Gå til innhold

Enkle svar om arabiske menn

Anbefalte innlegg

Borri mener det blir helt feil å skylde på religion, slik mange har gjort.

– Dette har ingenting å gjøre med Islam. Og det har nesten ingenting å gjøre med arabisk kultur. Jeg vil heller si at det er snakk om massenes psykologi. Normer og verdier har brutt sammen for disse unge mennene.

– Bare se grusomheten og villskapen til vestlige jihadister som reiser til Syria. De ville aldri oppført seg slik hjemme i Europa.

Men Borri viser også til at det er en krise i det arabiske samfunnet.

– Dette er et samfunn som er preget av sterk seksuell undertrykkelse. For eksempel, irakere som kom til Tyskland i fjor høst, sendte hjem «selfies» med kvinner i gaten. Dette var noe utrolig.

–Alle sendte hjem bilder med kvinner, med beskjed om at Tyskland er himmelriket, dette er paradis. Det symboliserte en slags frihet.

*

http://www.nrk.no/urix/advarer-mot-enkle-svar-om-arabiske-menn-1.12753078

*

Det hun sier er korrekt i min oppfatning, men så må en spørre seg selv: hvorfor er det seksuell undertrykkelse i nevnte land? Kan det ha noe med religionen å gjøre?

Sånn er det nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409524-enkle-svar-om-arabiske-menn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Presisjon:

Det er ikke religionens feil, siden religion er hva det er; de hellige tekstene er bare usammenhengende historier, så da er det ikke en filosofi i en gitt religion; og følgelig er det ikke religionens feil, men hvordan religionen blir tolket.

Noe annet er: hvor ofte blir islam tolket til noe som ikke er kvinneundertrykkende.

Presisjon:

Det er ikke religionens feil, siden religion er hva det er; de hellige tekstene er bare usammenhengende historier, så da er det ikke en filosofi i en gitt religion; og følgelig er det ikke religionens feil, men hvordan religionen blir tolket.

Noe annet er: hvor ofte blir islam tolket til noe som ikke er kvinneundertrykkende.

Blir sikkert tolket slik av hjernevaskede medløpere, vel.

All religion er (kvinne)undertrykkende, islam trolig mer enn andre religioner.

Religion eller kultur, er det egentlig mulig å skille? Nei mener jeg, ikke særdeleshet ikke i muslimske land hvor religionen gjennomsyrer alle deler av samfunnet.

*

Men se på "norsk mainstream kristendom". Det er ikke noe problem for samfunnet vi ønsker å ha, med ytringsfrihet og rettsprinsipper. Likevel er opphavet til kristendom og islam veldig sammenhengende. Tidligere i den vestlige delen av verdens historie har religionen kristendom ført til mye negativt. Men sånn er den ikke i dag. Da vil jeg anta at det samme kan skje med islam, gitt de rette forholdende. Det som kreves for at gammeldags religion kan moderniseres.

Men problemet per dags dato? Da er islam likevel et problem. Hvilken betydning har det for verdenssamfunnet per i dag, hva som kan skje med islam i løpet av 50 år?

All religion er (kvinne)undertrykkende

*

Kommer vel an på hva man mener med religion. I bunn og grunn handler det vel bare om å tro på noe som ikke er verifiserbart.

Gjør jeg det? Gjør du det?

De fleste tror på den frie vilje. Det blir å tro på noe som ikke er verifiserbart. Det kan ikke verifiseres, siden det bryter med grunnleggende forutsetninger i vitenskap (årsak-virkning).

De fleste tror på det gode i mennesket. At mennesket er noe mer enn en maskin. Innen RELIGION er det manifestert som troen på sjelen, men det er det samme prinsippet i humanismen.

Annonse

*

Kommer vel an på hva man mener med religion. I bunn og grunn handler det vel bare om å tro på noe som ikke er verifiserbart.

Gjør jeg det? Gjør du det?

De fleste tror på den frie vilje. Det blir å tro på noe som ikke er verifiserbart. Det kan ikke verifiseres, siden det bryter med grunnleggende forutsetninger i vitenskap (årsak-virkning).

De fleste tror på det gode i mennesket. At mennesket er noe mer enn en maskin. 

Jeg gjør det ikke. Jeg tror at mennesket er en egoistisk og selvsentrert maskin.

Endret av gråstein

*

Men se på "norsk mainstream kristendom".

Hvilken "kristendom"? Hvor reilgiøs er den gjennomsnittlige nordmannen? Sider h*n "tror på gud" og går i kirken en gang hvert jubelår, og dett er dett.

Det er ikke noe problem for samfunnet vi ønsker å ha, med ytringsfrihet og rettsprinsipper. Likevel er opphavet til kristendom og islam veldig sammenhengende. Tidligere i den vestlige delen av verdens historie har religionen kristendom ført til mye negativt. Men sånn er den ikke i dag. Da vil jeg anta at det samme kan skje med islam, gitt de rette forholdende.

Det *kan* det, kanskje, men det vil trolig, hvis det skjer, ta mange hundre år. (Islam er 600 år yngre enn kristendommen, og ligger derfor muligens på nivå med kristendommen på 1400-tallet pr. i dag).

Men nå er det ingen naturlov som sier at alle samfunn skal endre opp som sekulariserte demokratier hvor religion er gjort til en privatsak bare det går "nok tid".

Men problemet per dags dato? Da er islam likevel et problem. Hvilken betydning har det for verdenssamfunnet per i dag, hva som kan skje med islam i løpet av 50 år?

Veldig lite. Spørsmålet er nok heller hva som skjer med europa. Glad jeg er dau om 50 år.

Og denne Borri kan bare gå å ta seg en bolle. En mer patetisk bortforklaring har jeg sjelden hørt. 

Desuten motsier hun seg selv. Først

Dette har ingenting å gjøre med Islam. Og det har nesten ingenting å gjøre med arabisk kultur.

og så

Dette er et samfunn som er preget av sterk seksuell undertrykkelse. Det er viktig å forstå hvilke samfunn disse mennene kommer fra.  Kvinner og menn bor ikke sammen, det er total separasjon.

Er så drit lei av denne type "forståsegpåere" fra venstresiden som aldri kan kalle en spade for en spade. Fuck kulturrelativismen!

Endret av gråstein

Hvilken "kristendom"? Hvor reilgiøs er den gjennomsnittlige nordmannen? Sider h*n "tror på gud" og går i kirken en gang hvert jubelår, og dett er dett.

Nordmenn flest deltar veldig lite på religiøse aktiviteter, men det er endel som gjør det likevel.  Det er endel mennesker i Norge som helt klart er kristne. Men, ja, det er stort sett en modernisert form for religion - det er til det bedre, mener nå jeg. Gammeldags religion er helt klart verre.

Det *kan* det, kanskje, men det vil trolig, hvis det skjer, ta mange hundre år. (Islam er 600 år yngre enn kristendommen, og ligger derfor muligens på nivå med kristendommen på 1400-tallet pr. i dag).

Men nå er det ingen naturlov som sier at alle samfunn skal endre opp som sekulariserte demokratier hvor religion er gjort til en privatsak bare det går "nok tid".

Ja islam er 600 år yngre enn kristendommen, men det er nok ikke det det kommer an på. Kommer nok mest an på teknologi og materielle forhold. Tror dette er en av de store årsakene til moderniseringen av religion i den vestlige verden.

Men, nei, det er ingen naturlov. Det kan godt hende det ikke skjer. Det vet en ikke.

Veldig lite. Spørsmålet er nok heller hva som skjer med europa. Glad jeg er dau om 50 år.

Ja, jeg mener vi som bor i Europa må tenke mest på Europa. Akkurat som nordmenn er mest opptatt av hvordan det går i Norge, og hver enkelt husstand opptar seg mer med sitt eget enn hvordan det står til i nabohuset. Det er ikke ondskap/egoisme dette dreier seg om... det er derimot helt naivt å gå inn for å bry seg med alle. Hva er hensikten? Det har ingen virkning, og uansett er det ikke noe galt med å tenke på seg selv først som de aller fleste mennesker gjør heller.

Og denne Borri kan bare gå å ta seg en bolle. En mer patetisk bortforklaring har jeg sjelden hørt. 

Desuten motsier hun seg selv. Først

Dette har ingenting å gjøre med Islam. Og det har nesten ingenting å gjøre med arabisk kultur.

og så

Dette er et samfunn som er preget av sterk seksuell undertrykkelse. Det er viktig å forstå hvilke samfunn disse mennene kommer fra.  Kvinner og menn bor ikke sammen, det er total separasjon.

Er så drit lei av denne type "forståsegpåere" fra venstresiden som aldri kan kalle en spade for en spade. Fuck kulturrelativismen!

Nei det der skjønte ikke jeg heller. Det er såklart en psykologisk årsak til hvordan disse oppfører seg. Men poenget er hva som forårsaket det igjen. Og islam er uten tvil en kultur med seksuell undertrykkelse og separasjon mellom kjønnene. Så selv om det er "psykologisk" for disse mennene/guttene, så handler det såklart også om kulturelle forhold, og der kommer muslimers tolkning av islam manifestert i arabisk kultur inn.

Så sånn er det.

Seksuellt frustrerte menn, fra en religion der den muslimske mannen er øverst på rangstigen, kommer til vestlige land, der de får lov til å prøve seg på mindreverdige kvinner fra andre religioner, vel, litt som nordmenn i thailand? Bare att de slipper å betale?

Anonymkode: 9eedd...7b9

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...