Gå til innhold

Noen med greie på gjeldssanering her?

Anbefalte innlegg

Har ikke sett så billige boliger på lenge som er i så bra stand. De som selges så billig eller noe billigere (max 200 000,- billigere) er oppussingsobjekter, både innvendig og utvendig, og det blir ikke billigere for oss, det kan faktisk bli dyrere også. 

Å leie her er dobbelt så dyrt som det vi betaler idag. 

Vi var kjempeheldige som fikk tak i denne boligen, for det er i overraskende god stand til den prisen. Det eneste ukurante er at vi er avhengig av bilen, for å komme på jobb. Det går ikke busser utenom skolebussen her.

Anonymkode: 68e4c...41d

Fortsetter under...

De gjorde ingenting. Vi kjempet for å bli hørt. Det viste seg at legen hadde gjort en feil. NAV hadde ikke mottatt legeerklæring fra spesialisten. Han hadde 4 fastleger (på samme senter) å forholde seg til dette året. Den første sluttet. Den andre tok perm for å videreutdanne seg. Den tredje var gravid og gikk ut i perm. Den 4 har nylig også sluttet. Den 5.legen har han enda ikke vært hos. Den første legen som videreutdannet seg har nå sluttet og stillingen er ledig. Å bytte fastlege er uaktuelt enda, vi følger med på helfo hver dag i håp om at andre leger kan få en ledig plass. 

Men det er ikke lenge siden dette skjedde. Du har skrevet om det tidligere da det skjedde. 290.000 siden i høst? Det skal ikke være mulig og historien er nok ikke helt slik du fremlegger den.

Økonomisk verge var et godt råd som en eller annen kom med.

Anonymkode: db44b...779

Jeg støtter forslaget om å kontakte gjeldsrådgiver i kommunen. Du sier selv at dere fikk god hjelp av ham/henne sist gang det var vanskelig. Ingen grunn til å ta kontakt med noen andre da, aller minst noen på et privat marked.

Lykke til!

Jeg støtter forslaget om å kontakte gjeldsrådgiver i kommunen. Du sier selv at dere fikk god hjelp av ham/henne sist gang det var vanskelig. Ingen grunn til å ta kontakt med noen andre da, aller minst noen på et privat marked.

Lykke til!

Takk :)

Har ikke sett så billige boliger på lenge som er i så bra stand. De som selges så billig eller noe billigere (max 200 000,- billigere) er oppussingsobjekter, både innvendig og utvendig, og det blir ikke billigere for oss, det kan faktisk bli dyrere også.

Å leie her er dobbelt så dyrt som det vi betaler idag.

Vi var kjempeheldige som fikk tak i denne boligen, for det er i overraskende god stand til den prisen. Det eneste ukurante er at vi er avhengig av bilen, for å komme på jobb. Det går ikke busser utenom skolebussen her.

I så fall høres det ut som det vil en være en stor fordel for dere å beholde huset. Dere må imidlertid raskt ta tak i denne situasjonen, da dere vel risikerer at bilen eller huset kan bli solgt mot deres vilje for at kreditorene skal få innfridd sine krav.

Annonse

I så fall høres det ut som det vil en være en stor fordel for dere å beholde huset. Dere må imidlertid raskt ta tak i denne situasjonen, da dere vel risikerer at bilen eller huset kan bli solgt mot deres vilje for at kreditorene skal få innfridd sine krav.

Huset er 100% belånt.

Anonymkode: db44b...779

Ikke når lånene ikke er misligholdt.

TS snakker ikke om misligholdt gjeld, bare om en gjeldsbyrde som er altfor stor.

Jeg skjønte det, men drt høres ut som om risiko for mislighold i løpet av kort tid er stor .

Er vi nødt til å gå gjennom gjelsrådgiver? Eller kan vi forhandle med kreditorene selv? Altså få til en utenomrettslig ordning uten å blande inn gjeldsrådgiver eller advokat? Det er i første omgang en slik avtale vi ønsker, men vi har ingen som helst lyst til å gå gjennom gjeldsrådgiver i kommunen, det ville vært ekstremt vanskelig. Og til de som kritiserer meg eller vil kritisere meg: vær så snill å la vær å svare. 

Er vi nødt til å gå gjennom gjelsrådgiver? Eller kan vi forhandle med kreditorene selv? Altså få til en utenomrettslig ordning uten å blande inn gjeldsrådgiver eller advokat? Det er i første omgang en slik avtale vi ønsker, men vi har ingen som helst lyst til å gå gjennom gjeldsrådgiver i kommunen, det ville vært ekstremt vanskelig. Og til de som kritiserer meg eller vil kritisere meg: vær så snill å la vær å svare. 

vi vet hvordan vi skal gå frem. 

Annonse

Dere kan prøve å gjøre dette selv, men om dere ikke når frem så bør dere søke hjelp. Dere er jo avhengige av velvillighet fra kreditorenes side, og det er ikke sikkert at de vil være velvillige.

• 2 uker senere...

Hei. Jeg vil takke for rådene jeg fikk i denne tråden, samt oppdatere hvordan det gikk. 

Jeg kontaktet de største kreditorene, og de gikk med på en avtale. Jeg fikk også redusert renten ved å refinansiere det eksisterende lånet og ved at kredittkort ble omgjort til forbrukslån med halve renten. 

Vi får nå i underkant av 5000,- mer å leve for i mnd, så problemet har løst seg. Har satt opp et budsjett 6 mnd frem i tid, og må forholde oss strengt til dette så vi kommer oss på rett kjøl. Jeg ser frem til å få full kontroll. 

Ungdommen i huset har for øvrig også fått seg en liten jobb. Hn tjener 3000,- i mnd og får fastlønn. Dette hjelper mye. Hn har i tillegg fått sommerjobb på samme sted der hn tjener 25000,- brutto på en mnd. 

Den 18.1.2016 at 13.02, AnonymBruker skrev:

Men hvordan i alle dager klarte dere å ende opp med så mye forbruksgjeld?

---

Og da måtte man ta opp 650.000 i forbruksgjeld på 6 måneder? Og hvis man måtte vente så lenge på AAP tyder det vel på at man har søkt for sent.

---

OK, det er dessvere ganske vanlig at inkompetansen og byråkratiet til NAV lager et helvete for folk.

Anonymkode: 77d67...242

Ja er ikke den ene idiotisk så er den andre det, ikke sant? :P Fin leveregel å skulle "ta" alle som kan tas sant? Ettersom du påberoper deg å ha inngående kjennskap til NAVs evt kompetanse/inkompetanse har du kanskje hatt noen utfordringer selv, og kanskje du heller skulle utvise litt mer forståelse for at også andre kan ha det samme?

16 minutter siden, Kayia skrev:

Ja er ikke den ene idiotisk så er den andre det, ikke sant? :P Fin leveregel å skulle "ta" alle som kan tas sant? Ettersom du påberoper deg å ha inngående kjennskap til NAVs evt kompetanse/inkompetanse har du kanskje hatt noen utfordringer selv, og kanskje du heller skulle utvise litt mer forståelse for at også andre kan ha det samme?

Dessuten er dette gjeld som er oppaebeidet på 10 år, ikke på 6 mnd slik AB tror..

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er dette gjeld som er oppaebeidet på 10 år, ikke på 6 mnd slik AB tror..

Jeg syns man skal kunne respektere at ikke all bakgrunnsinfo er relevant hver gang noe skal besvares. Jeg syns ellers ISW har gitt deg gode råd (selv om det er ett av dem jeg ikke helt skjønner - det med forlenging av tilbakebetaling av lånet på 290.000. Dette er det med høyest rente er det ikke? I såfall er det dette dere skal kvitte dere med først).

Som ISW vil jeg anbefale deg å ta en ekstra runde med banken dere har huslån i. For meg høres det ut som det å innlemme lånet på 290.000 (evt det som har høyest rente, om jeg har misforstått) i boliglånet, og be om fem års betalingsutsettelse på avdrag for å kunne kvitte dere med de øvrige 360.000 i forbrukslån. Dere må sikkert akseptere å bli satt dels under administrasjon av banken, og derfor fortsatt ha trang økonomi, men dere vil kunne kvitte dere med gjelden som suger bunnen ut av økonomien nå. Gradvis vil dere dessuten får mer å rutte med, uten å ha blitt tvunget til å selge huset.

Hvordan er det med arven du nevner - jeg fikk ikke helt tak på om vedkommende er syk og fremdeles i live, eller om det er noe som forsinker et arveoppgjør av en avdød? Dersom det er det siste - dette bør dere informere banken om. Dersom vedkommende er i live - er det mulig å ta en prat om forskudd på arv (dere er jo i krise, ikke sant)?

Skjønner forøvrig at dette sliter veldig på dere, på toppen av alt det andre du beskriver som krevende. Klem.

1 time siden, Kayia skrev:

Gradvis vil dere dessuten får mer å rutte med, uten å ha blitt tvunget til å selge huset.

Hvis du leser trådstarters oppdatering fra i formiddag litt lenger opp, ser du at det heldigvis har ordnet seg - i hvert fall den mest akutte krisen :)

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...