jeg skjeldent får arr av annet enn kuttskader.Her kan du lese litt selv https://www.apotek1.no/hud-og-kropp/arrbehandling 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409450-hjelp-fort-brant-meg-kj%C3%B8le-ned/#findComment-3673421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.