Gå til innhold

NAV-forviklinger på høyt nivå

Anbefalte innlegg

Ikke en helt ny sak, men ting har neppe blitt bedre de siste to årene:

Uker av pappapermisjonen gikk med til unødvendig byråkrati og uutholdelig usikkerhet.

«Hei. Det er Ingvild fra Nav Forvaltning i Oslo. Jeg ringer bare for å si at jeg nettopp har behandlet søknaden din. Du kan forvente betaling innen to til tre virkedager.»

Etter tre måneder og én uke kom altså telefonen som bekreftet det. Nav hadde endelig behandlet ferdig min pappapermsøknad. Jeg sank ned på kne i lettelse og litt glede.

I begynnelsen av februar sendte jeg inn den første søknaden om pappaperm, om lag fem uker før permisjonen min skulle begynne. Jeg følte meg trygg på at jeg hadde fylt ut korrekt, men ikke lenge etterpå kom det et brev i retur. Da startet problemene.

Les om alle forviklingene her: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Kjare-Nav_-rydd-opp-7565486.html

I Nav-sammenheng kan jeg nok kalles en ressurssterk person. Jeg jobber. Jeg er frisk og jeg har en viss peiling på byråkrati og offentlige papirer som følge av min jobb som journalist. Og jeg har tid og krefter til å mase og purre.

Men hva med de ressurssvake? De som synes Nav-papirer er vanskelige. De som er syke. De som ikke har midler i bakhånd når Nav ikke overholder sine egne frister. De som ikke har krefter til å mase. De som har nok med å komme seg gjennom hverdagen. Hva med dem, Nav? Blir de glemt? Havner de bak i køen? Bak de som har krefter til å mase?

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...